جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دکتر کریمی نژاد، استاد برجسته پاتولوژي و ژنتيك پزشکی درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50464
شنبه، ۳۰ اردیبهشت، ۱۴۰۲ | 10:52

دکتر کریمی نژاد، استاد برجسته پاتولوژي و ژنتيك پزشکی درگذشت

دكتر محمد حسن كريمي نژاد از اساتید برجسته پاتولوژی و ژنتیک پزشکی ایران در ۹۵ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این استاد پیشکسوت ژنتیک پزشکی در ۲۲ آبان سال ۱۳۰۷ در سيرجان به دنيا آمد. پس از طي تحصيلات ابتدايي و متوسطه در سيرجان و اصفهان وارد دانشكده پزشكي دانشگاه تهران شد. وی پس از اخذ ديپلم پزشكي در آبان ماه ۱۳۳۳ و بعد از شش ماه دستياري (رزيدنتي) در بخش كودكان استاد دكتر محمد قريب، خدمت وظيفه (سربازي) خود را در پادگان سوار سيرجان انجام داد و طی این دوره به عنوان پزشك كودكان به همشهري هاي خود خدمت کرد.

وی طی سال های ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ دوره تخصص آسيب شناسي را در دانشكده پزشكي دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و  سپس بنا به علاقه اي كه به بيماري كودكان داشت با استفاده از بورس فرهنگي NIB راهی سوئد شد و در سال ۴۲ فوق تخصص پاتولوژي كودكان را در گروه آسيب شناسي بيمارستان كارولينسكای استكهلم کسب کرد.

وی در ادامه در بخش آسيب شناسي دانشكده پزشكي تهران به عنوان دستيار رسمي به تخصص آسيب شناسي پرداخت و مسئوليت تأسيس و اداره بخش پاتولوژي بيمارستان زنان در سال ۱۳۴۴ (۱۹۶۵ میلادی) به وی واگذار شد. در اداره بخش پاتولوژي بيمارستان زنان موقعيتي پيش آمد تا در چهارمين دوره آموزش ژنتيك انساني براي مدرسين دانشكده‌هاي علوم پزشكي در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸ میلادی) و دو دوره باز‌آموزي در سال‌هاي ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) و ۱۳۵۱ (۱۹۷۲ میلادی) شركت نمايد و بخش ژنتيك و آزمايشگاه سيتوژنتيك را در سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹ میلادی) در بیمارستان زنان (جهانشاه صالح) احداث و به عنوان فعال‌ترين مركز ژنتيك پزشكي آن زمان ارائه خدمت نمايد.

در حين اداره بخش پاتولوژي و آزمايشگاه ژنتيك با استـفاده از بــورس سازمان بهداشت جهاني مدت دو سال در بخش پاتولوژي Mass General Hospital دانشگاه بوستون وارد شده، نزد پروفسور روبرت اسكالي در پاتولوژي زنان و مامایي خدمت کرد و موفق به دريافت فوق تخصص در پاتولوژي زنان شد.

در بازگشت به عنوان مدير گروه آسيب شناسي دانشكده پزشكي رازي و عضو هيأت مميزه انتخاب شد. پروفسور كريمي نژاددر سال ۱۳۵۲ به مقام استادي مفتخر شد و در بهار سال ۱۳۵۹ به درخواست خود به افتخار بازنشستگي نایل آمد.

وی در بخش خصوصي فارغ از موانع مالي و اداري موجود در سیستم دولتی آن زمان، موفق شد بسياري از اهداف خود مانند به كارگيري روش‌هاي رنگ‌آمیزی نواري در سيتوژنتيك، كشت بافت، محصول سقط، سلولهای مایع آمنیون كيسه جفت (آمنيون) و پرزهاي جفتي و تشخيص پيش از تولد را پياده كند.

در آن زمان تشخيص پيش از تولد جسارت و شهامت بسيار می‌طلبيد زيرا مشکلات بسيار زياد بر سر راه بود كه مهم‌ترين آنها فقدان مجوزهای قانونی سقط و عدم پوشش هزينه‌ها توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر بود.

پروفسور کریمی‌نژاد با اعتقاد به اينكه بزرگترين و بهترين خدمت آموزش و گسترش دانش و تجربه به ديگران و تربيت جانشين مي‌باشد، از بدو تأسيس مركز پاتولوژي و ژنتيك (۱۳۵۹) در را به روي همه علاقمندان باز و گشوده گذاشت. يكي از خدمات اين مركز آموزش دانش فن سيتوژنتيك به علاقمندان بود.

در وهله اول، هدف دانشجويان رشته ژنتيك انساني دانشگاه اهواز بود كه به علت جنگ تحميلي هيچ گونه امكاني براي كار عملي نداشتند؛ لذا كلاس‌هاي علمي و عملي شش نفره ترتيب داده شد تا در دوره کارآموزی چهار ماهه عملا مراحل مختلف كاريوتايپ، كشت خون، هاروست و آناليز را در فرصت كافي انجام دهند.

بعد از بازگشايي و مشاهده وضعیت رو به تعطیلی دانشكده نوپاي پزشكي كرمان به علت كمبود استاد، پروفسور كريمي‌نژاد به اتفاق مرحوم دكتر عبدالله حبيبي به كرمان رفت. ایشان ضمن بازگردانيدن دكتر حميد تبريزچي، متخصص آسيب شناسي كه به تنهايي تدريس جنين شناسي، بافت شناسي و آسيب شناسي را به عهده داشت، خود تدريس بخش هايي از آسيب شناسي و ژنتيك پزشكي را تعهد کند، اساتيد ديگر علوم پايه را به كرمان گسيل نمايد.

استاد بعد از تعهد در تدريس اين دروس در دانشگاه هاي چمران اهواز، زاهدان، دانشکده های پيراپزشكي و پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران، شهيد صدوقي يزد، قزوين، آزاد اسلامي،‌ دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي نيز تا رفع نياز با جديت همكاري کرد.

استاد كريمي نژاد علاوه بر رياست و عضويت انجمن هاي علمي متعدد ايراني از سال هاي ۱۳۴۸ عضو رسمي انجمن هاي پاتولوژي و ژنتيك اروپايي، آمريكايي و بين المللي و عضو افتخاري چندمين انجمن دیگر مي باشد.

استاد كريمي نژاد تأليفات متعددي در آسيب شناسي دستگاه تناسلي زنان و مردان و چند كتاب در مباني ژنتيك انساني دارد. چاپ سوم كتاب اصول ژنتيك انساني و بيماري هاي ارثي استاد برنده جايزه بهترين كتاب علمی سال ۱۳۷۰ شد.

استاد بيش از ۱۰۰ مقاله فارسي در مجلات معتبر داخلي و بیش از ۶۰ مقاله در مجلات بين المللي به زبان انگليسي دارد. در اكثر همايش هاي داخلي از سخنرانان اصلي است و حداقل سالي يك تا دو بار در كنفرانس هاي بين المللي در زمينه پاتولوژي و ژنتيك شركت و سخنراني مي نمايد.

استاد كريمي نژاد مجري طرح هاي پژوهشي متعددي مي باشد منجمله طرح تحقيقاتي كوري مادرزادي عشاير لر سيرجان كه در قبيله اي از عشاير لر بيماري كوري مادر زادي لبر (Leber congenital amaurosis) را مشخص و جهش های ژنی را تعيين کرد كه نتايج آن در مجله های (Archive of Iranian Medicine (AIM و Human Mutation به چاپ رسید.

استاد كريمي نژاد با تأسيس مركز پاتولوژي و ژنتيك كريمي نژاد در سال ۱۳۵۸، سهم بزرگي در گسترش، آموزش و انجام خدمات پزشكي در زمينه پاتولوژي و ژنتيك داشت.

وی بنيان گذار تشخيص پيش از تولد در ايران از سال ۱۳۶۵ مي باشد.

دیده بان علم ایران هم درگذشت این استاد فقید را به خانواده و شاگردان ایشان و جامعه دانشگاهی و پزشکی تسلیت می گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

آیین نکوداشت دکتر کریمی نژاد، استاد برجسته ژنتیک برگزار شد

اعطای نخستین جایزه و تندیس ملی ژنتیک به ۱۰ محقق و پیشکسوت برجسته کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها