جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

مدیرعاملی زنان در ۱۱ درصد شرکتهای دانش بنیان/ ۱۷ درصد سهام دانش بنیان ها در اختیار زنان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50406
دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۴۰۲ | 16:53

مدیرعاملی زنان در ۱۱ درصد شرکتهای دانش بنیان/ ۱۷ درصد سهام دانش بنیان ها در اختیار زنان

صندوق نوآوری و شکوفایی به بهانه دومین رویداد شکوفا که همزمان با روز جهانی مالکیت فکری و با شعار «بانوان، مالکیت فکری: شتاب‌دهی خلاقیت و نوآوری» برگزار شد، میزبان بانوان تاثیرگذار و فعال در زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان بود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری طی سخنانی در این رویداد با اشاره به توانمندی‌های منحصر به فرد و بالای بانوان در کمک به رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: به ثمر نشستن یک ایده نوآورانه، طی کردن مراحل رشد و بلوغ تا رسیدن به بازار، طاقت‌فرسا، زمان‌بر و نیازمند استمرار است. با توجه به پشتکار، تلاش و انگیزه‌مندی که در بانوان وجود دارد، به خوبی می‌توانند از عهده این مهم بربیایند و ایده را به سرمنزل مقصود برسانند.

وی با تاکید بر این‌که زیست‌بوم دانش‌بنیان از این قابلیت برخوردار است که به فعالان این حوزه در نقشی که می‌خواهند ایفا کنند، آزادی و حق انتخاب بدهد، افزود: در عالم دو طیف خلقت داریم که زن و مرد هستند که صفات مختلفی در افراد از این دو طیف توزیع و متجلی شده است. این که بین بانوان و مردان در توانمندی بانوان تفکیک و تمایز و تبعیض قایل شود نگرشی صحیح نیست و باید به هر دو جنس از منظر انسان نگاه کنیم. می‌بایست بستر و فضایی فراهم شود تا هر فرد، متناسب با علائق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود در جامعه نقش آفرینی کند.

نقش آفرینی اثرگذار بانوان در اقتصاد دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به نقش آفرینی اثرگذار بانوان در بدنه و ساختار اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: از میان بیش از هشت هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در بالغ بر یک هزار شرکت، بانوان در جایگاه مدیرعامل نقش آفرینی می‌کنند و این در حالی است که ۱۷ درصد از سهام این شرکت ها متعلق به بانوان است، نیمی از دانشجوبان و ۳۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را بانوان تشکیل می‌دهند. خوشبختانه فضا و مجال مناسبی برای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌ها برای بانوان نخبه صاحب ایده و کارآفرین در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان فراهم شده است و با حمایت‌هایی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سطوح مختلف برنامه‌ریزی کرده، فعالیت در این فضا بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که در زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان بستر و فضای لازم را برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های بانوان به خوبی فراهم است، عنوان کرد: زیست‌بوم فناوری و نوآوری، محل و مجال ایده‌های نوآورانه و عزم جدی برای به ثمر رساندن این ایده‌ها است. بانوان، خداوندگار پرورش هستند و با ممارست و استمراری که در ذاتشان نهفته است، در نهایت ایده را به عمل می‌رسانند و نگاهی به آمار موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت مدیریت و نقش آفرینی بانوان، گواهی بر این مدعا است. در دانش بنیان ها این نگاه انسانی و فرهنگ تعاملی و همراهی وجود دارد که هرکس متناسب با خواست و توانایی خود فعالیت کند و این حیث، هیچ محدودیتی وجود ندارد و بانوان آزاد هستند که هر نوع نقش خود را دراین زیست بوم انتخاب کنند. وظیفه نهادهای اثرگذار، جامعه و تصمیم‌سازان این است که ازاین انتخاب به نحو احسن حمایت و افراد را در به سوی شکوفایی استعدادها و تعالی هدایت کنند.

در حاشیه این نشست، جمعی از بانوان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بدون واسطه و در فضایی صمیمی از مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهایشان برای حرکت در مسیر رشد و ارتقای زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفتند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، ضمن گفت‌وگو با این جمع و بیان راهکارها، دستورات لازم را برای رسیدگی به موارد مطرح شده صادر و بر ایجاد زمینه‌های لازم برای تسهیل فعالیت آنان با اولویت‌ قرار دادن مشکلات این دست از فعالان حوزه دانش‌بنیان تاکید کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها