جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50368
چهارشنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۲ | 12:22

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

طبق محاسبات نجومی رکورددار جهانی رویت هلال های جوان، هلال ماه شوال غروب روز پنجشنبه حتی با ابرار نجومی قوی در ایران قابل رویت نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سید محسن قاضی میرسعید، پژوهشگر هلال ماه با بیان این که مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۷ و ۴۲ دقیقه بامداد ۳۱ فروردین برابربا ۲۹ ماه مبارک رمضان و مطابق با ۲۰ اوریل ۲۰۲۳به وقت ایران به وقوع خواهد پیوست، اظهار داشت:  درغروب روز ۲۹ رمضان، هلال ماه شوال در امریکای شمالی و مرکزی قابل رویت است و در امریکای جنوبی، قاره افریقا، اروپا، آسیا – از جمله ایران – و اقیانوسیه حتی با ابزار قوی نیز قابل رویت نخواهد بود.

در مناطقی که با رنگ سبز مشخص شده هلال ماه در غروب ۲۹ رمضان (پنجشنبه) با چشم غیر مسلح و در مناطقی که با رنگ زرد مشخص شده با ابزار نجومی قابل رویت است و در مناطقی که با رنگ قرمز مشخص گردیده هلال ماه غیر قابل رویت میباشد.

وی در عین حال با بیان این که احتمال ۲۹ روزه شدن ماه رمضان در عربستان و اطراف آن وجود دارد درباره علت این مساله گفت: در تقویم کشور عربستان سعودی، طبق قرارداد داخلی آن کشور چون هلال ماه رمضان در مکه معظمه دقایقی بعد از خورشید غروب می کند اما به هیچ عنوان قابل رویت نیست احتمال ۲۹ روزه شدن ماه رمضان در آن کشور و اطراف آن وجود دارد که بهتر است اطلاع رسانی شود.

قاضی میرسعید در خصوص رویت پذیری هلال ماه شوال در شامگاه پنج شنبه در ایران خاطرنشان کرد: هلال ماه شوال در شامگاه ۲۹ رمضان برابر با ۳۱ فروردین ماه در تهران با ارتفاع ۳ درجه و ۵۰ دقیقه قوسی و فاز یا همان بخش درخشان بسیار کم حدود ۲۶ صدم درصد به هیچ طریقی حتی با ابزار قوی نیز قابل رویت نخواهد بود.

وی با بیان این که در غروب روز جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ هلال ماه رمضان در تمام نقاط دنیا به غیر از کشور زلاندنو با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد تصریح کرد: در شامگاه جمعه ۳۰ رمضان، هلال ماه شوال در تهران با ارتفاعی حدود ۱۶ درجه و فاز ۲٫۵۶ درصد و مکث ۹۲ دقیقه به راحتی با چشم غیر مسلح قابل رویت است. البته مطوق (طوقدار) بودن، ارتفاع بالای هلال در افق و درخشان بودن بخش قابل ملاحظه ای از هلال ماه، این فکر را در ذهن افراد غیر متخصص تداعی میکند که هلال ماه در شب قبل قابل رویت بوده و هلال ماه دو شبه است که این امر غیر ممکن و این تصور غیر علمی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب شنبه در مناطق مختلف ایران قابل رویت است

عضو ستاد استهلال: هلال شوال، غروب سه شنبه در سراسر ایران به راحتی قابل رویت است/ اعلام فردا به عنوان عید فطر در عربستان محتمل است!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها