جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50344
دوشنبه، ۲۱ فروردین، ۱۴۰۲ | 17:01

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

مراسم تشیع پیکر دکتر مهدی باریکانی، استاد و رئیس اسبق پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با حضور اعضای خانواده، همکاران و دوستداران ایشان در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران،دکتر میرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و از روسای پیشین پژوهشگاه طی سخنانی در این مراسم درباره شخصیت علمی استاد باریکانی گفت: خدمات ارزنده پروفسور باریکانی به علم و پژوهش این کشور هرگز فراموش نخواهد شد و باقیات صالحات ایشان برای سالها و بلکه قرن ها باقی خواهد ماند.

پس از برگزاری نماز بر پیکر پروفسور باریکانی، پیکر ایشان از مقابل در پژوهشگاه به سمت زادگاه شان باریکان مشایعت شد.

گفتنی است، مراسم ختم استاد باریکانی روز چهارشنبه ۲۳ فروردین از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ در محل مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

شمع وجود پربرکت استاد باریکانی در شامگاه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ در میان بهت اعضای خانواده، همکاران و دوستدارانشان خاموش شد.

پروفسور مهدی باریکانی در سال ۱۳۳۳ در روستای باریکان طالقان دیده به جهان گشود. دوره ابتدائي را در دبستان همان روستا به اتمام رساند و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان محمد رستگار شهرك طالقان ادامه داد و در سال ۵۱ از دبيرستان اروندرود تهران ديپلم گرفت. در همان سال در كنكور سراسري پذيرفته شد و در رشته شيمي دانشگاه تربيت معلم تهران مشغول به تحصيل شد. دانشجوي سال سوم بود كه مجدداً در كنكور شركت و علي‌رغم پذيرفته شدن در رشته پزشكي به دلايلي از ثبت نام در اين رشته منصرف و در همان رشته شيمي ادامه تحصيل داد و دانشنامه كارشناسي خود را در سال ۵۵ دريافت كرد. در همان سال در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه شيراز پذيرفته شد و دانشنامه كارشناسي ارشد خود را در مرداد ۵۷ از اين دانشگاه گرفت و از شهريور ۵۷ در دانشگاه سيستان و بلوچستان به عنوان عضو هيئت علمي مشغول به كار شد.

پس از انقلاب اسلامي علاوه بر مسئوليت‌هاي محوله دانشگاه به عنوان مديرگروه شيمي و تدريس دروس مختلف در جهاد دانشگاهي و جهاد سازندگي نيز فعاليت داشت و مسئوليت جهاد دانشگاهي را عهده‌دار بود و در ساخت و توسعه دانشگاه سيستان و بلوچستان نيز مجدّانه همكاري داشت.

در تابستان سال ۶۲ به همراه اولين گروههاي اعزامي به خارج از كشور جهت ادامه تحصيل به انگلستان اعزام و در دانشگاه صنعتي لافبورا در رشته پليمر به تحصيل پرداخت و دكتري خود را از اين دانشگاه دريافت کرد و بلافاصله به كشور مراجعت و در دانشگاه صنعتي اميركبير مشغول به كار شد.

وي يكي از پايه گذاران پژوهشگاه پليمر و پتروشیمی ایران بود كه به عنوان عضو هيات علمي، معاونت پژوهشي، قائم مقام و رئيس اين مركز فعاليت کرده و بعدها به عنوان استاد، مشاور و رئيس قطب علمي پليمر هاي زيست سازگار در اين پژوهشگاه به فعاليت علمي و تحقيقاتي و تربيت دانشجويان فوق‌ليسانس و دكتری ادامه داد.

دكتر باريكاني از برنامه ريزان و مجريان اوليه و پيشكسوت برگزاري دوره هاي دكتري در كشور بود.

وي همواره بر اين باور بود كه در قاموس تحقيق، نشدن وجود ندارد و با پشتكار ، تلاش و مداومت مي‌توان به هر نا شناخته اي در جهان هستي دست يافت و ملت ايران لياقت اين را دارد كه دركشف ناشناخته هاي علمي همواره پيشتاز بوده و چون چلچراغي بر تارك علمي جهان بدرخشد.

پروفسور باريكاني سه بار به عنوان استاد نمونه كشوري انتخاب شدند و بدين منظور و همچنين به دليل تلاش گسترده در ايجاد، توسعه و گسترش پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران از وزير علوم و رييس جمهور وقت لوح تقدير دريافت كردند.

جایزه جشنواره خوارزمی، عضویت در بیناد نخبگان البرز به عنوان چهره علمی و ماندگار این استان از دیگر افتخارات ایشان در طول حیات پربارشان بود. همچنين به عنوان مرد علمي سال ۹۲ و ۹۳ توسط موسسات ABI آمريكا و IBC كمبريج انگلستان انتخاب و معرفي شدند و نامشان در كتاب Most Admired Men and Women in the World آورده شده است.

از استاد باريكاني بيش از ۲۰۰ مقاله علمي پژوهشي در مجلات معتبر علمي داخلي و جهاني و كنفرانس‌هاي علمي‌ بين‌المللي منتشر شده است. ثبت ۲۲ اختراع داخلي و چاپ وتدوين ۹ جلد كتاب علمي و تربيت بيش از ۵۰ دانشجوي كارشناسي ارشد و دكتری از دیگر خدمات ارزنده ایشان است.

تشییع استاد مهدی باریکانی

در کارنامه قطور سوابق علمی و اجرایی ایشان مواردی چون مديریت گروه علوم پايه و ریاست دانشكده مهندسي دانشگاه سيستان و بلوچستان، ریاست اداره كل صنايع استان، مسئولیت امور دانشگاهها در دفتر مركزي ارتباط با صنعت وزارت علوم، عضویت كميته برنامه‌ريزي پليمر وزارت علوم، تدریس در دانشگاههاي اميركبير، تهران، شهيد بهشتي، علوم و فنون مازندران،دانشگاه آزاد اسلامي و پژوهشگاه پليمر ايران در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، مشاوره مركز تحقيقات‌ مهندسي‌ جهاد سازندگي‌ در دوران دفاع مقدس، معاونت پژوهشي، قائم مقام و رياست پژوهشگاه پليمر ايران، عضو كميته تحصيلات تكميلي پژوهشگاه پليمر ايران، عضو كميته تحصيلات تكميلي پژوهشگاه مواد و انرژي، تدریس به عنوان استاد مدعو در دانشگاههاي اوتاوا و كارلتون كانادا و دانشگاه شرق لندن، مشاور پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، عضویت هيات تحريريه مجلات علوم وتكنولوژي پليمر ايران، مواد پر انرژي، Iranian Polymer Journal(IPJ) ،Iranian Journal of Chemical Engineering، عضویت هسته خودكفايي‌ تحقيقات‌ صنايع‌ پلاستيك‌، عضویت هيأت‌ امناء منطقه‌ يك‌ پژوهشي، رئيس كميسيون تخصصي فني ومهندسي هیات ممیزه مشترک ، عضو هیات ممیزه مشترک (پژوهشگاه پلیمر پتروشیمی ایران، پژوهشگاه شیمی ومهندسی ایران، پژوهشگاه مواد وانرژی و پژوهشکده صنایع رنگ)، عضویت هیات امناء پژوهشگاه پلیمر پتروشیمی ایران، مشاور پژوهشگاه پلیمر پتروشیمی ایران، ریاست قطب علمي پليمر هاي زيست سازگار و عضویت انجمن هاي علمي علوم و مهندسي پليمر، مهندسي شيمي، مواد شيمي و مهندسي شيمي و American Chemical Society(ACS) ثبت شده است.

روحشان شاد و یادشان گرامی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

بررسی عوامل موثر در خواص سامانه‌های پلیمری هیبرید با قابلیت استفاده در صنعت بسته بندی

مادر علم آمار ایران درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها