- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برگزیدگان جشنواره های خوارزمی، معرفی و تقدیر شدند/جشنواره بین المللی خوارزمی، امسال، تنها پنج برگزیده داشت

مراسم تقدیر از برگزیدگان سی و ششمین دوره جشنواره خوارزمی، بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی و نخستین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی امروز در حالی برگزار شد که در این جشنواره ها در مجموع تنها ۱۳ طرح به عنوان برگزیده معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، اگر چه چند سالی است که برگزارکنندگان جشنواره بین المللی و – به تبع آن – جوان خوارزمی، تلاش دارند تعداد برگزیدگان این جشنواره ها را کاهش دهند و شرایط با سال های نه چندان دور که این جشنواره ها در هر دوره تعداد زیادی برگزیده داشت، کاملا متفاوت شده اما معرفی تنها دو طرح برگزیده از محققان داخل کشور و سه برگزیده از بین محققان ایرانی خارج از کشور با توجه به تنوع گروه های علمی و بخش های مختلف «ملی»، «بین المللی» و «ایرانیان مقیم خارج» جشنواره بین‌المللی خوارزمی، مساله ای است که مشکل بتوان آن را صرفا ناشی از رویکرد سال های اخیر برگزارکنندگان جشنواره به داوری جدی تر و کاهش تعداد برگزیدگان جشنواره به منظور ارتقای سطح کیفی جشنواره محدود کرد. مثلا این که در شرایطی که همه جا شعار توسعه شرکتهای دانش بنیان و توجه به فناوری و نوآوری شنیده می شود، تنها تعداد انگشت شماری از طرح ها، شایستگی ‌های کیفی مدنظر برای تقدیر در  جشنواره جوان خوارزمی و بخش داخلی جشنواره بین المللی خوارزمی را پیدا می‌کنند، نکته قابل تاملی است که نشان می‌دهد طرح‌های تحقیقاتی یا حداقل بخشی از آنها که به جشنواره ارایه شده‌اند کیفیت چندانی ندارند. این واقعیتی است که فراتر از این جشنواره هم چندان پوشیده نیست ولی  صداقت متولیان جشنواره‌های خوارزمی در انعکاس این واقعیت، شایسته تقدیر است.

در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره های خوارزمی که روز سه شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی، رییس جمهور و دکتر زلفی گل، وزیر علوم برگزار شد از بین طرح های ارسالی به سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی، یک طرح از گروه تخصصی مهندسی برق و یک طرح از گروه کامپیوتر و هوافضا در بخش طرح‌های توسعه‌ای مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش پژوهش‌های بنیادی نیز یک ایرانی مقیم سوئد در گروه تخصصی زیست فناوری، یک برگزیده ایرانی مقیم چین در گروه تخصصی نانو و یک برگزیده ایرانی مقیم چین در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی‌های نو مورد تقدیر قرار گرفتند.

از بین طرح‌های ارسالی به بیست و چهارمین دوره جشنواره جوان خوارزمی هم که در ۱۶ گروه تخصصی مورد بررسی قرار گرفتند در دو بخش طرح‌های کاربردی و پژوهش‌های بنیادی چهار طرح برگزیده شدند.

در گروه تخصصی مهندسی مکانیک، دو برگزیده و در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی‌های نو در زیرمجموعه بخش طرح‌های کاربردی یک برگزیده انتخاب شده است.

در جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی هم که امسال اولین دوره آن همزمان با جشنواره بین‌المللی خوارزمی و جوان خوارزمی برگزار شد چهار طرح توسط هیات داوران برگزیده شدند.

دو طرح برگزیده در گروه تخصصی مهندسی مکانیک، یک طرح در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر و یک طرح در گروه تخصصی فناوری نانو است.

اسامی برگزیدگان جشنواره های خوارزمی امسال به شرح زیر است:

طرح‌های برگزیده سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی 

رتبه سوم نوآوری و فناوری محمدرضا ظهیری بیدهندی رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای با عنوان طرح «واحد سیار مراقبت هوایی» در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر

رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای سیدمهرداد کاتب با عنوان طرح «بهینه‌سازی طراحی و ساخت شیشه‌های کابین هواپیماهای پهن پیکر» در گروه تخصصی هوافضا

محمدبهرام ایرانی مقیم سوئد برگزیده بخش پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی زیست فناوری با عنوان طرح «میکروبیوم خاک‌های سطحی در نمونه‌های جهانی خاک»

هوآ ژانگ از کشور جمهوری خلق چین برگزیده در بخش پژوهش‌های بنیادی و در گروه تخصصی فناوری نانو با عنوان طرح «طراحی و ساخت فازهای متفاوت و مطالعه خواص وابسته به فاز ترکیب‌های نانوساختار»

ژیانگ ونلو از کشور جمهوری خلق چین برگزیده بخش پژوهش‌های بنیادی و در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی‌های نو با عنوان طرح «طراحی و سنتز مواد متخلخل نانو برای ذخیره انرژی الکتروشیمی»

برگزیدگان طرح‌های بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی 

حسن نصیری خونساری رتبه دوم طرح‌های کاربردی در گروه تخصصی مهندسی مکانیک با عنوان طرح «دستگاه آزمون تقلید و پایداری پروتز زانو»

نازیلا طربی رتبه سوم طرح‌های کاربردی در گروه تخصصی مهندسی مکانیک با عنوان طرح «سامانه اندازه گیری غلظت رسوب و بار عبوری در شناورهای لایروب»

روح الله خسروشاهی رتبه سوم طرح‌های کاربردی در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی‌های نو با عنوان طرح «ساخت جوهر نانوذرات کالکوپیریت مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی»

خیبر دشتیان رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی با عنوان طرح «حسگرهای فتوالکتروشیمیایی برای پایش برخی گونه‌های زیستی».

طرح‌های برگزیده اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی

رتبه اول نوآوری شقایق وحدت با عنوان طرح «شبیه‌سازی و اجرای شبکه‌های عصبی مصنوعی پرسرعت و کم مصرف» در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر

رتبه دوم نوآوری و فناوری صابر علیزاده با عنوان طرح «طراحی و ساخت کاتالیزورهای نانو حفره برای الکتروسنتز پیش ماده‌های شیمیایی» در گروه تخصصی فناوری نانو

رتبه سوم نوآوری و فناوری مجتبی طهانی با عنوان طرح «سامانه فشارشکن با قابلیت تولید برق» در گروه تخصصی مهندسی مکانیک

رتبه سوم نوآوری عبدالعلی حیدرزاده با عنوان طرح «راه‌اندازی خط تعمیر و آزمون موتور توربوسن CFM56 در سلول آزمایش» در گروه تخصصی مهندسی مکانیک

انتهای پیام