- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برگزیدگان بیست و سومین دوره جایزه ترویج علم ایران معرفی و تقدیر شدند

برگزیدگان بیست و سومین دوره جایزه ترویج علم ایران معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، انجمن ترویج علم ایران در این مراسم که عصر پنج شنبه چهارم اسفند در محل سالن اجتماعات صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد با اعطای تندیس و لوح سپاس از برگزیدگان امسال جایزه ترویج علم ایران تقدیر کرد.

در بیانیه جایزه ترویج علم سال ۱۴۰۱ آمده است: «امسال مراسم بیست و سومین دوره جایزه ترویج علم ایران را در شرایطی برگزار می کنیم که جامعه بیش از هر زمان دیگر نیازمند عقلانیت، تفکر منطقی و انعطاف پذیری شناختی است. سازو کار رسیدن به این چنین جامعه ای درک اهمیت ترویج علم و تاکید بر آن است.

علم با ویژگی اثبات پذیری، ابطال پذیری و تغییر پذیری جامعه را به سوی تفکر انتقادی، عدم پذیرش قالب‌های فرهنگی-اجتماعی و کنترل انسان‌ها بر زندگی و محیط خود هدایت می کند.

همگانی کردن آموزش فارغ از جنسیت و قوم و نژاد، به کارگیری شیوه های آموزش تحول آفرین، آگاهی بخشی از طریق رسانه‌ها و نهادهای مربوطه و ایجاد بستر گفتگو در باره موضوع های اساسی علمی می‌تواند از جمله راهکارهای توانمند سازی شناختی جامعه باشد.

یونسکو، امسال را سال جهانی علوم پایه اعلام کرده است. در کنار تاکید بر پیشرفت‌های قابل اهمیت در ریاضیات، فیزیک و شیمی، آن چه در حوزه علوم زیست شناسی رخ داده، قابل تامل است.

تلاش‌های متخصصان و دانشمندان این حوزه، بیانگر توانایی انسان در تغییر پذیری در گستره حیات است.

یافته‌های فوق نشان داده است که انسان در تعامل با بافت مناسب و با یادگیری قدرت تغییر حتی در ساختار نورولوژیکی خود را دارد و می تواند ناتوانی خود را در یک زمینه با توانایی بخش دیگر جبران کند. این به این معناست که سالمندی را نیابد پایان یادگیری دانست و کودکی که در یک بافت فقیر زندگی می کند فاقد توانایی رشد شناختی را ندارد.

از سوی دیگر یونسکو جامعه جهانی را دعوت کرده است تا دختران و زنان را به ادامه تحصیل در رشته های علوم، مهندسی، فناوری و ریاضیات ترغیب کنند.

در واقع هدف ورود زنان به حوزه هایی است که قبلا مردانه شناخته شده بود و تلاش بر کاهش جنسیتی است که بر عدم توانایی دختران برای تحصیل در این رشته ها تاکید می کرد. خوشبختانه دختران ما در این رشته ها پیشرفت‌های قابل توجهی داشته اند که بخشی از آن مدیون آموزشگران زن و الگوهای موفق زنانه در این حوزه هاست.

باید به این نکته نیز توجه داشت که توسعه علمی برای هدایت جامعه به سوی صلح، آزادی و همدلی کافی نیست و حلقه مفقوده را باید در خرد و اخلاق جستجو کرد.

جامعه خردمند با تاکید بر تامل، مدارا و در نظرگرفتن مصالح همگانی همان جامعه‌ای است که در آن اخلاق مداری، نقدپذیری و ابرازگری حاکمیت خواهد داشت.

دنیای امروز، دنیای تغییر در سایه پیشرفت علم و فناوری است و انجمن ترویج علم ایران نیز با اعتقاد به این امر و با تاکید بر اخلاق و خردورزی تلاش کرده است تا با برگزاری رویدادها، نشست های و کارگاه‌های علمی سهم خود را در این تغییر ایفا کند و بدیهی است که همراهی و مشارکت سایر انجمن ها و نهادهای علمی رسیدن به این هدف را تسهیل خواهد کرد.»

دکتر اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران هم طی سخنانی در این مراسم از تریوج علم به عنوان شاه کلید توسعه یاد کرد و گفت: در دنیای تخصصی شده امروز، ترویج علم ضرورت و محور توسعه کشورهاست و می‌تواند آنها را از بحران‌های مختلف نجات دهد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی با اشاره به استمرار اهدای جوایز ترویج علم به مدت ۲۳ سال ابراز امیدواری کرد که این مسیر با حمایت دوستداران خرد و دانایی هر سال رونق بیشتری بگیرد.

وی در پایان سخنان خود از رونمایی از سایت جدید انجمن ترویج علم ایران خبر داد و اعلام کرد قرار است بوستانی در منطقه ۲۲ تهران به نام ترویج علم نامگذاری و برای هر برنده جایزه ترویج علم درختی به رسم یادبود کاشته شود.

در ادامه برگزیدگان بیست و سومین دوره جایزه انجمن ترویج علم ایران به شرح ذیل معرفی و تقدیر شدند:

یک عمر تلاش در حوزه ترویج علم

دکتر زهرا گویا

به پاس قدردانی از فعالیت‌ها و تلاش های پویا، تأثیرگذار، مسئولانه، هدفمند و همه‌ جانبه، انساني و اخلاقي در راستای گسترش علم و آموزش ریاضی در سطوح مختلف و به ویژه عموم جامعه با هدف ترغیب افراد به دانش ریاضی و یادگیری آن، انتشار یافته های پژوهشی و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی پیوند دهنده این دانش ارزشمند با اجتماع، تندیس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جایزه ترویج علم ایران را دریافت کرد.

دکتر سیما قاسمی

به پاس قدردانی از فعالیت ها و تلاش های پویا، تأثیرگذار، مسئولانه، هدفمند و همه‌ جانبه، انساني و اخلاقي در زمینه های گوناگون طراحی و تولید محتوا در زمینه‌ علم در زندگی روزمره و انتشار یافته‌های ترویجی با بهره گیری از ابزارهای مختلف با هدف عمومی کردن علم و اشاعه تفکر علمی، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

رسانه و ترویج علم

دکتر حسن نمک دوست تهرانی

به پاس قدردانی تلاش‌ بی‌وقفه، مسئولانه، هدفمند،همه‌جانبه، مستمر و مؤثر در عرصه نظری و عملی پژوهشگری ارتباطات و روزنامه‌نگاری علم در جهت رشد آگاهی، پويايي واخلاق حرفه ای جامعه رسانه‌ای، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

احسان مهرجو

به پاس قدردانی از تلاش‌ بی‌وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه و حرفه‌ای در توسعه و ترویج مفاهیم علمی به زبان ساده با استفاده موثر از رسانه به عنوان بستري براي توسعه و عمومی سازی علم، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

تلاش خلاقانه در ترویج علم

جمیله سادات میرهادی

به پاس قدردانی از خدمات ارزشمند و کوشش های پیگیر و مستمر در شوق‌انگیز کردن امر آموزش، فعالیت داوطلبانه و مؤثر جهت دسترس‌پذیر کردن آموزش برای دانش‌آموزان افغانستانی و خانواده هایشان، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

دکتر مرضیه دهقانی فیروز آبادی

به پاس قدردانی از فعالیت ها و تلاش های پویا، تأثیرگذار، مسئولانه، هدفمند، همه‌ جانبه، انساني و اخلاقی در راستای گسترش و افزایش آگاهی و توانمند سازی عموم و پیوند دادن دانش و تخصص با جامعه و اجرای برنامه های متنوع علمی، پژوهشی و آموزشی، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

نهادها و انجمن‌های علمی برگزیده

پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران

صندوق نوآوری و شکوفایی

انجمن علمی- دانشجویی بین رشته ای علم و فناوری دانشگاه تهران

جایزه ادبیات کودک (بزرگداشت توران میرهادی)

فرزانه اخوت

به پاس قدردانی از فعالیت‌ها و تلاش‌های پویا، همه‌‌جانبه، تأثیرگذار، مسئولانه، هدفمند و حرفه‌ای در تأسیس کتابخانه‌های روستایی در مناطق مرزی، گسترش و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، ایجاد فرصت مطالعه منابع غیردرسی و دسترسی به کتاب‌های باکیفیت برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم، سوادآموزی و آموزش مستمر به مهاجران افغانستانی، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

جایزه بخش محیط زیست(بزرگداشت هنریک مجنونیان)

عادل سالاری

به پاس قدردانی از از فعالیت‌ها و تلاش‌های پویا، همه‌‌جانبه تأثیرگذار، مسئولانه، هدفمند و حرفه‌ای در راستای حفاظت و احیای محیط زیست و گونه‌های حیات وحش از طریق افزایش آگاهی جامعه با برگزاری نشست‌ ها و جلسات هم اندیشی‌ها و تعامل مجدانه با مسئولان محلی و حفاظتی، اطلاع رسانی و ارائه گزارش های مربوط به منطقه و سایر تلاش‌های مستمر، مجدانه و ارزشمند، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

جایزه آموزگاران مناطق کم برخوردار(بزرگداشت محمد بهمن بیگی)

سمیه زارعی

به پاس قدردانی از خدمات ارزشمند و کوشش های پیگیر و مستمر در انجام فعالیت‌های داوطلبانه و مؤثر جهت احیا و اعتلای هنر، صنعت فرشبافی، یادگار گرانقدر نیاکانمان و شوق انگیز نمودن امر آموزش برای هنرجویان مناطق کمتر برخوردار کشور‌ تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

کیهان ایمانی

به پاس قدردانی از خدمات ارزشمند و کوشش های پیگیر و مستمر در انجام فعالیت‌های داوطلبانه و مؤثر جهت دسترس پذیری و شوق انگیز نمودن امر آموزش برای دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار، تنديس و لوح سپاس بیست و سومین دوره جايزه ترويج علم ايران را دریافت کرد.

انتهای پیام