- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دهقانی خبر داد: عملیاتی شدن نظام جدید ارزیابی شرکتهای دانش بنیان از خردادماه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با تبیین فعالیت‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های آینده این معاونت اظهار داشت: با سیاست‌های جدیدی که در نسل چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حال طراحی و اجرا است امیدداریم بتوانیم شاهد افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی (GDP) باشیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر روح الله دهقانی که امروز در نشستی با خبرنگاران سخن می گفت با اشاره با نقش رسانه‌ها در ترویج گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان و انعکاس دستاوردهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری عنوان کرد: اهالی و اصحاب محترم رسانه کمک‌رسان و حامی اهالی اقتصاد دانش‌بنیان هستند و با ترویج و معرفی دستاوردهای این حوزه، ضمن انعکاس دستاوردها و توانمندی‌ها، زمینه‌ساز تشویق، ترغیب و جذب علاقمندان از دانشجویان تا نخبگان به فعالیت در این عرصه‌ می‌شوند.

دهقانی با اشاره به این‌که کشور برای قرار گرفتن در مسیر رشد و پیشرفت، باید به سوی دانش‌بنیان شدن اقتصاد گام بردارد، عنوان کرد: با توجه به تاکید اسناد بالادستی و راهبردی کشور و تاکید مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌رتبه ترین مقام کشور و توجه جدی دولت سیزدهم، در دولت مردمی ماموریت توسعه اقتصاد دانش بنیان به سایر ماموریت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز افزون شد و اکنون بیش از ۸۵۰۰ شرکت دانش بنیان که به جرم مطلوبی برای تحول آفرینی رسیده‌اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقای تولید ناخالص داخلی عنوان کرد: با سیاست‌های جدیدی که در نسل چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حال طراحی و اجرا است امیدداریم بتوانیم شاهد افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی (GDP) باشیم.

توسعه ۲۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در افق ۱۴۰۴

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که تلاش‌ها بر این است تا تمامی ظرفیت‌های شرکت‌ها به ساختار اقتصاد دانش‌بنیان پیوند بخورد، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان باید به کمیت و کیفیت یا به اصطلاح جرم مطلوبی برای نقش آفرینی اثرگذار برسند، این جرم مطلوب برای اثرگذاری راهبردی این شرکت‌ها در عرصه اقتصاد، امری حیاتی است؛ بنابراین افزایش تعداد شرکت‌ها را یک ضرورت می‌دانیم. بر مبنای محاسبات و ارزیابی‌های صورت گرفته، معتقدیم برای این که اقتصاد دانش‌بنیان بتواند سهم حداقلی خود در تولید ناخالص ملی را ایفا کند، باید تا افق ۱۴۰۴ به حداقل بیست هزار شرکت دانش بنیان برسیم.

دهقانی با اشاره به افزایش یکصد درصدی شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خود عنوان کرد:تا سال ۱۴۰۰، تعداد ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان تایید صلاحیت شده بود. تعداد ۷۰۰ شرکت در سال ۱۴۰۰ به تایید رسید اما در ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۰۰ شرکت تایید صلاحیت شد که رشد دوبرابری نسبت به سال قبل خود را نشان می‌دهد. در مجموع تعداد شرکتهای دانش بنیان به هشت هزار و ۴۰۰ شرکت رسید. این که در عرض یک سال به رشدی دوبرابری در تعداد شرکت‌ها برسیم امری دشوار بود. سال گذشته همه تلاش ها متمرکز بر این بود تا ضمن رشد شرکت‌های موجود، شرکت های جدید ایجاد شوند. با تمام محدودیت‌های موجود، سال گذشته رشد صددرصدی شرکت ها نسبت به سال ۱۴۰۰ رخ داد.

وی افزود: در حوزه رشد کمی و کیفی شرکت‌ها دو نگرش وجود دارد نخست ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان موجود و نگرش دوم، ایجاد شرکت‌های جدید است. ایجاد شرکت جدید امری زمان بر و نیازمند فرصتی حداقل پنج ساله است‌ که برای تحقق این امر را با اجرای سیاست حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا دنبال می‌کنیم.

کمک به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: با توجه به این‌که در حال رسیدن به مرحله اشباع در شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و تا اندک زمانی دیگر تمامی شرکت‌های برخوردار از ظرفیت دانش‌بنیانی، به این زیست‌بوم خواهند پیوست، تعریف دانش‌بنیان‌های نوپا و حمایت‌های گلخانه‌ای از این شرکت‌ها که کم‌تر از ۵۰ نفر پرسنل و زیر پنج سال سن دارند، با هدف حمایت از ایجاد شرکت‌های تازه تاسیس با بهره‌گیری از فارغ التحصیلان دانشگاهی، استادان و نخبگان، در قالب نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: نظام ارزیابی جدید شرکت‌های دانش‌بنیان، با هدف این که جریان حمایت‌ها را هدفمند کند، طراحی شده است و پیش‌بینی می‌شود این نظام جدید، تا خردادماه سال جاری، عملیاتی شود. ملاک ارزیابی و تایید صلاحیت شرکت‌ها در این نظام، میزان تاثیرگذاری شرکت، فرآیندها، نیروی انسانی کلیدی و توانمند شرکت‌ها و نیز میزان رشد شرکت‌ها ارزیابی است‌.

نقش آفرینی معاونت علمی به عنوان نهاد واسط در حوزه دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با بیان این‌که پراکنده کاری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان به دلیل وجود سیاست‌ها و رویکردهای متعارض مجریان قوانین و سیاست‌ها است، عنوان کرد: تعدد بازیگران به هیچ عنوان عامل این پراکندگی نبوده و اتفاقاً فعالیت دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و سایر بازیگران این عرصه نشان دهنده پویایی این زیست‌بوم و امری امیدوارکننده است. سیاست‌گذاری‌های پراکنده، باید با هم‌افزا کردن تصمیم‌گیران و اجراکنندگان این راهبردها، در یک مسیر شفاف و مشخص حرکت کند تا تمامی فعالان و بازیگران کلیدی، در مسیر صحیح خود هدایت شده و بهترین خروجی‌شان را ارائه دهند.

دهقانی با اشاره به تعریف ستادهای توسعه فناوری اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت برنامه‌محور عنوان کرد: دو دسته ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی و ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، با توجه به ماموریت ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تعریف شده است. ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی، توسعه و حمایت از فناوری‌‌ها روزآمد و رو به توسعه، حرکت در لبه این دانش و فناوری‌ها را با توجه به نیازهای آینده کشور دنبال می‌کنند. اما ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت‌های موضوعی خاص، با توجه به اهمیت‌شان در سطح جهانی و مزیت‌های سرزمینی ایجاد شده‌اند. اگر سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای کشور، در مسیر رویکرد و سیاست‌های این ستادها عمل کنند، قطعا شاهد هماهنگی و هم افزایی بیش‌تر و در نتیجه رشد چشمگیر در حوزه اقتصاد دانش بنیان خواهیم بود.

توجه به حوزه‌های فناوری‌های راهبردی بر اساس اهمیت و کارآمدی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که به دنبال توسعه متوازن ستادهای توسعه فناوری و ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هستیم افزود: با توجه به ظرفیت ستادها، در تلاش هستیم که ستادها به نام‌های درخشان و اثرگذار در کشور به ویژه اقتصاد بدل شوند.

دهقانی در حوزه‌های راهبردی، ستادهای ویزه در موضوعاتی که جزو روندهای جهانی هستند و برای کشور حائز اهمیت هستند، فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ستادها علاوه بر این که جزو اولویت‌های جهانی هستند، به مزیت‌های سرزمینی، تاریخی، فرهنگی اقتصادی و راهبردی کشور نیز توجه دارند. برخی از ستادها توانسته‌اند به حجم قابل توجهی از دستاوردها برسند و ستادها در دوره جدید، بر اساس نیازها، عملکرد و برون‌دادهایشان فعالیت‌خواهند کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که قریب ۴۰ درصد شرکت‌ها در حوزه فناوری‌های ارتباطات و میکرو الکترونیک شکل گرفته‌اند که می‌توان علت این امر را توسعه جدی این کسب و کارها در بازه‌ای از زمان دانست، افزود: ۵۰ درصد این دست شرکت‌ها، در عرصه نرم افزار و مابقی در حوزه سخت افزار، فعال هستند که نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان این‌که ستادهای معاونت علمی، ساختار نیستند و در قالب برنامه‌های راهبردی و اجرایی فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: ستادها با نهایتا ۳ تا ۵ نفر اداره می‌شوند و اجرای پروژه‌ها توسط شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، رسوخ فناوری و نوآوری به حوزه‌های اولویت‌دار از جمله حوزه آب را یکی از اولویت‌های این معاونت برشمرد و گفت: بر اساس همین ضرورت ستاد توسعه فناوری آب، اقلیم و محیط زیست، در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ماموریت یافت تا توسعه این حوزه را عهده‌دار شود.

دهقانی ادامه داد: حوزه آب به عنوان یک موضوع کلیدی در دنیا با استفاده از فناوری استحصال مدیریت شده و در فرآیند بازچرخانی قرار می‌گیرد. ستاد این وظیفه را دارد که در استحصال کشف منابع جدید مدیریت و ارتقای فناوری‌های بهره‌وری از آب گام بردارد. هدف‌گذاری ستاد، بهینه‌سازی مصرف و ارتقای میزان صرفه‌جویی، کمک به بهره‌وری بیش‌تر و استحصال صحیح و کارآمد منابع آبی خواهد بود و در راستای این سیاست شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در این حوزه حمایت خواهند شد.

انتهای پیام