جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50049
یکشنبه، ۱۶ بهمن، ۱۴۰۱ | 15:01

نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار می شود

نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی، ۱۰ تا ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۱ در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در تهران برگزار میشود.

به گزارش دیده بان علم ایران، کنگره دو سالانه «مطالعات تطبیقی و میان‌رشته‌ای فارابی و فرهنگ معاصر» با هدف گفتگوی تطبیقی اندیشه‌های فلسفی و فرهنگی حکیم ابونصر فارابی توسط دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

در اولین دوره این کنگره که با عنوان «کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» نامگذاری شده، تلاش می شود؛ علاوه‌ بر بازخوانی آراء فلسفی و سیاسی و هنری و اخلاقی و زبان‌شناختی این حکیم وارسته و آغازگر فلسفه در جهان اسلام از منظر موضوعات و مسائل جهان معاصر، خاصه پرسش‌های مطرح در رشته‌های حوزه علوم انسانی، فارابی را به زمانه خویش آوریم و با او گفتگوهایی عالمانه داشته باشیم.

این گفتگوها علاوه‌بر نیاز فعلی ما با منش و رویکرد خود فارابی نیز تطابق دارد زیرا او فیلسوف گفتگو و فرهنگ بود و بنیاد فرهنگ را بر چنین گفتگویی بنیاد نهاده بود.

در اولین دوره این کنگره، علاوه‌ بر مشارکت نهادهای آکادمیک ایرانی و قزاقستانی، جمعی از فارابی‌شناسان برجسته بین‌المللی در کنار فارابی‌شناسان ایرانی و قزاقستانی آراء و اندیشه‌های فارابی را مورد بررسی قرار خواهند داد. به این منظور، در کمیته علمی این کنگره متشکل از فارابی‌شناسان معتبر ایرانی و غیرایرانی، علاوه‌بر انتشار مجموعه مقالات این کنگره که در روزهای دهم تا دوازدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ (۱ تا ۳ مارس ۲۰۲۳) برگزار خواهد شد، مجموعه‌ای از نشست‌ها نیز پیرامون اندیشه‌های فارابی تعریف شده است که توسط دبیرخانه این کنگره اجرا خواهد شد.

بزرگداشت پروفسور محسن مهدی به مناسبت روز جهانی فارابی (۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱) و نشست‌های علمی فارابی‌شناسان و اصحاب علوم انسانی و اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌های دبیرخانه این کنگره است که می‌بایست تا قبل از برگزاری کنگره اجرا شوند.

مراسم افتتاحیه کنگره در روز چهارشنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۱ در محل تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و بلافاصله کارگروه‌های شش‌گانه آن از بعد از ظهر روز دهم تا ظهر جمعه، دوازدهم اسفند به فعالیت خواهند پرداخت.

ضمنا مراسم اختتامیه کنگره جمعه دوازدهم اسفندماه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در محل موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند برنامه کنگره جهانی فارابی را از طریق لینک زیر دانلود کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ارتقای مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی

درس‌گفتارهای «مقایسه دموکراسی شهرستانگرا با دموکراسی تمرکزگرا» منتشر شد

موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بررسی کرد: رفتارهای پرخطر دانشجویان در مقایسه بـا دیگر گروه هـای جمعیـتی

ستاری خبر داد: ایجاد ۳۰ خانه خلاق برای حمایت از فارغ التحصیلان علوم انسانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها