- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برنامه دولت برای شکار نخبگان خارجی: امتیازات جذاب از اعطای گواهینامه و سیم کارت تا استفاده از بانک و بیمه!

سخنگوی دولت با اشاره به ابلاغ آیین نامه «حمایت از نخبگان غیر ایرانی» که به گفته وی با هدف بهره مندی از دانش و تخصص نخبگان غیر ایرانی تدوین شده، صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب، خدمات بانکی و بیمه و صدور گواهینامه و سیم کارت را از جمله امتیازاتی عنوان کرد که نخبگان خارجی می توانند با انتخاب ایران برای اقامت و فعالیت خود از آنها برخوردار شوند.

به گزارش دیده بان علم ایران، علی بهادری جهرمی در خصوص شرایط برخورداری نخبگان غیر ایرانی از امتیازات مندرج در آیین نامه مذکور به ایسنا گفت: به موجب این آیین‌نامه، نخبگان غیر ایرانی در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از تمام امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده ۹۸۲ قانون مدنی برخوردار می شوند.

وی همچنین با تشریح شاخص های نخبگان غیرایرانی موضوع آیین‌نامه یاد شده و نحوه امتیازدهی به آنها، افزود: این شاخص ها در چارچوب «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت های پژوهشی با تأکید بر فعالیت های مسأله محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، فعالیت های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری، مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش های ملی ایرانی، اسلامی از نخبگان علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

سخنگوی دولت در ادامه، تصریح کرد: براساس آیین نامه مذکور، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور موظف است با همکاری بنیاد ملی نخبگان درخواست های متقاضیان برخورداری از حمایت‌های موضوع این آیین نامه را براساس شاخص های ذکر شده با کسب نظر از دستگاه های تخصصی مربوط بررسی کرده و افراد واجد صلاحیت را به کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور معرفی کند تا پس از انجام استعلامات قانونی در موعد مشخص نسبت به صدور دفترچه اقامت ویژه برای متقاضیان مورد تأیید کمیسیون مذکور اقدام نماید.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: دولت به موجب آیین نامه «حمایت از نخبگان غیر ایرانی» وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه ها و مراجع ذی ربط را مکلف کرده در خصوص درخواست های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه، مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده ساز و کار لازم برای بهره مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه از کلیه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، ایجاد نماید.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع آیین نامه یاد شده اظهارکرد : ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط مشابه اتباع ایرانی انجام می شود.

وی در پایان، با اشاره به تکلیف دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه، افزود: به موجب آیین نامه مذکور، کلیه دستگاه های اجرایی موظفند در چهارچوب وظایف و اختیارات مربوط، نسبت به ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم کارت، خدمات بیمه، تأسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند. علاوه بر این، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مکلف است ساز و کار لازم برای ارائه خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را براساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ایجاد نماید.

انتهای پیام