سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50498
دوشنبه، ۱ خرداد، ۱۴۰۲ | 10:38

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

نتایج مطالعه مروری محققان ایرانی حاکی از اثربخشی از برخی ترکیبات فعال زیستی انگور در مهار سرطان پستان است.

به گزارش دیده بان علم ایران، سرطان پستان شایع ترین سرطان شناخته شده و متداول ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. با توجه به شیوع کمتر سرطان پستان در برخی مناطق آسیایی نسبت به کشورهای غربی، نقش رژیم غذایی حاوی انگور که در کشورهای آسیایی پرمصرف تر است، مورد توجه قرار گرفته است.

انگور از پرتولیدترین میوه های جهان است که منبع ارزشمندی از ترکیبات فعال زیستی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای خوراکی و ترکیبات ثانویه گیاهی است. در این بین پلی فنول‌ها از مهمترین ترکیبات انگور و دارای فعالیت بیولوژیکی متعدد می باشند.

رزوتول از دیگر ترکیبات موثره انگور است که ترکیبی پلی­فنولی و محصول طبیعی مشتق شده از انگور است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد سرطانی است.

مطالعات انجام ‌شده روی این ماده، توانایی آن را در مهار بیان ژن‌های خاص، ایجاد تغییر در چرخه سلولی و فعال کردن مسیر مرگ سلولی را نشان می‌دهد

ثابت ‌شده است که تجویز رزوراترول به موش‌ها از ایجاد تومورهای پستانی در شرایط آزمایشگاهی جلوگیری می‌کند. همچنین، تجویز رزوراترول درون تومورهای سرطان پستان انسانی، رشد تومور را مهار کرده، رگ زایی را کاهش می‌دهد و موجب القاء مرگ سلولی می شود.

مطالعات اپیدمیولوژیک و حیوانی شواهدی را ارائه می‌دهند که بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود دتر انگور، خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان را کاهش می‌دهند.

با توجه به نقش عوامل محیطی و تغذیه در میزان بروز و پیشرفت بیماری و همچنین اثر آن در درمان و پیشگیری بیماری های مختلف من جمله سرطان پستان، در یک مطالعه مروری، عملکردهای بیولوژیکی برخی ترکیبات فعال زیستی انگور در مهار سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفته است.

فیروزه علویان ازگروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان و سعیده قیاسوند، استادیار ژنتیک مولکولی دانشگاه ملایر در این مطالعه با استفاده از بررسی مقالات منتشر شده در بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ تحلیلی بر اثر ترکیبات مختلف انگور (رزوراترول، ترپنوئیدها، اسید اولئانولیک، کاتچین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها، آنتوسیانین‌ها و آنتوسیانیدین‌ها)  بر روی بیماری سرطان پستان انجام دادند.

نتایج  این مطالعه، نشان دهنده نقش احتمالی ترکیبات فعال زیستی انگور در سرطان پستان در شرایط آزمایشگاهی و درون تنی از طریق مهار رگ زایی، توقف چرخه سلولی، القای مرگ سلولی، حذف رادیکال های آزاد و سایر فعالیت های ضد توموری است؛ با این‌حال، خطرات جانبی ناشی از مصرف بیش از حد این ترکیبات، خصوصا در مشروبات الکلی تولید شده از انگور را نباید نادیده گرفت. در نهایت، درصد ترکیبات فعال زیستی گونه‌های مختلف انگور یکسان نیست و بررسی های دقیقتر جهت تعیین نسبت های موثر و محل دقیق آنها در انواع گیاه انگور ضروری است.

این مقاله در جلد ۱۵ شماره ی ۴ مجله بیماریهای پستان ایران به چاپ رسیده و از طریق لینک https://ijbd.ir/article-1-1000-fa.html در دسترس محققان می باشد.

مجله علمی “بیماریهای پستان ایران” که توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی منتشر می شود در پایگاه بین المللی Scopus، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (magiran) و پایگاه سیویلیکا (CIVILICA) نمایه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده مقالات می توانیدبه وب سایت www.ijbd.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

ارائه یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها