- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سه سال بعد از درگذشت مروج فقید دانش فضایی؛ آرزوی سیروس برزو برای راه اندازی موزه فضایی در ایران محقق شد

با گذشت نزدیک به سه سال از درگذشت سیروس برزو، روزنامه نگار و مروج فقید دانش فضایی در کشور، سرانجام آرزوی او برای راه اندازی موزه فضا در کشور جامه عمل پوشید.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این موزه که شامل کلکسیون اشیاء و یادبودهای فضایی گردآوری شده توسط زنده یاد سیروس برزو است، عصر امروز با حضور خانواده آن مرحوم و سخنرانی ویدیوکنفرانسی الکساندر لازوتکین، فضانورد روس و از دوستان مرحوم برزو در محل بوستان شهید مطهری کرمان افتتاح شد.

دهقان، رئیس هیئت مدیره شرکت کاوشگران هوافضا در کرمان در این مراسم اظهار کرد: استاد سیروس برزو، پدر ترویج علم هوافضا در ایران است که کوه تجربه و دانش بود و فضانوردان دنیا او را می‌شناختند اما در ایران غریب بود.

وی ابراز عقیده کرد: موزه هوافضای کرمان در خاورمیانه بی نظیر است و این موزه جزو پنج موزه بی نظیر دنیا در زمینه ترویج علم هوافضا خواهد بود و راه اندازی این موزه کار بسیار بزرگی در استان کرمان است.

دهقان با اشاره به اینکه در راستای ایجاد موزه هوافضا با دانشگاه آزاد و بنیاد نخبگان تفاهمنامه‌هایی منعقد شده، گفت: اقدامات لازم برای ثبت جهانی این موزه را دنبال خواهیم کرد.

سعید شعرباف، شهردار کرمان نیز مراسم افتتاح موزه هوافضای سیروس برزو اظهار کرد: جمع بندی پژوهشی یک موسسه بین‌المللی براساس روند تمرکز محصولات و نیاز مردم در افق ۲۰۵۰ این است که دانش در پنج فراحوزه زیستی، نانوفناوری، کوانتومی، پردازش داده مبنی بر هوش مصنوعی و هوافضا متمرکز خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه هوافضا در کشور مغفول مانده است، تصریح کرد: حداقل وظیفه ما این بود در کرمان فضایی برای ایجاد موزه در اختیار قرار بدهیم.

شهردار کرمان بیان کرد: حلقه مفقوده برای مردمی کردن تکنولوژی، ترویج آن است و این موزه قطعا این حلقه را تکمیل می کند.

سیروس برزو، روزنامه‌نگار علمی پیشکسوت و پیشگام ترویج دانش‌کیهان‌نوردی مهرماه ۱۳۹۹ در حالی که برگزاری یک دوره آموزشی ترویجی به کرمان رفته بود به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستانی در این شهر بستری شد و بامداد ۱۳ مهرماه همزمان با آغاز هفته جهانی فضا راهسپار دیار ابدیت شد.

وی در سال ۱۳۳۲ در سرخس به دنیا آمد و از همان دوران نوجوانی با راهنمایی یکی از معلمان خود، کلکسیونی از عکس‌ها و یادمان‌های فضایی را جمع آوری کرد و این سرآغاز علاقه مندی‌اش به دانش و فناوری فضایی شد. بعدها پس از فارغ التحصیلی به عنوان دبیر حرفه و فن به استخدام آموزش و پرورش درآمد و همزمان فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود را از سال ۱۳۵۸ با انتشار مقالاتی در ماهنامه دانشمند آغاز کرد.

مقالات و گزارش‌های او در نشریات علمی آن زمان مورد توجه قرار گرفت و در نهایت از تدریس کناره گیری و به دعوت موسسه کیهان به تهران مهاجرت کرد و سپس در اوایل دهه ۶۰، مامور تاسیس مجله کیهان علمی شد و در مسئولیت نخستین سردبیر این نشریه، فعالیت‌های مطبوعاتی‌اش را پی گرفت.

سیروس برزو، در اواخر همان دهه، امتیاز انتشار ماهنامه تخصصی با نام «مرزهای بیکران فضا» را دریافت کرد. این ماهنامه حدود ۳۰ شماره انتشار یافت و نقطه عطفی در تاریخ روزنامه نگاری علمی ایران محسوب می‌شد. گفتگوهای اختصاصی با فضانوردان، انتشار گزارش‌های ویژه از رویدادهای فضایی جهان، برگزاری نمایشگاه‌ها و کلاس‌های آموزش فضایی، بخشی از نوآوری‌های مرزهای بیکران فضا به شمار می‌رفت.

این نشریه به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و پس از آن سیروس برزو به روسیه مهاجرت کرد. برزو در سال‌های سکونت در روسیه به عنوان استاد زبان فارسی در دانشگاه‌های شهرهای مسکو، آستراخان و اوفا به تدریس و تربیت دانشجویان خدمت می‌کرد. او در زمان خدمتش در روسیه برای آشنا کردن دانشجویان و جامعه روسیه با فرهنگ ایرانی و ادب فارسی، ده‌ها رویداد فرهنگی و مسابقات ادبی برگزار کرد.

موزه سیروس برزو
فضانوردان نامداری همچون گئورگی گرچکو، الکساندر بالندین، ویکتور گارباتکو، سالیجان شریپف، الکساندر الکساندروف، والدیمیر الزوتیکن و غیره به دعوت او به ایران سفر کرده و با یادگاری‌های اهدایی آنها به برزو، نمایشگاه‌ها و همایش‌های فضانوردی متعددی در شهرهای مختلف برگزار کردند. همچنین او در سال ۱۳۸۵ موفق شد به کمک پاول وینوگرادوف، فضانورد نامدار روسی، کارت پستال‌هایی از مینیاتورهای استاد محمود فرشچیان را به همراه کتاب نخستین‌های فضانوردی (نوشته خودش) به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کند.

در سال‌های بعد نیز برزو با همراهی الکساندر کالری، یک جلد کلام الله مجید را به عنوان نخستین قرآن چاپ ایران به فضا ارسال کرد. این آثار، بعدها و پس از بازگشت از فضا، در مراسم مختلفی در ایران رونمایی شد و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت. سیروس برزو در مدت اقامتش در روسیه، ارتباط خود را با جامعه مطبوعاتی ایران حفظ کرد و از او گزارش‌های اختصاصی از پروازهای فضایی و نیز گفت‌وگو با فضانوردان در رسانه‌های ایران منتشر می‌شد.

وی در اوایل دهه ۹۰ برای همیشه به ایران بازگشت تا تجربیاتش را در اختیار گروه‌ها و نهادهای مختلف فضایی برای ترویج دانش و فناوری فضایی در ایران قرار دهد.

برزو در سال ۱۳۹۲ به پاس سال‌ها فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری و ترویج فناوری فضایی در کشور برنده جایزه ترویج علم ایران شد.

انتهای پیام