- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بیت اللهی هشدار داد: تشدید خطر فرونشست در شهرهای ساحلی شمال با کاهش سطح آب دریای خزر

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به کاهش ۲۱۵ سانتی متری تراز آب دریای خزر طی ۲۵ سال اخیر نسبت به تاثیر احتمالی آن در تشدید خطر فرونشست زمین برای شهرهای ساحلی شمالی کشور هشدار داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی بیت اللهی خاطرنشان کرد: براساس داده های سازمان نقشه برداری سطح آب دریای خزر به طور مداوم در حال افت است که نتیجه آن پسروی آب در خطوط ساحلی شمال کشور است. در سال گذشته بنا بر ارزیابی های صورت گرفته آن سازمان با کمک داده های ماهواره ای، تراز آب دریای خزر در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵ سانتیمتر کاهش یافته است.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که طبق پیش بینی ها، روند افت سطح آب دریای خزر طی سال های آتی نیز ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: افت سطح آب دریا در باند ساحلی شمال کشور به طور مستقیم به معنی افت سطح آب زیرزمینی در این نوار است که با توجه به نهشته های ریز دانه ساحلی در صورت استمرار روند کاهشی آن، رخداد فرونشست زمین و بروز آثار مخرب آن در سطح زمین نظیر رخداد فروریزش و ایجاد فروچاله ها و شکاف های فرونشستی محتمل است.

دکتر علی بیت اللهی
وی با اشاره به مشاهدات میدانی خود در بندرشرفخانه (ساحل دریاچه ارومیه) گفت: تاثیرات فرونشست ناشی از افت سطح آب دریاچه ارومیه به شکل هایی مثل شکستگی عرشه پل و بروز شکاف در سطح زمین در شرفخانه مشاهده می شود.

بیت اللهی تصریح کرد: براساس برآوردهای اولیه در نوار ساحلی دریای خزر به پهنای تقریبی ۵ تا ۷ کیلومتر از لب دریا، تعداد ۵۱ شهر و هزار و ۳۷۰ آبادی قرار دارد که جمعیتی در حدود ۲،۱۵۰،۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. این در حالی است که بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در این سکونتگاه ها(براساس آمار ۱۳۹۵) فاقد اسکلت می باشد؛ بنابراین درصورت توسعه پدیده فرونشست زمین، ریسک این مخاطره در خطوط ساحلی شمالی کشور بالا خواهد بود که تاسیسات مهم و مستحدثات با درجه اهمیت بسیار بالا را هم باید به آن اضافه کرد.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مهمترین اقدام ضروری و قابل انجام برای شهرهای ساحلی شمالی کشور، راه اندازی سامانه دقیق پایش فرونشست زمین در کمربند ساحلی دریای مازندران و تدوین ضوابط و مقررات فرونشست زمین به طور کلی برای کل کشور و به طور ویژه برای مراکز جمعیتی ساحلی است.

وی در پایان اضافه کرد: براساس تجربیات جهانی مانند شهرهای ساحلی کشورهای اندونزی، تایلند، آمریکا و … تدوین برنامه کاهش خطر فرونشست زمین برای نوار ساحلی شمالی کشور امری بسیار ضروری است.

انتهای پیام