سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

فراخوان ثبت‌نام اوراق صکوک در بازار سرمایه برای دانش‌بنیان‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50520
شنبه، ۶ خرداد، ۱۴۰۲ | 17:08

فراخوان ثبت‌نام اوراق صکوک در بازار سرمایه برای دانش‌بنیان‌ها

صندوق نوآوری و شکوفایی جزئیات انتشار اوراق صکوک نوآوری در بازار سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را منتشر کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، اوراق صکوک، ابزار تامین مالی مبتنی بر استقراض از بازار اوراق بهادار بوده که بر پایه قراردادهای اسلامی تعریف شده است. بنگاه‌های اقتصادی حائز صلاحیت و بلوغ یافته به لحاظ مالی می‌توانند با انتشار این اوراق، سرمایه در گردش یا سرمایه‌گذاری جدید مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های خود را با نرخ سود مشخص و سررسید معین از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

روح الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام این خبر گفت: از جمله الزامات انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه، پذیرش ضمانت بازپرداخت اوراق منتشر شده توسط یکی از نهادهای صاحب صلاحیت است و از آنجایی که عمده دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش فنی و دارایی‌های نامشهود است و دارایی‌های فیزیکی کمتری دارند، تامین وثایق و تضامین مورد نیاز، تبدیل به یکی از موانع بزرگ انتشار این اوراق برای دانش‌بنیان‌ها شده است.

وی افزود: در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکرات لازم را با شبکه بانکی کشور انجام داده و از سال ۱۴۰۲، با قبول ضمانت شرکت‌ها نزد بانک‌ها، امکان پذیرش رکن ضامن توسط بانک‌ها را تسهیل می‌کند. طبق توافقات انجام شده ضمانت‌نامه‌ای معادل با ۵۰ درصد مبلغ اصل و سود اوراق منتشر شده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی صادر می‌شود و بابت ۵۰ درصد باقیمانده از شرکت‌ها اسناد تجاری (شامل چک و سفته و قراردادهای لازم‌الاجرا) دریافت خواهد شد.

ذوالفقاری ادامه داد: محدودیت‌های موجود در بازار پول مانعی برای رشد سریع و توسعه دانش‌بنیان‌ها است و این اوراق به آنها کمک می‌کند تا به دور از چالش‌های بازار پول و آثار تورمی آن، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازار سرمایه به طور پایدار تامین کنند.

وی با اشاره به ضوابط اختصاصی استفاده از اوراق صکوک نوآوری، گفت: این اوراق مختص شرکت‌های دانش‌بنیان دارای شخصیت حقوقی سهامی عام یا خاص است که دارای حداقل سرمایه ثبتی و حقوق مالکانه شرکت به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده، جریان نقدی حاصل از عملیات آن طی سال مالی اخیر مثبت و حسابرسی صورت‌های مالی آنها توسط حسابرس معتمد بورس انجام شده باشد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکتهای متقاضی می‌توانند با مراجعه به وبگاه صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی www.inif.ir از طریق سامانه غزال درخواست خود را ثبت کرده و از مزایای این خدمت بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها