- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سهم زنان از فهرست محققان پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر تنها ۱۴ درصد است

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام از حضور ۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در فهرست پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر خبر داد که سهم زنان از این فهرست تنها حدود ۱۴ درصد است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید احمد فاضل زاده، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با بیان این که این موسسه به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر می کند، اظهار داشت: این ۳۳۳ پژوهشگر پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله ۱۳۹۹-۱۳۹۰ معرفی شده­ اند.

وی خاطرنشان کرد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش­ های نرم افزاری آغاز شد در مرحله بعد، ابهام زدایی و یکدست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود انجام شد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده ­اند مرتب­ سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان نخبگان علمی گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر در نظر گرفته شدند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استناد­های صورت گرفته به تولیدات علمی آن­ها است.

وی افزود: تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه­ موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر دسته بندی شده‌اند. برخی از پژوهشگران در چندین حوزه­ موضوعی امتیاز لازم را کسب می کنند که به صورت جداگانه در حوزه­ی چند رشته ­ای قرار داده شده‌اند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: بر این اساس، حدود ۱۶ درصد این پژوهشگران متعلق به حوزه چند رشته­ ای هستند. بعد از حوزه چند رشته‌ای، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری قرار دارند (حدود ۱۲ درصد). حوزه های موضوعی علوم اجتماعی و علوم تربیتی هر کدام حدود هفت درصد  از پژوهشگران را به خود اختصاص داده­ اند و در رتبه سوم قرار دارند. مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی سایر، جامعه شناسی و علوم سیاسی، روان شناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات ها، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی و هنر و معماری می باشند.

جدول ۱٫ تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه­ های موضوعی

نمودار ۱٫ تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه های موضوعی

نمودار ۲٫ سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه های موضوعی

سهم دانشگاه ­ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر

دکتر فاضل زاده گفت: جدول ۲ سهم هر دانشگاه از تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر را نشان می­ دهد، همان طور که ملاحظه می شود دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر هستند. البته در حال حاضر برخی از پژوهشگران دارای حداقل دو وابستگی سازمانی هستند و آمار زیر تنها براساس وابستگی اصلی می باشد.

جدول ۲٫ سهم دانشگاه ­ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر

همان طور که در جدول ۳ قابل مشاهده است، سهم بانوان پژوهشگر ایرانی پراستناد در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر حدود ۱۴ درصد  است.

  جدول ۳٫ تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک جنسیت

جهت اطلاع از اسامی پژوهشگران ایرانی پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک دانشگاه و حوزه موضوعی می توانید به لینک https://isc.ac/fa/page/258/ مراجعه کنید.

انتهای پیام