- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رتبه ۲۹۵، بالاترین جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی وبومتریکس ۲۰۲۳

۴۵۷ دانشگاه و مؤسسه علمی از ایران در جدیدترین رتبه‌بندی وبومتریکس حضور دارند که برترین آنها دانشگاه تهران با کسب رتبه سوم خاورمیانه، چهل و دوم آسیا و دویست و نود و پنجم جهان است.

به گزارش دیده بان علم ایران، رتبه‌بندی وبومتریکس یکی از نظام‌های رتبه‌بندی مشهور دانشگاه‌ها است که توسط آزمایشگاه سایبرمتریکس اسپانیا انجام می‌شود. رتبه‌بندی وبومتریکس اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.

اساس کار نظام وبومتریکس براساس رتبه‌بندی وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها است. بنابر آنچه در روش‌شناسی این رتبه‌بندی بیان ‌شده، هدف اصلی انتشار این رتبه‌بندی، ترویج حضور وب و مشارکت دانشگاه‌ها در دسترسی آزاد به‌منظور انتقال علم و دانش به جامعه علمی است. باید توجه داشت که این رتبه‌بندی به‌دنبال ارزیابی وب‌سایت، طراحی و استفاده‌پذیری محتوای آن نیست، بلکه به‌دنبال این است که عملکرد جهانی دانشگاه‌ها را براساس فعالیت‌ها، دستاوردها و تأثیرشان ارزیابی کند.

برترین دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی وبومتریکس
۴۵۷ دانشگاه و مؤسسه علمی از ایران در جدیدترین رتبه‌بندی وبومتریکس حضور دارند. دانشگاه تهران در رتبه چهل و دوم آسیا و دویست و نود و پنجم جهان قرارگرفته است. بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دانشگاه صنعتی شریف به‌ترتیب در رتبه‌های ۷۸، ۱۲۴ و ۱۳۰ آسیا قرارگرفته‌اند.

بنابر اعلام مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) در منطقه خاورمیانه، دو دانشگاه از رژیم صهیونیستی در رتبه‌های اول و دوم منطقه خاورمیانه قرارگرفته‌اند و رتبه سوم متعلق به دانشگاه تهران است. بهترین عملکرد این دانشگاه در شاخص Excellence Rank است.

برترین مؤسسات جهاد دانشگاهی در رتبه‌بندی وبومتریکس
۱۲ مؤسسه متعلق به جهاد دانشگاهی در رتبه‌بندی ۲۰۲۳ وبومتریکس حضور دارند. بهترین عملکرد مؤسسات متعلق به جهاد دانشگاهی مربوط به دانشگاه علم و فرهنگ است که در رتبه ۱۰۲ کشور قرارگرفته و عملکرد بهتری نسبت به دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دانشگاه علوم پزشکی البرز و دانشگاه صنعتی سیرجان داشته است. بهترین عملکرد دانشگاه علم و فرهنگ در شاخص Excellence Rank است.
بعد از دانشگاه علم و فرهنگ، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان، سازمان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف و دانشگاه علم و هنر یزد به‌ ترتیب در رتبه‌های ۲۲۴، ۲۵۷ و ۲۶۸ کشور قرار دارند.

شاخص‌های وبومتریکس برای رتبه‌بندی

این رتبه‌بندی براساس سه شاخص تعداد پیوندهای دریافتی صفحات دانشگاه براساس پایگاه‌های Ahrefs و Majestic با امتیاز ۵۰ درصد تعداد استنادات محققان برتر براساس تعداد استنادات Google Scholar با امتیاز ۱۰ درصد و تعداد مقالات منتشرشده محققان دانشگاه در مجلات تأثیرگذار بین‌المللی (۱۰ درصد پراستناد در ۲۷ حوزه موضوعی طی مدت پنج سال ۲۰۲۱-۲۰۱۷) براساس پایگاه Scimago با امتیاز ۴۰ درصد تعیین می‌شود.

انتهای پیام