جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی منتخب فرهنگستان علوم تجلیل شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50194
چهارشنبه، ۱۰ اسفند، ۱۴۰۱ | 17:10

مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی منتخب فرهنگستان علوم تجلیل شدند

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که صبح امروز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم برگزار شد از دکتر فرود شریفی، مهندس نوشین ارشادی، مهندس مجتبی حسین‌زاده قاسم آباد، مهندس حمیدرضا دری، دکتر زهرا امیری و مهندس مهدی اکبرآبادی به عنوان مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر عباس شریفی تهرانی، رئیس گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم به حاضران خوشامد گفت و اظهار داشت: این گروه از سال ۱۳۷۰ همزمان با آغاز به کار فرهنگستان علوم فعالیت خود را شروع کرده و در حال حاضر با ۷۷ عضو پیوسته و وابسته و همکار مدعو که همگی از استادان و دانشمندان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشورند، فعالیت و وظایف خود را بر اساس اساسنامه و در جهت پیشبرد اهداف فرهنگستان علوم انجام می‌دهد.

وی در ادامه به روند انتخاب برگزیدگان گروه علوم کشاورزی فرهنگستان پرداخت و ضمن تبریک به برگزیدگان سال ۱۴۰۱ از رئیس فرهنگستان و هیأت رئیسه فرهنگستان بابت مساعدت در برگزاری این مراسم تشکر کرد.

دکتر علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم که دیگر سخنران این مراسم بود در سخنانی اظهار داشت: یکی از اهداف و مأموریت های فرهنگستان بسترسازی برای ترویج علم است و یکی از راه‌های آن، شناساندن الگوهای علمی به ویژه به نسل جوان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت اثربخش گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم گفت: تلاش می‌کنیم از مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی که امروز از آنها تجلیل می‌شود، در اتاق‌فکر‌های شش گانه فرهنگستان علوم استفاده کنیم.

صالحی خطاب به شش مهندس برگزیده کشاورزی و منابع طبیعی گفت: جامعه وظیفه خود را انجام داده و قدردان شما است. شما بر اساس شاخص‌های دقیقی انتخاب شده‌اید و بر اساس هیچ سمت گیری و رانتی مورد توجه قرار نگرفته‌اید و این خیلی ارزش دارد. از این به بعد مسئولیت سنگینی بر عهده دارید تا بتوانید خدمتگزاری صدیق و خالص و پرتلاش برای ملت باشید.

وی همچنین با اشاره به بحران آب در کشور، گفت: در تولیدات کشاورزی، مصرف آب متناسب با محصولات نیست. از طریق گفت‌وگو باید به این رسید که چگونه می‌توان با مقررات درست مشکلات را حل کرد و چگونه می‌شود به جای مقرراتی که ماهیت تنبیهی دارد، به مشوق‌ها برسیم. این نشست‌ها و تقدیرها به دنبالش مسئولیت هم دارد. در ارائه راه حل از طریق عمل عقب هستیم باید این شعارها را به عمل بدل کرد.

فروچاله‌ها، خطر مرگ دشت‌ها، لزوم تعامل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در پیشبرد طرح‌های مهم کشاورزی، کشاورزی ناپایدار، لزوم شروع تحول از خاک، تاثیرات ایجاد قنات مدرن، تاثیر تثبیت ریزگردها و تکنیک‌های آبخیزداری در تغییر چهره‌ مناطق کویری و بی حاصل، لزوم توجه به سلامت غذا،  تغییرات اقلیمی،  افزایش گازهای گلخانه‌ای، کاهش شدید فعالیت بیولوژیک خاک، تضعیف گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها، کشاورزی ناپایدار و لزوم اتخاذ راهبرد قبل از ارائه راهکار و … از جمله مباحث مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته در این نشست بود.

همچنین دکتر علیرضا سپاسخواه، دکتر امین علیزاده و دکتر ایرج ملک محمدی از استادان عضو گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم توضیحاتی در خصوص برخی از موضوعات مطرح شده در این نشست ارائه کردند.

در بخش پایانی مراسم، دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم اظهار داشت: گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم، دانشمندانی ممتاز و در سطح جهانی دارد و از جمله دقیق‌ترین گروه‌های علمی فرهنگستان است و مسلماً منتخبان این گروه افرادی شایسته در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی کشورند.

وی در ادامه تأکید کرد: مسائل مطرح شده در این جلسه درخصوص خاک و آب و کشاورزی و محیط زیست، درست و وارد است اما باید توجه داشت که فرهنگستان مجری نیست و استادان عضو گروه علوم کشاورزی ما مسئول کشاورزی کشور نیستند و اینگونه نیست که فرهنگستان با تدابیر مجدانه مسائل را آسان حل کند.

رئیس فرهنگستان علوم در ادامه یکی از مشکلات کشور را ارائه راه‌حل های آسان برای حل مسائل دشوار دانست و با اشاره به نظرات خوبی که در جلسه مطرح شد، اظهار داشت: بدون راهبرد، راهکارها اجرا نمی‌شوند.

وی افزود: علم در کشور ما پیشرفت کرده است اما با عمل نسبت چندان ندارد. البته در همه جای دنیا این نقص وجود دارد اما آنچه اهمیت دارد ارگانیسم و سازمان و نظم و خرد کارساز است. ما علم را گرفته‌ایم و دانشمندان و پژوهشگران ممتاز داریم اما این علم در جامعه چنانکه باید جای خود را پیدا نکرده است و به این جهت بین علم و عمل به کلی جدایی افتاده است. در صورتی که سیاست، فرهنگ، علم و عمل، تکنیک و اقتصاد و … در نسبت با هم رشد می­ کنند و توسعه می یابند.

رئیس فرهنگستان علوم در ادامه سخنانش تأکید کرد که یکی از شروط اساسی پیشرفت این است که نقصها را ببینیم و خود را دانا و بی ‌نقص نپنداریم و بدانیم که همه دان و همه توان نیستیم.

دکتر داوری اردکانی افزود که برای نیل به توسعه متناسب و هماهنگ باید سازمان و برنامه داشت. بنابراین اگر می‌خواهیم کشاورزی مطلوب داشته باشیم، دانشمندان وظیفه دارند که علم را بیان کنند، اما سیستم و دولت باید برنامه و نظم داشته باشد تا آن علم را اجرا کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دکتر ثبوتی به ریاست گروه علوم پایه فرهنگستان علوم منصوب شد

پذیرش هشت عضو پیوسته جدید در فرهنگستان علوم

دکتر توسلی، استاد پیشکسوت مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی درگذشت

پژوهشگران جوان برجسته کشور در رشته های علوم پایه تقدیر شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها