پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50084
سه شنبه، ۱۸ بهمن، ۱۴۰۱ | 12:12

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

 فرآورده باکتریایی ابداعی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با قابلیت حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری سیلوی علوفه ای رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در مراسم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که صبح دوشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد از فرمولاسیون میکروبی ابداعی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که در زمینه حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری سیلوی علوفه ای کاربرد دارد، رونمایی شد.

دکتر صالحی جوزانی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی پس از رونمایی از این محصول توسط دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه بیش از سه میلیون دلار انواع فرآورده های باکتریایی سیلوهای علوفه ای وارد کشور می شود که با تجاری سازی فرمولاسیون ارائه شده توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که حاصل یک دهه تلاش تحقیقاتی است زمینه تامین این فرآورده ها در داخل کشور فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از حدود ۲۰ میلیون تن علوفه تولیدی در کشور، بیش از ۵۰ درصد (حدود ۱۰ میلیون تن) به صورت سیلویی استفاده می شود که سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد این علوفه سیلویی (حدود یک میلیون تن) به دلیل نقص در فعالیت باکتری های اسید لاکتیک موجود در آنها و در نتیجه عدم پایداری و ماندگاری هوازی سیلاژ از بین می رود. استفاده از باکتری های اسید لاکتیک به عنوان افزودنی به دلیل کاهش جمعیت مخمرها و میکروارگانیسم های هوازی می تواند به افزایش معنی دار ماده خشک و ماندگاری هوازی و کیفیت سیلاژ علوفه ای منجر شود.
رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این که بازار جهانی افزودنی های باکتریایی سیلاژ علوفه ای در حال حاضر به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بالغ شده است، خاطرنشان کرد:
محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در تلاش برای دستیابی به فرمولاسیون میکروبی افزاینده ماندگاری سیلوی علوفه ای مبتنی بر باکتری های بومی شده به نمونه برداری از سیلوهای باکیفیت کشور و مطالعه متاژنومیکس برخی سیلوهای علوفه ای کشور پرداختند تا فلور میکروبی غالب آنها را شناسایی کنند. در ادامه پس از جداسازی، شناسایی مولکولی و ارزیابی بیوشیمیایی باکتری های بومی اسید لاکتیک موثر در فرایند سیلاژ، تاثیر باکتری های منتخب بر کیفیت و ماندگاری سیلوی ذرت در فاز آزمایشگاهی ارزیابی و برترین سویه ها انتخاب شدند که در ارزیابی میدانی سیلاژ ذرت استفاده شدند. به دنبال آن،طی آزمایش های میدانی در کشت و صنعت صفاری، سویه های بومی با فرمولاسیون های خارجی مقایسه شدند و پس از ارزیابی خصوصیات کیفی، برترین ترکیب سویه های بومی در مقایسه با فرمولاسیون های خارجی معرفی شدند.
صالحی جوزانی تصریح کرد: این طرح هم اینک به فاز انعقاد قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی به منظور تولید انبوه رسیده است.
وی در پایان در بیان مزایای استفاده از این محصول که با نام تجاری سوپرسیل عرضه خواهد شد، اظهار داشت: استفاده از فرآورده باکتریایی تولیدی ضمن حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری سیلوی علوفه ای به بهبود طعم و خوش خوراکی محصول، دسترسی به پروتئین خام و ماده خشک از طریق افزایش تخمیر بی هوازی، تحریک رشد باکتری های مفید، کاهش سریع سطح اسیدیته و جلوگیری از رشد کپک ها، مخمرها و پاتوژن ها، بهبود سلامت عمومی دام و افزایش تولید شیر در گاوهای شیرده به دلیل فعالیت پروبیوتیک ها در بدن حیوان منجر خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

پیگیری ایجاد نخستین پژوهشکده نانوتکنولوژی کشاورزی کشور/سهم ناچیز کشاورزی از بازار ۱۹ هزار میلیارد تومانی نانوفناوری ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها