- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه دانش‌آموخته این دانشگاه در رصدهای پروژه بین‌المللی دارت ناسا شرکت کردند و یافته‌های این گروه تحقیقاتی در مجله معتبر نیچر منتشر شد.
مشارکت عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر صدیقه سجادیان، استادیار گروه اختر فیزیک و نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان در مورد پروژه دارت گفت: این پروژه توسط ناسا طراحی شده است  که با استفاده از یک ماهواره فضایی به نام دارت، به یک جسم سماوی ضربه بزند و مسیر و سرعت آن را تغییر دهد.

این اخترشناس ایرانی با بیان اینکه در تاریخ ۲۶ سپتامبر۲۰۲۲ ماهواره دارت یک ضربه به سیارک دیمورفوس زده است خاطر نشان کرد: این سیارک نیز حول یک سیارک بزرگتر به نام ددیموس می‌چرخد.

نتایج تحقیقات نشان داد که دوره مداری دیمورفوس به دلیل این ضربه تغییر کرده است و این تغییرات با استفاده از نورسنجی دقیق قابل اندازه‌گیری هستند. از آنجایی که دوتایی ددیموس- دیمورفوس یک دوتایی گرفتی هستند با نورسنجی عمیق از سیارک میزبان می‌توان تغییر در سرعت و مدار دیمورفوس را اندازه گرفت.

در این پروژه، صدیقه سجادیان، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و الهه خالویی، دانش‌آموخته این دانشگاه، عضو گروه بین‌المللی مایندستپ بودند و به عنوان نمایندگان ایرانی این پروژه، قسمتی از رصدهای مربوطه را با تلسکوپ ۱.۵ متری دانمارک انجام داده‌اند. این رصد‌ها در طول فصل رصدی ۲۰۲۲ انجام شده است.

نتایج این پروژه که در مجله معتبر بین‌المللی نیچر منتشر شده است، نشان داد که پروژه دارت با موفقیت انجام شده است و این نتایج می‌تواند برای تحقیقات آینده در زمینه فیزیک و علوم فضایی بسیار مفید باشد.

سجادیان که استادیار گروه اختر فیزیک و نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان است پیش از این نیز در کشف سیاه‌چاله‌ای منفرد در کهکشان راه‌شیری مشارکت فعالانه داشته است.

انتهای پیام