جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

معاون علمی رییس جمهوری خبر داد: اجرای ۲۶ پروژه پیشران با یک میلیارد یورو اعتبار/ابلاغ آئین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50203
شنبه، ۱۳ اسفند، ۱۴۰۱ | 14:04

معاون علمی رییس جمهوری خبر داد: اجرای ۲۶ پروژه پیشران با یک میلیارد یورو اعتبار/ابلاغ آئین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری از اجرای ۲۶ طرح پیشران طی سه سال با اختصاص یک میلیارد یورو اعتبار خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی که در نشست خبری با موضوع «بسته حمایت از نخبگان ایرانی» در محل معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری  سخن می گفت خاطرنشان کرد: این آئین‌نامه که هفته گذشته ابلاغ شد ۱۸ ماده دارد که در راستای حمایت از نخبگان در زمینه‌های بیمه، مسکن، حضور آنها به عنوان اعضای هیأت علمی، شرکت‌های دانش‌نیان، پروژه‌های پیشرفت و … با کمک دستگاه‌های اجرایی، اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه قرار است از سال آینده به صورت فوری و جدی اجرایی شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، هدف از تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایتی نخبگان را شکل‌گیری یک بسته جامع و منسجم برای حمایت و توسعه جامعه نخبگانی کشور عنوان کرد و گفت: تا پیش از این حمایت‌هایی از نخبگان، به صورت غیر منسجم و پراکنده وجود داشت که پس از تلاش‌های مستمر، مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفت که اجرای آن در سال آینده، اصلی‌ترین برنامه بنیاد ملی نخبگان است.

وی با بیان این که معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، مسوولیت جریان‌سازی و هماهنگی در پنج حوزه محوری «اندیشه‌ورزی»، «توسعه علمی»، «توسعه فناوری»، «تحقق اقتصاد دانش‌بنیان» و «توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار» را برعهده دارد، اظهار داشت: اندیشکده‌ها و مطالعات اندیشه‌ورزانه نقشی مهم در عرصه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایفا می‌کنند و بر همین اساس، حمایت از اندیشه‌ورزی و اندیشکده‌ها در اولویت‌های این معاونت قرار دارد. در محور توسعه علمی نیز اصلی ترین، هدف اساسی معاونت علمی در سال آینده این است که با استفاده از بازوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ضمن شناسایی، ارزیابی و حمایت افراد شاخص که می توانند تولید علم را رونق بدهند، از حوزه تولید علم حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌های مذکور تنها در صورتی پایدار می‌مانند و به توسعه می‌رسند، که یک الگوی اقتصادی مناسب برای آن‌ها تعریف شده باشد. تلاش اصلی و محوری در معاونت علمی این است که زمینه برای بهبود فضای کسب و کار، ایجاد بازار واقعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت اقتصاد به سوی دانش‌بنیان شدن فراهم شود.

اجرای ۲۶ پروژه پیشران در قالب کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تعریف ۱۸ پروژه پیشران در حوزه‌های مختلف در سال جاری خاطرنشان کرد: قرار است با تعریف هشت پروژه دیگر، مجموعا ۲۶ پروژه با فناوری بسیار بالا را با همکاری نخبگان ایرانی داخل و خارج کشور اجرایی کنیم. این پروژه ها در قالب کنسرسیوم هایی مرکب از شرکت های دانش بنیان اجرایی خواهند شد تا فرصتی برای تجربه همکاری در کارهای بزرگ برای این شرکتها فراهم شود.

رونق برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رشد سه برابری استقبال از برنامه کارآفرینان و متخصصان بین المللی (کانکت) عنوان کرد: خوشبختانه در قالب برنامه کانکت، بیشترین ظرفیت ارتباط و تعامل ایجاد شد. اگرچه مهاجرت وجود دارد اما تمام تلاشمان را به کار ببندیم تا افراد نخبه، ارتباط خود را از هرکجای دنیا حضور دارند، با کشورشان حفظ کنند و هر نخبه ایرانی به نوعی سفیر کشورمان در حوزه علم و فناوری در آن نقطه از دنیا باشد.

وی با اشاره به تحول در شاخص‌های تشخیص نخبه و ارزیابی نخبگان، تاکید کرد: در گام نخست، می‌بایست شاخص‌های نخبگی به سوی تاثیرگذاری تعییر یابد و در گام دوم حوزه نخبگی است که باید گسترده‌تر شود. سیاستمداران، فیلسوفان، بازرگانان، شاعران ، کارآفرینان و مهارت‌مندانی داریم که تاثیرگذاری بسیار شگرفی در کشور دارند و می‌بایست در تعریف نخبگی جای بگیرند.

دهقانی با بیان این‌که در تعریف جدید از نخبگان، باید به وزن نخبگی و میزان رشد آن‌ها توجه شود، افزود:توجه به نخبگان باید متناسب با میزان تاثیری باشد که ایجاد می کنند و همچنین رشد تاثیرگذاری است که فعالیت آنان به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور، تا کنون بر مبنای جذب از طریق آزمون اداری استخدامی بود اما اکنون یک مسیر تجربه جدید را شاهد هستیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که امید دارم با اصلاح نظام شناسایی و ارزیابی نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان، شاهد اثرگذاری بیشتر نخبگان در روند رشد کشور باشیم، ادامه داد: مسیر قانونی کشور به هرحال موانع و محدودیت هایی دارد که تا تسهیل آن باید اقدامات متعددی صورت بگیرد و در این مسیر اراده و عزم بنیاد ملی نخبگان در تحقق روند جذب نخبگان در ساختار اداری کشور جدی است.

دکتر ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم گفت: با حمایتی که رییس جمهوری از نخبگان دارند، شاهد تصویب این آیین نامه هستیم که در نوع خودش کم نظیر است و امکانات بسیار خوبی را در اختیار نخبگان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به ایجاد فرصت برای استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور افزود: سازمان اداری و استخدامی ظرفیت برای استخدام ۲۰۰۰ نفر را اعلام کرده است، بر همین اساس نیز بنیاد ملی نخبگان، متناسب با همین ظرفیت، تعدادی از افراد واجد شرایط را شناسایی کرده است. لازم است تا دستگاه های اجرایی با سازمان اداری و استخدامی همکاری کنند و در جذب این افراد اهتمام بورزند. برخی از دستگاه ها ظرفیت خود را اعلام آمادگی کرده اند و از جمله وزارت نیرو، ارشاد، دانشگاه فرهنگیان و سایر دستگاه ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در مجموع  نیاز به ۲۵۰۰ نخبه احصا شده است.

بسته حمایت از نخبگان ایرانی

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم با اشاره به این که آیین‌نامه‌ حمایت از نخبگان ایرانی به دستور رئیس جمهور توسط این مرکز تدوین شده، اهم حمایتهای پیش بینی شده در آیین نامه را به شرح ذیل عنوان کرد:

– به منظور حمایت از پژوهش‌های نخبگان و ارتقای عملکرد و تأثیرگذاری آنها، پژوهانه استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی به نخبگان اعطاء می شود. شیوه‌نامه نحوه اعطای پژوهانه خدمات آزمایشگاهی نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور تهیه و ابلاغ می‌گردد.

– وزارتخانه‌های علوم و بهداشت موظف شدند با همکاری بنیاد ملی نخبگان و در چارچوب مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، زمینه پذیرش رتبه‌های برتر کنکور سراسری و المپیادهای دانش‌آموزی را تا مقطع تحصیلی دکتری در رشته های گروه علوم پایه و علوم انسانی و همچنین اعطای بورس عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها را برای این عزیزان فراهم نمایند.

– به منظور ارتقای مشارکت نخبگان در توسعه علم و فناوری و حل چالش‌های فناورانه ملی و جذب نخبگان در بنگاه‌های اقتصادی کشور، طرح اشتغال یک هزار نخبه در سال اجرا می‌شود.

– با هدف استفاده از ظرفیت علمی و حرفه‌ای متخصصین و نخبگان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی داخلی و فراهم نمودن شرایط مناسب جهت توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور موظف شد با همکاری بنیاد ملی نخبگان «برنامه جامع حمایت از همکاری و جذب نخبگان و متخصصین ایرانی خارج از کشور» را با هدف جذب و همکاری سالانه یک هزار نفر از این متخصصین تدوین نماید.

– با هدف تسهیل و راه‌اندازی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و فناور از سوی نخبگان و متخصصان ایرانی داخل و خارج از کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد از طریق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ایران با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، نسبت به کمک به ایجاد، راه اندازی و تأسیس شرکت، ایجاد سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد اقتصادی و پارک‌های علم و فناوری توسط نخبگان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام نمایند و فرایندهای سرمایه گذاری، جذب سرمایه و تسهیلات و اخذ مجوزهای آنها را تسهیل کنند.

– در راستای تأمین مسکن نخبگان در سراسر کشور، نخبگان و سرآمدان علمی فاقد مسکن، در چارچوب قانون جهش تولید مسکن، در اولویت برخورداری از مزایای قانون هستند. وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و بنیاد، زمین مورد نیاز برای تأمین مسکن نخبگان و سرآمدان علمی را در چارچوب قانون جهش تولید مسکن فراهم نماید. همچنین در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار، نخبگان فاقد مسکن فارغ‌التحصیل یا دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز مشمول تسهیلات خرید یا ساخت مسکن و همچنین تسهیلات ودیعه مسکن مشابه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها می‌شوند.

– در راستای توسعه حمایت‌های بیمه‌ای از نخبگان، بنیاد ملی نخبگان مجاز است از نخبگان فاقد بیمه متقاضی بهره‌مندی از حمایت‌های بیمه‌ای با رعایت قوانین و مقررات تا حداکثر ۷۰ درصد حق بیمه افراد مشمول در قالب کمک هزینه پوشش بیمه‌ای نخبگان، حمایت‌های لازم را انجام دهد. امتیاز مقرر در این ماده شامل پوشش درمانی نخبگان و افراد تحت تکفل وی نیز خواهد شد. ارایه کمک هزینه حمایت از پوشش بیمه تکمیلی برای نخبگان برخوردار از بیمه های پایه، از دیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان در این زمینه خواهد بود.

– به منظور تحقق مرجعیت علمی و حمایت از دانشمندان برتر کشور و سرآمدان علمی، بنیاد ملی نخبگان مکلف است طرح حمایت از سرآمدان علمی کشور را تدوین نماید.

– وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور، سالانه معادل ۲۰ درصد از ظرفیت جذب اعضای هیئت علمی خود در دانشگاه و همچنین مؤسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی را به نخبگان اختصاص دهند.

به‌منظور جذب و نگهداشت نخبگان و استفاده بهینه از ظرفیت علمی و فناوری فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری مورد تأیید دو وزارتخانه علوم و بهداشت، بنیاد ملی نخبگان و وزارتخانه‌های مذکور موظفند نسبت به اشتغال حداقل یک هزار نفر از محققان پسادکتری بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اقدام نمایند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

دهقانی خبر داد: ایجاد بازار ۵۰۰ میلیون یورویی صنعت نفت برای دانش‌بنیان‌ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها