- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیون دلاری فولاد مبارکه در سال گذشته با کمک دانش بنیان ها/ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی فولاد مبارکه تاسیس می شود

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از تاسیس صندوق مشترک سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) فولاد مبارکه اصفهان خبر داد و گفت: مقدمات تاسیس این صندوق فراهم شده و در جلسه بعدی کارگروه دائمی شورای راهبری فناور‌ی‌ها و تولیدات دانش‌بنیان مجوز تاسیس این صندوق صادر می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، عصر دوشنبه اول خرداد ماه جاری صندوق نوآوری و شکوفایی میزبان هیئتی از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ریاست محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل این شرکت بود که به قصد دیدار با رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حضور یافتند.

در این دیدار محمدصادق خیاطیان در سخنانی بیان کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ به گفته بسیاری از کارشناسان، یکی از معدود قوانینی است که به طور کامل در کشور اجرا شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، شرکت‌های دانش‌بنیان را از خوشنام‌ترین بخش‌ها در کشور توصیف کرد و گفت: در شبکه بانکی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانکی شناخته شده‌اند به گونه‌ای که دیرکرد در بازپرداخت تسهیلات در میان این شرکت‌ها نزدیک به صفر است. در حوزه همکاری با صنایع بزرگ و دستگاه‌های اجرایی نیز این شرکت‌ها به خوبی توانسته‌اند نیازهای فناورانه کشور را برآورده کنند.

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با تاکید بر اینکه رویکرد جدید این صندوق در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان، همکاری با صنایع و شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری است، ادامه داد: به صورت عمومی شرکت‌های بزرگ و به طور خاص شرکت فولاد مبارکه می‌توانند نقش موثری در جریان توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان ایفا کنند. امروز حدود ۶۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در دسته شرکت‌های کوچک و متوسط قرار دارند که توانسته‌اند دستاوردهای قابل توجه ای را به ارمغان بیاورند.

خیاطیان ادامه داد: طبق فرمایشان مقام معظم رهبری باید سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور دست‌کم به پنج درصد افزایش یابد؛ این اتفاق به دست شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و همچنین با توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان میسر است و صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه نقش مهمی در این میان خواهند داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی امروز برای توسعه اقتصاد دانش بنیان با شرکت‌های بزرگ وارد تعامل و همکاری شده است، گفت: در همین زمینه در هفته جاری با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت مس سرچشمه تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان منعقد شده است.

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه این صندوق ابزارهای متنوعی را برای همکاری با صنایع بزرگ در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بکار گرفته است، خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری امروز بیش از ۷۵ خدمت را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد که این خدمات در حوزه‌های مختلف نیازمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده‌اند.

فولاد مبارکه سال گذشته بیش از پنج هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید داشته است

در ادامه این نشست نیز، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه این شرکت امروز با ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال همکاری است، گفت: این شرکت‌ها از حمایت ویژه ما برخوردارند و در این زمینه فولاد مبارکه سال گذشته بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید داشته است.

وی افزود: طبق ارزیابی‌ها، همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی تجهیزات و تکنولوژی‌هایمان، ۵۰ درصد کاهش هزینه‌ها را در پی داشته است.

طیب‌نیا ادامه داد: علاوه بر قراردادهای خرید از شرکت‌‎های دانش‌بنیان، ما در حوزه‌های مختلف نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد سرمایه‌گذاری شده‌ایم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پایان با اشاره به اینکه این شرکت علاقه‌مند به همکاری بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: تنها در سال گذشته با خدماتی که شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت فولاد مبارکه ارائه کردند، این شرکت توانست به صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیون دلاری دست یابد.

انتهای پیام