چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

تولید ضد یخ بدنه هواپیما در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50324
دوشنبه، ۲۱ فروردین، ۱۴۰۲ | 10:10

تولید ضد یخ بدنه هواپیما در کشور

طرح تولید ضدیخ بدنه هواپیما با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اجرا شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، استفاده از ضد یخ برای بدنه هواپیما، شاید کمی عجیب به نظر برسد اما سطح بال‌های هواپیما به دلیل قرار گرفتن در معرض سرما و شرایط هوایی خاص، مستعد تشکیل یخ و یخ زدگی است که مخاطراتی را نیز برای پرواز به وجود می‌آورد.

در قوانین رسمی، آمده است که اگر سطح بدنه و بال‌های هواپیما دچار یخ زدگی باشد، هواپیما مجوز پرواز نخواهد داشت و همین موضوع، لزوم بررسی و حل این مشکل را دو چندان می‌کند. به همین منظور، اگر احتمال یخ زدگی وجود داشته باشد، پیش از پرواز، روی بال و بدنه هواپیما، ضد یخ پاشیده می‌شود.

پیش از این، ماده ضد یخ بدنه هواپیما از خارج از کشور، تأمین می‌شد که هزینه و شرایط سختی را ایجاد می‌کرد. تولید ضد یخ بدنه هواپیما در داخل کشور می‌تواند قدمی مهم و مثبت در صنعت هوایی کشور باشد.

با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، از پژوهش نسیم نایب پاشایی – استادیار پژوهشگاه استاندارد – حمایت کرده که در آن ماده ضد یخ سنتز و تولید شده و سپس با نمونه‌های مشابه خارجی مقایسه می‌شود.

نتایج آزمایشات پس از سنتز این ماده ساخت داخل، نشان داد که ماده ضد یخ سنتز شده با نمونه خارجی، تطابق زیادی دارد که نوید تجاری‌سازی این محصول را در کشور می‌دهد.

در مرحله دوم این پژوهش، نانو ذراتی به ماده ضد یخ تولید شده، افزوده شد تا عملکرد این ضد یخ بهبود پیدا کند.

هرگونه تغییر در ماده ضد یخ، مستلزم این است که خاصیت‌های فیزیکی این ماده مثل نقطه انجماد و کشش سطحی تغییر نکند، در غیر این صورت، پرواز دچار مشکل می‌شود.

در این مرحله نیز با آزمایش‌های مختلف، مقدار بهینه، نانو ذرات افزودنی به دست آمد که افزودن این نانو ذرات به ضد یخ، به بهبود ضد یخ نیز کمک می‌کند و البته از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است و می‌تواند، به داشتن یک آینده روشن در صنعت هوایی کشور کمک کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سامانه انتشار اطلاعات طرح‌های پژوهشی بنیاد ملی علم ایران راه‌اندازی شد

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور منصوب شد

پرواز هواپیمای آتش‌نشان ایرانی مجهز به مخازن تحت فشار

دانشجویان ایرانی، برنده رتبه سوم مسابقات جهانی طراحی جت پیشرفته

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها