- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان، حاصل ۳۵ سال تلاش حرفه ای و پژوهش دکتر حسین آخانی، استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این کتاب که در ۷۱۲ صفحه و به زبان انگلیسی منتشر شده شامل ۹۰۲ تاکسون است که با احتساب جلد اول کتاب بالغ بر هزار و ۴۳۰ تاکسون – یک پنجم کل فلور ایران – را در بر می گیرد.

این کتاب که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده دربرگیرنده کلید شناسایی تمام گیاهان پارک ملی گلستان، رویشگاه، پراکنش در ایران، عکس رنگی و نقشه پراکنش اغلب آنهاست.

فلور مصور پارک ملی گلستان (The Illustrated Flora of Golestan National Park) با هزار و ۳۷۵ عکس رنگی، کامل ترین راهنمای شناسایی گیاهان خودرو ایران است.

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان با همکاری انجمن بین المللی درخت شناسی با کیفیتی عالی و با قیمت تنها ۵۰۰ هزار تومان در اختیار محققان و علاقمندان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

دکتر حسین آخانی که در سال ۱۳۴۴ در خانواده ای کشاورز در روستای سنجان اراک متولد شده، لیسانس علوم گیاهی خود را در سال ۱۳۶۶ از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس را در سال ۱۳۷۰ از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

وی در دوره لیسانس پژوهش درباره گیاهان شورپسند را با مطالعه تالاب میقان در اراک آغاز کرد و در دوره فوق‌لیسانس علاوه بر همکاری با پروژه بین‌المللی فلئورا ایرانیکا، مونوگرافی جنس کویری آفتاب‌پرست را ایران با معرفی دو گونه گیاهی جدید به پایان رساند.

آخانی که در سال ۱۳۶۶ بخش گیاه‌شناسی موزه تاریخ طبیعی (سازمان حفاظت محیط زیست) را تأسیس کرده، پس از طی دوره سربازی در سال ۱۳۷۲ با بورس سرویس تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) برای دوره دکتری به دانشگاه مونیخ رفت.

وی در دوره دکتری علاوه بر تز دکتری که بررسی تنوع گیاهی و پوشش گیاهی پارک ملی گلستان بود، مونوگرافی جنس آفتاب‌پرست در فلات ایران (ایران و افغانستان و مناطق مجاور) و بررسی تیپ‌های فتوسنتزی در تیره اسفناجیان در اروپا، آسیا و آفریقا را انجام داده و نتایج آن را منتشر کرد.

آخانی در سال ۱۳۷۷ پس از اتمام دوره دکتری به ایران برگشت و به استخدام دانشگاه تهران درآمد. وی در سال ۱۳۸۳ به مرتبه دانشیاری و سال ۱۳۸۸ به استاد تمامی دانشگاه تهران رسید.

استاد حسین آخانی

وی در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه ایالتی واشنگتن رفت، در ۱۳۹۰ برنده بورس پژوهشی بنیاد «الکساندر فون هومبولد» آلمان شد.

بررسی تنوع گیاهی مناطق بیابانی جنوب غربی آسیا به خصوص گیاهان شورپسند و چهارکربنه از جمله تحقیقات اوست.

برنده جایزه ملی محیط زیست سال ۱۳۹۴ و سرآمد علمی سال ۹۵، علاوه بر انتشار ده ها مقاله در مجلات علمی بین المللی، جمع‌آوری بیش از ۲۴ هزار نمونه گیاهی از آمریکا، اروپا و آسیا و سراسر ایران و معرفی بیش از ۱۳۰ گونه و ترکیب جدید گیاهی، چهار جنس جدید و یک قبیله جدید را در کارنامه علمی خود دارد.

انتهای پیام