سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی: رویکرد جدید صندوق، همکاری با صنایع و شرکت های بزرگ است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50494
دوشنبه، ۱ خرداد، ۱۴۰۲ | 10:25

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی: رویکرد جدید صندوق، همکاری با صنایع و شرکت های بزرگ است

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه رویکرد جدید صندوق نوآوری در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان همکاری با صنایع و شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری است اظهار داشت: نیاز کشور این است که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایش پیدا کند و این مسئله زمانی محقق می‌شود که شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ وارد عمل شوند، چرا که بازار بزرگ، نیازهای فناورانه متنوعی هم به دنبال دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، محمدصادق خیاطیان که در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و هلدینگ مس سرچشمه سخن می گفت، خاطرنشان کرد: ما زمانی در توسعه فناوری بیشتر «عرضه‌محور» عمل می‌کردیم و در این میان مخاطب ما غالبا شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط بودند و از سوی دیگر برای اینکه توسعه فناوری اتفاق بیافتد، طرف عرضه بیشتر مورد حمایت بود اما این‌‌ها نتوانستند سامان اقتصاد دانش‌بنیان را قوام بخشند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در عین حال اذعان کرد که همین شرکت‌های کوچک دستاوردهای بسیار خوبی داشته اند. نخبگان، استادان دانشگاه‌ و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی توانستند شرکت‌های دانش‌بنیانی را تاسیس کنند و فناوری را هم به خوبی توسعه دادند و خیلی از مسائل و نیازمندی‌های کشور به دست همین شرکت‌های کوچک حل شد.

خیاطیان در ادامه با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی، امروز برای توسعه اقتصاد دانش بنیان با شرکت‌های بزرگ وارد تعامل و همکاری شده است، گفت: برای مثال در روزهای اخیر با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم و شرکت همراه اول نیز از دیگر بنگاه‌هایی است که به دنبال سرمایه‌گذاری بر بخش فناوری است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صنایع و مجموعه‌های بزرگ به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مندند و ما این مسئله را به فال نیک می‌گیریم. در این میان حتما از تمایل شرکت مس سرچشمه برای تعامل با شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها استقبال می‌کنیم و همکاری با این مجموعه حتما جزو اولویت‌های ماست.

وی با ارزشمند خواندن ایجاد معاونت نوآوری و نیز تشکیل کمیته ارزیابی طرح‌های فناورانه در ساختار شرکت مس سرچشمه گفت: این اقدامات از جمله مواردی است که نشان می‌دهد شرکت مس سرچشمه به دنبال آن است که مسیر توسعه فناوری را در ساختار خود هموار سازد. ما نیز در صندوق نوآوری و شکوفایی از ابزارهای حمایتی خود برای تحقق این هدف استفاده خواهیم کرد.

محمد عابدی‌نژاد، مدیر عامل هلدینگ مس سرچشمه نیز در این نشست عنوان کرد: یکی از اقدامات اولیه ما در هلدینگ، ایجاد معاونت نوآوری بود و گام دومی که برداشتیم این بود که براساس یک برنامه زمان‌بندی، تمام شرکت‌هایی که ایده‌هایشان به پایلوت تبدیل شده و تجهیز صنعتی هستند را شناسایی کردیم. در اینباره پارک‌های علم و فناوری، پردیس‌ها و مراکز دیگر را مورد بررسی قرار دادیم.
عابدی‌نژاد خبر داد: قرار است شورای سرمایه‌گذاری معین در شرکت مس سرچشمه شکل گیرد و سه نفر از اعضای صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این شورا حضور داشته باشند تا نتایج آن با نظارت صندوق نوآوری مصوب شوند.
وی در پایان تاکید کرد: تمایل نداریم سهم ما در پروژه‌هایی که می‌خواهیم در آن‌ها ورود کنیم بالاتر از ۵۰ درصد شود. نگاه ما اجتماعی است و صرفا به سود فکر نمی‌کنیم. در این میان تمایل داریم به عنوان یک شتابدهنده عمل کنیم.

تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و هلدینگ مس سرچشمه، عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری با موضوع همکاری مشترک در حوزه‌های تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری با اولویت زنجیره ارزش مس با اتکا به توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به جذب منابع نهادهای مالی به ویژه شبکه بانکی کشور و تزریق آن به طرح‌های دانش‌بنیان حوزه مس و توسعه سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در فناوری‌های ارزش‌آفرین صنایع مس به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این تفاهم‌‎نامه طرفین بر ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری جسورانه به منظور تامین مالی طرح‌های سرمایه‌پذیر تاکید شد.
همچنین مقرر شد صندوق نوآوری نسبت به معرفی محصولات، خدمات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس نیازهای فناورانه «مس سرچشمه» و صنایع متبوع آن به این هلدینگ اقدام کند.
بر اساس متن این تفاهم‌نامه، صندوق نوآوری همچنین در توسعه زنجیره ارزش اولویت‌دار صنعت مس از طریق سرمایه‌گذاری و تامین مالی عاملان توسعه زنجیره در چهارچوب قانون مشارکت خواهد کرد. از سوی دیگر این صندوق در جهت جلب مشارکت بانک‌ها جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌های مورد تایید طرفین اقدامات لازم را انجام خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

دانش‌بنیان‌ها به کمک رسانه‌ها می‌آیند/نمایش دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه رسانه و روابط عمومی در آستانه روز خبرنگار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها