- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت معماران ایرانی در کسب مدال طلای مسابقات جهانی طراحی ایتالیا

یاسر و یاسین رشید شمالی، دو برادر معمار ایرانی با ارائه پروژه ای تحت عنوان «شوپره» (خفاش) موفق به دریافت نشان طلا در مسابقه بین المللی طراحی «A’ Design Award» ایتالیا در سال ۲۰۲۳ شدند.

رشید شمالی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان علم ایران اظهار داشت: علاوه بر پروژه «شوپره» که در بخش معماری مسابقه طراحی  ایتالیا برنده نشان طلا شد، پروژه دیگر ما به نام «میجان» هم در این مسابقات موفق به کسب نشان نقره شد.

وی در توضیح پروژه معماری «شوپره» گفت: شوپره در زبان گیلکی به معنای خفاش است. در این طراحی از توپوگرافی به عنوان بخشی از طراحی معماری استفاده شده و حس شناور بودن در آن لحاظ شده است. ضلع شمالی پروژه به دلیل باران بسته و با باز کردن فضاها در طرف های دیگر، می خواستیم شوپره را طوری طراحی کنیم که کاربر احساس کند در قلب طبیعت زندگی می کند.

رشیدشمالی خاطرنشان کرد: این یک طراحی ساده است و می توان آن را به راحتی توسط یک قاب فولادی مانند یک جعبه ساخت. مصالح می توانند حتی به صورت پیش ساخته به محل ساختمان منتقل شوند و سپس در آنجا مونتاژ شوند. هویت اصلی این بنا یک باکس است که به دوقسمت تقسیم شده و توسط یک برش شیشه ای به هم مرتبط می باشد. قدم زدن روی یک کف شیشه ای در وسط یک ساختمان می تواند حس رهایی را در طبیعت به ارمغان بیاورد.

این معمار ساکن گیلان در توضیح پروژه دیگر که با همکاری برادرش در استودیو طراحی شمالی دیزاین طراحی و برنده نشان نقره مسابقه طراحی اِی دیزاین آوارد ایتالیا ۲۰۲۳ شده هم گفت: میجان در زبان گیلکی به معنای عزیز است. در طراحی ویلا از یک فرم جامد و ساده برای ایجاد احساس قدرت و ایمنی در ساختاری مدرن استفاده شده و سپس چند سقف منحنی برای تلطیف کردن شکل طراحی اضافه شده است.

هدف اولیه ایجاد هماهنگی طرح با محیط به واسطه گسترش سقف شیبدار به گوشه های بنا تا زمین بوده که حاصل آن، تولد فرمی آینده نگر و مدرن است. همچنین، فضای داخلی دارای اشکال سیال و با کنج های متفاوت می باشد، رنگ‌های گرم و متریال کف منحصربه‌فرد برای ایجاد حسی دنج و صمیمی است.

رشید شمالی در گفت و گو با دیده بان علم تصریح کرد که در دوره گذشته مسابقه طراحی اِی دیزاین آوارد ایتالیا هم دو طراحی دیگر از او و برادرش در همین موفق به کسب دو نشان نقره شده اند که یکی از آن طرح در مسابقه معماری آرکیتایزر آمریکا هم برنده شده است.

انتهای پیام