- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، برنده مدال بنجامین فرانکلین ۲۰۲۳ شد

دکتر نادر انقطاع، استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا موفق به کسب نشان بنجامین فرانکلین ۲۰۲۳ شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، پروفسور نادر انقطاع، استاد مهندسی برق و سیستم در دانشگاه پنسیلوانیا به دلیل نوآوری‌های دگرگون ‌کننده‌اش در مهندسی مواد جدید که با امواج الکترومغناطیسی با روش‌های بی‌سابقه‌ای در تعامل هستند و کاربردهای گسترده‌ای در محاسبات فوق‌سریع و فناوری‌های ارتباطی دارند به عنوان یکی از ۹ برنده امسال جایزه بنجامین فرانکلین برگزیده شده است.

این مدال ۲۷ آوریل طی مراسمی در موسسه فرانکلین در فیلادلفیا به برندگان اعطا خواهد شد.

مدال بنجامین فرانکلین یکی از قدیمی‌ترین جوایز علمی در حوزه علم و مهندسی است که از سال ۱۸۲۴ توسط موسسه فرانکلین در آمریکا اهدا می‌شود و در فهرست برندگان آن، نام های بزرگی چون آلبرت انشتین، نیکولا تسلا، الکساندر گراهام بل و ماکس پلانک دیده می شود.

نادر انقطاع از پیشتازان رشته نانو تکنولوژی در جهان محسوب می‌شود. تحقیقات او در زمینه متامواد و نقش نور در نانو تکنولوژی بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است. او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است.

انقطاع که متولد ۱۳۳۴ در تهران (محله چهارراه عزیزخان) است، مدرک لیسانس خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران و فوق لیسانس و دکتری خود را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرده است.

این دانشگر ایرانی پیش از این نیز افتخارات و جوایز متعددی کسب کرده که مدال ایزاک نیوتن و جایزه موسسه فیزیک انگلستان در سال ۲۰۲۰، جایزه ماکس بورن ۲۰۲۰، جایزه پیشرو نانوتکنولوژی سال ۲۰۱۸، جایزه علمی ویلیام استرایفر سال ۲۰۱۷ جامعه فوتونیک موسسه  IEEE و جایزه ۲۰۱۵ جامعه بین‌المللی حرفه‌ای در اپتیک و فوتونیک کاربردی و جایزه «بالتازاو ون در پول» اتحادیه بین المللی علوم امواج رادیویی و جایزه جرج هیلمیر سال ۲۰۰۸ از جمله آنهاست.

انتهای پیام