- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

کمتر از یک ماه پیش، جامعه علمی، شاهد اولین حضور نام یک سیستم هوش مصنوعی (ChatGPT) در یک مقاله رسمی آکادمیک منتشر شده در PubMed بود.

به گزارش دیده بان علم ایران، این مقاله با عنوان Rapamycin in the context of Pascal’s Wager:generative pre-trained transformer perspective اگرچه فقط یک حرکت سمبلیک برای نمایش ابعاد عملکرد یک سامانه آموزش دیده هوش مصنوعی در سطح انتشارات علمی می باشد، به زودی باید منتظر غافلگیری بزرگ جامعه نشر جهانی در مواجهه با ابعاد مختلف حضور هوش مصنوعی در خروجی علمی پژوهشگران باشیم چرا که هنوز کمیته های اخلاق و داوری برای نحوه برخورد با مقالات AI آمادگی کافی ندارند.

مواردی مانند ابعاد اخلاقی استفاده از یک هوش مصنوعی برای نگارش مقاله، میزان مجاز حضور تولیدات هوش مصنوعی در محتوای علمی، اجبار یا عدم اجبار نویسندگان به درج نام هوش مصنوعی استفاده شده در تولید محتوا و این که آیا نحوه رفتار و داوری یکسانی بین مقالاتی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند و نمی کنند باید اتخاذ شود یا نه و هزاران سوال و چالش دیگر که به زودی با آنها مواجه خواهیم بود؛ ولی آنچه مشخص است، صنعت و حوزه نشر مقالات علمی در آستانه یک تغییر عظیم قرار دارد.

بعضی ها معتقدند هوش مصنوعی فعلا میتواند در مقالات مروری جولان دهد و راه درازی تا تهیه مقالات اصیل و تولیدی خواهد داشت پس حتی اگر این تصور را نیز صحیح در نظر بگیریم خواهیم دید که حجم بسیار بزرگی از مقالات مروری که مخصوصا در حوزه پزشکی منتشر می شوند برای هوش مصنوعی در حد چند ثانیه زمانبر است و اولین بخشی که دچار تحول می شود، بخش مقالات مروری است و اصالت آنها مورد تشکیک قرار خواهد گرفت.

جنبه بعدی این است که وقتی برای نگارش مقالات از هوش مصنوعی استفاده می شود، چرا برای داوری مقالات از هوش مصنوعی استفاده نکنیم؟ (که البته تا سطوح مختلفی مانند مشابهت یابها به عنوان ابزاری از هوش مصنوعی بودند توسط داوران استفاده می شوند هم اکنون).

این به معنی نگارش مقاله توسط هوش مصنوعی و داوری مجدد آن توسط هوش مصنوعی است. این تغییرات شروع شده و خیلی سریع به نتیجه می رسد و هیچ پاسخ مشخصی نیز برای آنها نداریم و مطمئنیم که بر سطح و کیفیت تولیدات علمی تاثیر گذار خواهد بود.

به قول معروف، هوش مصنوعی از آنچه به نظر می رسد، به شما نزدیکتر است.

مهدی وجودی، مدیر مسئول پایگاه سیویلیکا

انتهای پیام