- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مدیرعاملی زنان در ۱۱ درصد شرکتهای دانش بنیان/ ۱۷ درصد سهام دانش بنیان ها در اختیار زنان

صندوق نوآوری و شکوفایی به بهانه دومین رویداد شکوفا که همزمان با روز جهانی مالکیت فکری و با شعار «بانوان، مالکیت فکری: شتاب‌دهی خلاقیت و نوآوری» برگزار شد، میزبان بانوان تاثیرگذار و فعال در زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان بود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری طی سخنانی در این رویداد با اشاره به توانمندی‌های منحصر به فرد و بالای بانوان در کمک به رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: به ثمر نشستن یک ایده نوآورانه، طی کردن مراحل رشد و بلوغ تا رسیدن به بازار، طاقت‌فرسا، زمان‌بر و نیازمند استمرار است. با توجه به پشتکار، تلاش و انگیزه‌مندی که در بانوان وجود دارد، به خوبی می‌توانند از عهده این مهم بربیایند و ایده را به سرمنزل مقصود برسانند.

وی با تاکید بر این‌که زیست‌بوم دانش‌بنیان از این قابلیت برخوردار است که به فعالان این حوزه در نقشی که می‌خواهند ایفا کنند، آزادی و حق انتخاب بدهد، افزود: در عالم دو طیف خلقت داریم که زن و مرد هستند که صفات مختلفی در افراد از این دو طیف توزیع و متجلی شده است. این که بین بانوان و مردان در توانمندی بانوان تفکیک و تمایز و تبعیض قایل شود نگرشی صحیح نیست و باید به هر دو جنس از منظر انسان نگاه کنیم. می‌بایست بستر و فضایی فراهم شود تا هر فرد، متناسب با علائق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود در جامعه نقش آفرینی کند.

نقش آفرینی اثرگذار بانوان در اقتصاد دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به نقش آفرینی اثرگذار بانوان در بدنه و ساختار اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: از میان بیش از هشت هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در بالغ بر یک هزار شرکت، بانوان در جایگاه مدیرعامل نقش آفرینی می‌کنند و این در حالی است که ۱۷ درصد از سهام این شرکت ها متعلق به بانوان است، نیمی از دانشجوبان و ۳۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را بانوان تشکیل می‌دهند. خوشبختانه فضا و مجال مناسبی برای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌ها برای بانوان نخبه صاحب ایده و کارآفرین در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان فراهم شده است و با حمایت‌هایی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سطوح مختلف برنامه‌ریزی کرده، فعالیت در این فضا بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که در زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان بستر و فضای لازم را برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های بانوان به خوبی فراهم است، عنوان کرد: زیست‌بوم فناوری و نوآوری، محل و مجال ایده‌های نوآورانه و عزم جدی برای به ثمر رساندن این ایده‌ها است. بانوان، خداوندگار پرورش هستند و با ممارست و استمراری که در ذاتشان نهفته است، در نهایت ایده را به عمل می‌رسانند و نگاهی به آمار موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت مدیریت و نقش آفرینی بانوان، گواهی بر این مدعا است. در دانش بنیان ها این نگاه انسانی و فرهنگ تعاملی و همراهی وجود دارد که هرکس متناسب با خواست و توانایی خود فعالیت کند و این حیث، هیچ محدودیتی وجود ندارد و بانوان آزاد هستند که هر نوع نقش خود را دراین زیست بوم انتخاب کنند. وظیفه نهادهای اثرگذار، جامعه و تصمیم‌سازان این است که ازاین انتخاب به نحو احسن حمایت و افراد را در به سوی شکوفایی استعدادها و تعالی هدایت کنند.

در حاشیه این نشست، جمعی از بانوان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بدون واسطه و در فضایی صمیمی از مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهایشان برای حرکت در مسیر رشد و ارتقای زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفتند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، ضمن گفت‌وگو با این جمع و بیان راهکارها، دستورات لازم را برای رسیدگی به موارد مطرح شده صادر و بر ایجاد زمینه‌های لازم برای تسهیل فعالیت آنان با اولویت‌ قرار دادن مشکلات این دست از فعالان حوزه دانش‌بنیان تاکید کرد.

انتهای پیام