جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کشف و ثبت جهانی ۱۴ گونه جدید حشرات توسط حشره شناس ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50409
دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۴۰۲ | 17:02

کشف و ثبت جهانی ۱۴ گونه جدید حشرات توسط حشره شناس ایرانی

دانشیار دانشگاه ایلام موفق به کشف و ثبت جهانی ۱۴ گونه جدید حشرات و گزارش مشاهده ۱۰ گونه جدید حشرات در کشور شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مجید میراب بالو، در خصوص روند فعالیت‌های علمی خود، گفت: استان ایلام با توجه به وضعیت خاص پوشش گیاهی و قرارگیری در منطقه جنگلی زاگرس، از تنوع بسیار بالایی در دنیای حشرات برخوردار بوده و به همین دلیل تحقیقات زیادی در رابطه با این گروه از حشرات در دست اجرا است.

دانشیار دانشگاه ایلام درخصوص حشرات بسیار ریزی به نام «تریپس‌ها» اظهار داشت: تریپس‌ها حشراتی کوچک و باریک به طول ۵/۰-۱۵ میلی متر هستند، که انتشار وسیعی در سطح جهان دارند. در حقیقت تریپس‌ها در ردیف کوچک‌ترین حشرات قرار می‌گیرند و همین امر، مشاهده، جمع‌آوری و تشخیص دقیق و همچنین پرورش آنها را با مشکل مواجه ساخته است، ولی در حال حاضر بیش از شش هزار گونه از آن‌ها در دنیا گزارش شده، که از این تعداد، حدوداً ۲۵۰ گونه در ایران شناسایی و گزارش شده است.

میراب بالو اضافه کرد: تاکنون حشرات جدیدی از تریپس‌ها از استان ایلام جمع‌آوری و به ثبت جهانی رسیده است، که به شرح زیر هستند:

Haplothrips ilamensis Mirab-balou & Minaei, 2022
این گونه اخیراً از هفت چشمه (شهرستان ایلام) جمع آوری و به اسم «ایلام» نامگذاری شده است. با توجه به اینکه ممکن است این حشره در سال های آتی از کشورهای مجاور و همچنین قاره‌های دیگر نیز جمع آوری و شناسایی گردد، لذا نامگذاری آن به اسم استان ایلام می‌تواند توسط دیگر حشره شناسان مورد توجه قرار گرفته و منجر به مطالعه آن‌ها در رابطه با محل جمع آوری اصلی و اولیه آن که ایلام است، شود. مقاله مربوط به ثبت این گونه در مجله زوتاکسا در کشور نیوزیلند منتشر شده است.
Mirab-balou, M. & Minaei, K. 2022. An unusual new species of Haplothrips (Thysanoptera, Phlaeothripidae) from Iran. Zootaxa, 5174 (4): 447–۴۵۰٫

Liophloeothrips baharae Mirab-balou, 2019
این گونه هنگام تحقیق و مطالعه در رابطه با شناسایی حشرات استان ایلام از زیر برگ‌های ریخته شده پای درختان بلوط کوه مانشت جمع‌آوری و شناسایی و گونه آن به نام دخترم “بهار” نامگذاری شده است. مقاله مربوط به این گونه در مجله علمی (Vestnik Zoologii Fauna and Systematics) کشور اوکراین به چاپ رسیده است.
Mirab-balou, M. 2019. A new species of the genus Liophloeothrips Priesner (Thysanoptera: Phlaeothripidae) from Iran. Vestnik Zoologii, 53(4): 265–۲۶۸٫

Aeolothrips euphorbiae Mirab-balou, 2019
این گونه مفید از روی علف‌های هرز فرفیون (Euphorbia spp.) جمع آوری و پس از شناسایی به اسم همان علف هرز نامگذاری شد. نمونه‌های مربوط به این گونه از شهرستان‌های ایلام، ایوان و ملکشاهی استان ایلام و تعدادی نمونه نیز از اسلام آباد غرب (کرمانشاه) و الشتر (خرم آباد) جمع‌آوری شده است. مقاله مرتبط با این گونه جدید در مجله Far Eastern Entomologist (کشور روسیه) در سال ۲۰۱۹ به چاپ رسیده است.
Mirab-balou, M. 2019. A key to species of the genus Aeolothrips Haliday (Thysanoptera: Aeolothripidae) from Iran with description of a new species. Far Eastern Entomologist, 380: 1–۷٫

Eryngyothrips veisii Mirab-balou, 2015
این گونه از زیر درختان بلوط شهرستان ایلام جمع‌آوری و پس از شناسایی به اسم فرد جمع آوری کننده آن (مهندس حمید ویسی) نامگذاری شد. مقاله مرتبط با این گونه جدید در مجله علمی (Vestnik Zoologii Fauna and Systematics) کشور اوکراین به چاپ رسیده است.
Mirab-balou, M., Bazgir, M. & Mahmoodi, M. A new species of the genus Eryngyothrips (Thysanoptera: Thripidae) from Iran. Vestnik Zoologii, 49(5): 471–۴۷۴٫

Neohydatothrips ilamensis Mirab-balou et Tong, 2014
این گونه از مزارع نخود نزدیک به فرودگاه ایلام جمع‌آوری و گونه آن به اسم “ایلام” نامگذاری شد. مقاله مرتبط با این گونه جدید در مجله علمی (Archives of Biological Sciences)کشور صربستان به چاپ رسیده است.
Mirab-balou, M., Jamali, J. & Tong, X.L. 2014. Neohydatothrips ilamensis n. sp. (Insecta: Thysanoptera: a new species from Iran. Archives of Biological Sciences, 66(3): 969–۹۷۳٫

Anaphothrips microptera Mirab-balou, Nourollahi et Jamali, 2014
این گونه از روی گرامینه‌های کوه مانشت جمع‌آوری و گونه آن به دلیل بال‌های کوتاه آن به اسم “میکروپترا” نامگذاری شد. مقاله مرتبط با این گونه جدید در مجله علمی Far Eastern Entomologist (کشور روسیه) به چاپ رسیده است. لازم به ذکر است که این گونه اخیراً با گونه Anaphothrips graminum سینونیم شده است.
Mirab-balou, M., Nourollahi, Kh. & Jamali, J. 2014. A new species of the genus Anaphothrips (Thysanoptera: Thripidae) from Ilam province, Iran. Far Eastern Entomologist, 273: 21–۲۴٫

جمع‌آوری و ثبت جهانی گونه های دیگری از حشرات در سایر نقاط کشور
تاکنون گونه‌های دیگری از حشرات توسط میراب بالو از ایران جمع‌آوری و به ثبت جهانی رسیده است که اسامی آنها به شرح زیر است:

Melanthrips hamedanensis Mirab-balou, 2015
جمع‌آوری شده از استان همدان و اسم گونه آن به نام همدان نامگذاری شده است.

Haplothrips (Haplothrips) rasouliani Mirab-balou et Chen, 2015
جمع‌آوری شده از استان های همدان و البرز و اسم گونه آن به نام غلامرضا رسولیان، استاد بازنشسته حشره شناسی دانشگاه تهران نامگذاری شده است.

Odontothrips iranensis Mirab-balou et Chen, 2013
جمع‌آوری شده از استان همدان و اسم گونه آن به نام ایران نامگذاری شده است.

Rubiothrips parisae Mirab-balou et Chen, 2013
جمع‌آوری شده از استان همدان و اسم گونه آن به نام همسرم پریسا نامگذاری شده است.

Rubiothrips tongi Mirab-balou et Chen, 2013
جمع‌آوری شده از استان های همدان و کرمانشاه و اسم گونه آن به نام پروفسور شیائولی تُنگ استاد حشره شناسی دانشگاه کشاورزی جنوب چین نامگذاری شده است.

Thrips alavii Mirab-balou, Tong et Chen, 2012
جمع‌آوری شده از استان همدان و اسم گونه آن به نام جلیل علوی نامگذاری شده است.

Mycterothrips hamedaniensis Mirab-balou, Shi et Chen, 2011
جمع‌آوری شده از استان همدان و اسم گونه آن به نام همدان نامگذاری شده است.

Mycterothrips weii Mirab-balou, Shi et Chen, 2011
جمع‌آوری شده از استان‌های همدان و قزوین و اسم گونه آن به نام شوجون وی استاد حشره‌شناسی موسسه تحقیقاتی پکن نامگذاری شده است.

همچنین طی سال های گذشته، برخی از حشرات که در گذشته در کشورهای دیگر گزارش شده بودند، برای اولین بار از ایلام جمع‌آوری شده و برای کشور ایران به عنوان “گزارش جدید” بوده که به شرح زیر هستند:

Nesothrips lativentris (Karny, 1913)
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ توصیف شده و تاکنون از کشورهای چین، ژاپن، گوآم، مالزی، اندونزی، فیلیپین، گینه نو، آمریکا، پاناما، کوبا و جمهوری دومینیکن جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۱۳۹۹ از جنگل‌های بلوط شهرستان ایلام از زیر درختان بلوط جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Movahedi, L., Ramezani, L. & Mirab-balou, M. 2022. Report of the fungivorous thrips, Nesothrips lativentris (Karny) from Iran (Thysanoptera: Phlaeothripidae). Taxonomy & Biosystematics, 13(4), 87–۹۰٫

Tylothrips osborni (Hinds, 1902)
این حشره قارچخوار برای اولین بار در سال ۱۹۰۲ از آمریکای شمالی توصیف شده و تاکنون از اروپا و اخیراً از ترکیه جمع‌آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۷ از جنگل های بلوط شهرستان ایلام از زیر درختان بلوط جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M., Minaei, K. & Ulitzka, M.R. 2022. A first record of the fungus-feeding genus Tylothrips (Thysanoptera, Phlaeothripidae) from Iran. Journal of Insect Biodiversity and Systematics, 8(2): 183–۱۸۹٫

Phlaeothrips annulipes Reuter, 1880
این حشره قارچخوار برای اولین بار در سال ۱۸۸۰ توصیف شده و تاکنون از دانمارک، انگلستان، ایرلند، فنلاند، نروژ، اتریش، اسکاتلند و سوئیس جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۲۰ از مزارع برنج شهرستان سرابله جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. & Minaei, K. 2021. First report of the fungus-feeding thrips, Phlaeothrips annulipes (Thysanoptera: Phlaeothripidae) from Iran. Journal of Entomological Society of Iran, 41(2): 193–۱۹۷٫

Thrips coloratus Schmutz, 1913
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ توصیف شده و تاکنون از چین، کره جنوبی، ژاپن، نپال، پاکستان، سریلانکا، اندونزی، گینه نو و استرالیا جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۹ از میشخاص جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. 2021. Thrips coloratus Schmutz (Thysanoptera: Thripidae) from Iran. Journal of Insect Biodiversity and Systematics, 7(4): 359–۳۶۴٫

Stenchaetothrips faurei (Bhatti, 1962)
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ توصیف شده و تاکنون از چین و هندوستان جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۱۴۰۰ از مزارع برنج شهرستان سرابله جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M., Abbasi, Kh., Alizamani, T. & Afzalinia, S. 2021. Stenchaetothrips faurei (Bhatti) (Thysanoptera: Thripidae): a newly recorded species on rice fields in Iran. Plant Pest Research, 11(2): 79–۸۲٫

Ctenothrips kwanzanensis Takahashi, 1937
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ توصیف شده و تاکنون از چین و ژاپن جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۴ از روی لاله واژگون در کوه گچان جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. 2021. Thripinae in Iran (Thysanoptera: Thripidae): an updated key to genera, checklist, new synonymy and new records. Oriental Insects, DOI: 10.1080/00305316.2021.1921632.

Dendrothrips octosparsus Wang, Mound and Tong 2019
این حشره برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ توصیف شده و تاکنون از کشور چین جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۱۳۹۸ از روی درختان زیتون شهرستان ایلام جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. & Miri, B. 2020. The first report of Dendrothrips octosparsus (Thysanoptera: Thripidae) from Iran, with an updated key to the species reported from Iran. Taxonomy & Biosystematics, 12 (43): 45–۵۲٫

Bathrips melanicornis (Shumsher, 1946)
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ توصیف شده و تاکنون از کشورهای چین، ژاپن، هندوستان، میانمار، لائوس، تایلند، مالزی، و استرالیا جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۹ از دره دانوک ایوان جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. 2020. Bathrips melanicornis (Shumsher) (Thysanoptera, Thripidae): first records of the genus and species from Iran. Entomological Review, 100(7): 1000–۱۰۰۴٫

Odontothrips biuncus John, 1921
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ توصیف شده و تاکنون از کشورهای روسیه، چین، ژاپن، کانادا و کشورهای اروپایی جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۴ از تنگه رازیانه جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. 2020. First report of Odontothrips biuncus John (Thysanoptera: Thripidae) from Iran, with an updated key to Odontothrips species. Iranian Journal of Animal Biosystematics, 16 (2): 171–۱۷۵٫

Dichromothrips smithi (Zimmermann, 1900)
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۰۰ توصیف شده و تاکنون از کشورهای چین، ژاپن، هندوستان، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور، اندونزی، آمریکا و استرالیا جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۹ از دره دانوک ایوان جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M., Miri, B., Moeini-Naghadeh, N. & Vahedi, H.A. 2020. The first record of the genus and species of Dichromothrips smithi (Thysanoptera: Thripidae) from Iran. Journal of Crop Protection, 9 (3): 550–۵۵۵٫

Taeniothrips eucharii (Whetzel, 1923)
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ توصیف شده و تاکنون از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، هلند و استرالیا جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۹ از دره دانوک ایوان جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Miri, B., Moeini-Naghadeh, N., Vahedi, H.A. & Mirab-balou, M. 2020. Taeniothrips eucharii (Whetzel) (Thysanoptera: Thripidae): a newly recorded species on rangeland plants in Iran. Journal of Insect Biodiversity and Systematics, 6 (1): 21–۲۶٫

Sminthurus muscicolus Betsch, 1977
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ توصیف شده و تاکنون از مرکز و غرب آسیا جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۴ از خاک زیر درختان بلوط چغاسبز ایلام جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Shayanmehr, M., Mirab-balu, M., Yoosefi-Lafooraki, E. & Kaprus, I. 2019. Introduction to Springtails (Arthropoda: Hexapoda) fauna from Ilam province (western Iran) with a new record from Sminthuridae. Journal of Insect Biodiversity and Systematics, 5(4): 399–۴۱۰٫

Pezothrips brunicornis Mirab-balou et Tong, 2012
این حشره برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توصیف شده و تاکنون از تبت کشور چین جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۶ از دالاب ایلام جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. & Miri, B. 2018. Pezothrips brunicornis Mirab-balou et Tong (Thysanoptera, Thripidae): a newly recorded from Iran species. Entomological Review, 98(7): 868–۸۷۱٫

Hemisotoma quadrioculatus (Martynova, 1967)
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ توصیف شده و تاکنون از تاجیکستان جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۴ از خاک زیر درختان ارغوان در تنگه ارغوان ایلام جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Shayanmehr, M., Mirab-balou, M. & Kaprus, I. 2017. New additions to Iranian Collembola (Entognatha: Hexapoda) from Ilam Province (western Iran). Turkish Journal of Zoology, 41: 744–۷۴۸٫

Isotoma anglicana Lubbock, 1862
این حشره برای اولین بار در سال ۱۸۶۲ توصیف شده و تاکنون از روسیه، ترکمنستان و تاجیکستان جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از خاک زیر درختان بلوط و سورنی برگان تنگه دالاب، دانشگاه ایلام و تنگه ارغوان جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Shayanmehr, M., Mirab-balou, M. & Kaprus, I. 2017. New additions to Iranian Collembola (Entognatha: Hexapoda) from Ilam Province (western Iran). Turkish Journal of Zoology, 41: 744–۷۴۸٫

Metaphorura riozoi C.-M., Palacios-Vargas & Traser, 2000
این حشره برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توصیف شده و تاکنون از مجارستان جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۲۰۱۴ از خاک زیر درختان بلوط و سوزنی برگان شهرستان ایلام جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Shayanmehr, M., Mirab-balou, M. & Kaprus, I. 2017. New additions to Iranian Collembola (Entognatha: Hexapoda) from Ilam Province (western Iran). Turkish Journal of Zoology, 41: 744–۷۴۸٫

Thrips carthami Shumsher, 1946
این حشره برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ توصیف شده و تاکنون از کشورهای چین، استرالیا، کاستاریکا، کلمبیا و کانادا جمع آوری شده و در کشور ایران نیز در سال ۱۳۹۵ از کوه گچان جمع آوری و برای اولین بار از کشور ایران گزارش شد. بدین ترتیب این گونه به لیست حشرات ایران اضافه شد (مقاله زیر)
Mirab-balou, M. 2016. First report of Thrips carthami Shumsher (Thys.: Thripidae) from Iran. Journal of Entomological Society of Iran, 36(2): 147–۱۴۸٫

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار پیشنهادی دانشگاه ایلام برای بهبود کیفیت آب سد میمه

کشف و ثبت جهانی گونه جدید کنه های اریوفیوئید در ایران/تحقیقات مشترک با ایتالیا در زمینه رفع علف های هرز با کمک حشرات

تولید دشمن طبیعی برای سفیدبالک ها در کشور

کشف راز بقای خرس‌های یک میلی متری!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها