جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

موفقیت محققان ایرانی در ساخت واحد سیار مراقبت هوایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49956
چهارشنبه، ۱۶ فروردین، ۱۴۰۲ | 14:28

موفقیت محققان ایرانی در ساخت واحد سیار مراقبت هوایی

محققان شرکت صنایع مخابرات صاایران طی قراردادی با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران موفق به طراحی و ساخت واحد سیار مراقبت هوایی شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، اســتفاده از واحد مراقبت ســیار در موارد اضطرار ناشی از زلزله، سیل، آتش سوزی، جنگ و آسیب دیدن زیرساخت ها یا در شــرایطی که امکان تأســیس برج مراقبت ثابت وجود ندارد، یکی از نیازمندیهای اساسی شرکت فرودگاههای کشوری میباشد.

یکی از چالش های ســاخت ســایتهای ارتباطی، تداخلات رادیویی ایجاد شــده ناشــی از فاصله کم رادیوها و آنتن های مختلف در آنهاســت که طبیعتا ً واحد مراقبت سیار هم از این قاعده مســتثنی نیست؛ بنابراین اهمیت بررسی دقیق شرایط تداخلات و مشکلات ناشی از همجواری در واحد مراقبت سیار بسیار بالاست.

در این طرح که در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی، رتبه سوم طرح های توسعه ای را کسب کرده ابتدا با مطالعه دقیق انواع تداخلات رادیویی و چگونگی تأثیرات آنها، استانداردهای بین المللی موجود در زمینه برنج مراقبت و بررسی دقیق اطلاعات مربوط به شرکت های سازنده واحد مراقبت در سطح جهان، اطلاعات اولیه فراهم و دسته بندی شده و ســپس با در نظر گرفتن درخواســت شــرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران،
مولفه های مختلف رادیوهای قابل استفاده و طراحی آنتن ها و تأمین ایزولاسیون بیشــینه میان آنها و مجموعه رادیویی در نرم افزار EMIT شبیه سازی شده است.

برج مراقبت سیار

در نهایت با توجه به مشاهدات انجام شده در نرم افزار، بررسی دقیق تداخلات و تحلیل نمودارها، میتوان تعیین کرد که با چه راهحلی دستیابی به شرایط مطلوب که مطابق با استاندارد باشد میسّر است. همچنین انواع فیلترهای قابل استفاده برای این کاربرد ارائه شده و برخی از آنها به اضافه حذف کننده تداخلگر RF در نرم افزار مدل شده و نتایج حاصل از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

سامانه برج مراقبت پرواز سیار ایرانی که نمونه هایی از آن به فرودگاه های کشور تحویل شده به رادیوهای VHF جهت برقراری ارتباط با هواپیما، امکان گیرندگی تعیین موقعیت هواپیما(GPS)، ضبط مکالمات تلفنی و رادیویی و سیستم سوئیچینگ رادیویی مجهز است و همچنین قابلیت جابه جایی در جاده های خاکی و ناهموار را دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه اندازی ۱۵ مرکز هوانوردی عمومی در فرودگاه‌های کوچک کشور

ساخت برج مراقبت پرواز سيار در کشور/تست هوایی سیگنالینگ با سامانه پهپادي ایرانی

توسعه مگاپارك هوايي ايران/تدوين شيوه‎نامه اخذ استاندارد تجهيزات فرودگاهي توليد داخل

رازهایی که هر خلبانی می‌داند!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها