چهارشنبه، ۲۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Wednesday, 17 April , 2024

سرپرست جدید معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم منصوب شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50363
یکشنبه، ۲۷ فروردین، ۱۴۰۲ | 13:54

سرپرست جدید معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر امید رضایی فر، استاد دانشگاه سمنان و مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه منصوب کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، رضایی فر که در پی استعفای دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، عهده دار سرپرستی این معاونت شده دوره کارشناسی مهندسی عمران را در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه سمنان و دوره های کارشناسی ارشد و دکتری این رشته (مهندسی عمران – سازه) را در سالهای ۸۲ و ۸۶ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به پایان برده و پیش از انتصاب به عنوان مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری در آذرماه ۱۴۰۰ به عنوان عضو گروه مقاوم سازي دانشگاه صنعتي اميرکبير، عضو گروه پژوهشيتکنولوژي هاي نوين دانشکده عمران دانشگاه سمنان و در سمتهایی چون مدير گروه مهندسي سازه، زلزله و مديريت ساخت و مسوول آزمايشگاه پژوهشي سازه دانشكده عمران دانشگاه سمنان فعالیت کرده است.

عضویت در گروه تدوين آيين نامه پانل هاي ساندويچي نشريه ۳۸۵ سازمان مديريت و گروه تدوين آيين نامه لرزه اي الياف پليمري،مديریت فني بخش تحقيق و طراحي شرکت سازه هاي پيش ساخته سبک و مديریت بخش فني وظرفيت سازي دفتر مرکزي پروژه بازسازي مناطق زلزله زده بانک جهاني در سال ۸۶  از دیگر سوایق اجرایی دکتر رضایی فر است

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفت و گویی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان مهار تورم و رشد تولید گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در صدد است از طریق توسعه فعالیت‌های پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و در نتیجه تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت در بستر دانش بنیان و همچنین مهارت محور کردن فناورانه آموزش عالی نقش اساسی در تحقق شعار سال ایفا کند.
رضایی فر خاطرنشان کرد: اجرایی سازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، طراحی و اجرایی سازی اجزای تکمیلی شامل جریان اقتصادی نوین (جان)، جستجوی آزمایشگاه های مرجع (جام) و خاستگاه آموزشی صنعت (خاص) و همچنین ایجاد پیوند همکاری میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از دیگر راهکارهای این معاونت در تحقق شعار سال است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، درخصوص رابطه رشد تولید و توسعه زیست بوم نوآوری افزود: این مهم با نفوذ فناوری در سطح جامعه با ایجاد زمینه های اقتصادی از جمله جمع پذیری های مالی و سرمایه گذاری های خرد و عمومی مهیا می شود. توسعه زیست بوم نوآوری با فرهنگ سازی لازم و مردمی سازی اقتصاد می تواند بستر مناسبی برای تحقق رشد تولید بر همین اساس موجب مهار تورم شود. این اتصال بین مصرف و تولید در قالب مشارکت مردمی به عنوان راهکار اساسی برای تحقق همزمان مهار تورم و رشد تولید است که بدون شک مهمترین بخش قابل اتکا در این عرصه موضوعات مبتنی بر فناوری است که می بایست قابلیت نوآوری را نیز داشته باشند.

دکتر رضایی فر خاطرنشان کرد: موارد مهمی جهت تسهیل شدن مهار تورم و رونق تولید توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در حال انجام است که می توان به بازطراحی بخشی از سامانه نان به عنوان پل ارتباطی میان تقاضای کالا و فناوری کشورهای دیگر و ظرفیت‌های تولیدی پارک‌های علم و فناوری، معرفی محصولات و نیازمندی های شرکت‌های دانش بنیان، توانمندی شرکت ها و واحدهای فناور، تشکیل واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان براساس نیازهای جامعه، ایجاد زمینه همکاری های فناورانه بین المللی، دوره های آموزشی مهارت محور، آغاز فرایند شناسنامه‌دار کردن محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، سامانه پیاده‌سازی بستر اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی و همچنین ثبت نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی جهت انعکاس به ایده‌پردازان کشور اشاره کرد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها توسط این معاونت افزود: این طرح با پوشش ۳۰ هزار دانشجو در ۹۵ دانشگاه قابل اجرا است و دبیرخانه طرح در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر قرار دارد؛ جامعه هدف این طرح جامعه دانشجویی است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه گفت: برای اینکه دانشجویان بتوانند در امر کارآفرینی موفق باشند می توانند توانمندی خود را با آموزش مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی و کار گروهی و همچنین افزایش دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری، در کنار طرح های دیگر این معاونت از جمله «طرح دستیار فناوری» با میزبانی پارک‌های علم و فناوری کشور آغاز کنند. تاکنون با مشارکت ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۶۲۱ واحد فناور و بیش از دو هزار دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی دوره شش ماهه خود را به مهارت آموزی پرداختند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پایش آنلاین پارک های علم و فناوری کشور در قالب طرح «پنفاد»/ اعطای «پژوهانه فناوری» و برنامه «دستیار فناوری» و «فن‌آموزی دانش‌آموختگان»

تولید نانوکامپوزیت هیبریدی آلومینیم به همت پژوهشگران دانشگاهی

بازگشت عملکرد مدارهای نورونی افراد معتاد به حالت اولیه با طرح جدید محققان کشور

تلفن همراه خود را به دربازکن هوشمند چهار کاره تبدیل کنید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها