پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

چشم اندازی تازه در تولید صفحات خورشیدی با نانوساختار ابداعی دانشمند ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50311
چهارشنبه، ۱۶ فروردین، ۱۴۰۲ | 14:54

چشم اندازی تازه در تولید صفحات خورشیدی با نانوساختار ابداعی دانشمند ایرانی

رضا کشتی‌بان، استاد فیزیک میکروسکوپی دانشگاه وارویک انگلستان  و همکارانش موفق به تولید نانولوله‌های کربنی حاوی ساختارهای پیکومقیاس از جنس مواد هالیدی معدنی شدند که ظرفیت قابل توجهی در افزایش کارایی پنل‌های خورشیدی دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، محققان طی مقاله‌ای با عنوان Picoperovskites: The Smallest Conceivable Isolated Halide Perovskite Structures Formed within Carbon Nanotubes که به تازگی در مجله Advanced Materials به چاپ رسیده است،  محققان نشان دادند که در سلول‌های خورشیدی مواد به اندازه ۱٫۲ نانومتر می‌توانند به کار رفته و به برداشت انرژی از خورشید کمک کند. این مواد هالید معدنی درون نانولوله‌های کربنی قرار گرفته‌اند.

کشف چنین نانوسیم‌های کوچکی به طور بالقوه می‌تواند به خواص جدید و کاربردهای این نوع ابزار برداشت انرژی پایدار منجر شود.

محققان دانشگاه وارویک، شرکت آکسفورد مواد (Oxford Materials) و یک مرکز ملی میکروسکوپ الکترونی آمریکا موسوم به SuperSTEM، حداقل میزان از ساختارهای مانند پروسسکیت هالید که می‌توان در داخل نانولوله کربنی تولید شود را در این نانوساختار ایجاد کردند. پروسکیت‌های هالیدی ساختارهای مشابه تیتانات کلسیم دارند و معمولاً در پانل‌های خورشیدی و دیودهای ساطع‌کننده نور (LED) استفاده می‌شوند.

دکتر جرمی اسلون از گروه فیزیک دانشگاه وارویک گفت: «بر خلاف پروسکیت‌های هالید توده‌ای بزرگ، ما نشان پروسکیت‌های هالید پیکومقیاس بسیار کوچکتر که ابعادی در حد یک سلول واحد یا حتی یک چهارم یک سلول دارند را می‌توان درون نانولوله‌های کربنی با قطری میان ۱٫۲-۱٫۶ نانومتر کپسوله کرد.

پیامدهای گسترده‌تر این مطالعات به گسترش ویژگی‌های قابل توجه نوری پروسکیت‌های هالیدی در ابعاد زیر نانومتر یا حتی ابعاد مقیاس پیکومتری، کمک می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخ پلی استر آنتی باکتریال نانویی به تولید رسید

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

مقاله شیمیدانان ایرانی، طرح جلد مجله انجمن شیمی سلطنتی شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: ابرفناوری های دارای رویکرد آمریکایی مثل نانو و بیوتکنولوژی، نگرانی‌ها در مورد انسان و طبیعت را افزایش داده است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها