- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کمک صندوق نوآوری و شکوفایی به دانش بنیان ها تا ۱۰ برابر سرمایه اولیه صندوق

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای دانش‌بنیان‌ها کار کرده است که این میزان ۱۰ برابر سرمایه اولیه صندوق است و امیدواریم بتوانیم سرمایه صندوق را افزایش بدهیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سیاوش ملکی‌فر که در چهارمین دورهمی شرکت‌ها و دانشجویان فعال در زیست بوم فضایی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: با گذشت حدود ۱۲ سال از زمان تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر حدود هشت هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند.

وی، سلامت، دارو، فرآورده‌های پزشکی تا کشاورزی و فناوری اطلاعات و فناوری‌های پیشرفته را از جمله زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: در آن زمان تصویب شده بود صندوق نوآوری و شکوفایی با اعتبار سه هزار میلیارد تومان تاسیس و سالانه نیم درصد از بودجه عمومی به این حوزه اختصاص یابد که از سه هزار میلیارد تومان حدود ۲٫۶ هزار میلیارد تومان تخصیص یافت و رقم نیم درصد سالانه هم محقق نشد.

ملکی‌فر گفت: طبق آمارها، فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و برآورد می‌شود که میزان فروش این شرکت‌ها در سال جاری، بالغ بر ۴۳۰ هزار میلیارد تومان شود.

وی گفت: امسال در قانون جهش، دو منبع برای افزایش سرمایه صندوق پیش‌بینی شده است که تعرفه‌ای است که از محل واردات ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای نیمه‌خام دریافت می شود.

ملکی‌فر گفت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره کردند که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد ملی یک درصد است که این میزان به معنای اقتصاد دانش‌بنیان نیست و بایستی ظرف پنج سال آینده این میزان به پنج درصد برسد.

وی تصریح کرد: دو ماه پیش تصویب شد که سرمایه صندوق به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که سه منبع سرمایه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام