سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

شیوع بالای ام اس دیررس در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50482
یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۴۰۲ | 10:51

شیوع بالای ام اس دیررس در ایران

مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) به عنوان مهمترین عامل ناتوانی جسمی در بالغین جوان شناخته می‌شود، اما با افزایش شیوع این بیماری در سطح جهان، چهره آن تا حدودی تغییر کرده که یکی از این تغییرات، افزایش سن ابتلا به آن است.

به گزارش دیده بان علم ایران، در حال حاضر بیش از ۵ درصد مبتلایان جدید‌ ام اس، ۵۰ سال یا بیشتر سن دارند. تشخیص بیماری و درمان آن در این بازه سنی با چالش‌های بیشتری همراه است.

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی، دکتر شراره اسکندریه، فرشته غدیری، دکتر سید مسعود نبوی و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، طی پژوهشی به گزارش آخرین به روزرسانی در مورد ویژگی‌های بیماران ایرانی مبتلا به‌ ام اس دیررس پرداختند.

این مطالعه مقطعی با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط ثبت ملی‌ ام اس ایران انجام شد. طی این پژوهش که در ۱۴ استان کشور صورت گرفت، داده‌های بیمارانی که ابتلای آنان مورد تأیید متخصص بود ثبت شد و بیمارانی که شروع بیماری آنان در ۵۰ سالگی یا بالاتر بود در نظر گرفته شدند.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی Multiple Sclerosis and Related Disorders منتشر شده است نشان داد از ۲۰ هزار و ۳۶ پرونده ثبت شده، شیوع دیررس در ۳۲۱ بیمار (۱.۶ درصد) روی داده بود. این در حالی است که میزان استاندارد جهانی بروز‌ ام اس دیررس ۷۵ مورد در صد هزار نفر (۰٫۰۷۵ درصد) است.

در بین موارد شناسایی شده ۲۱۵ نفر (۶۷ درصد) زن و مابقی مرد بودند. بیشتر بیماران مذکور (۵۶ درصد) از دوره‌های عود- بهبود رنج می‌بردند و ۲۰ درصد مبتلا به‌ام اس پیشرونده اولیه بودند.

همچنین نتایج این پژوهش نشان داد در مبتلایان دیررس، نسبت بالاتری از ابتلای مردان و سطح بالاتری از گسترش ناتوانی نسبت به مبتلایان با سن ابتلای پایین‌تر مشاهده می‌شود. ۷۵ تن از بیماران مورد مطالعه (۲۳ درصد) هیچ درمانی دریافت نکردند.

بر اساس نتایج این پژوهش، در صورت انجام آسیب‌شناسی دقیق ممکن است تفاوت‌هایی در ساز و کار بیماری میان مبتلایان دیررس‌ ام اس و سایر مبتلایان مشاهده شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها