سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

راه اندازی صندوق VC حوزه پتروشیمی با مشارکت معاونت علمی‌ و صندوق نوآوری و شکوفایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49938
سه شنبه، ۲۷ دی، ۱۴۰۱ | 17:29

راه اندازی صندوق VC حوزه پتروشیمی با مشارکت معاونت علمی‌ و صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به مشارکت معاونت برای ایجاد صندوق خطرپذیر در حوزه پتروشیمی گفت: این صندوق با یک سرمایه دو هزار میلیارد تومانی کار خود را آغاز می کند و ۴۰ درصد این سرمایه را معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت می‌کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، با انعقاد موافقت‌نامه‌ای میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و یک شرکت سرمایه‌گذاری، صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) به منظور تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان صنعت پتروشیمی تاسیس می‌شود.

به گزارش ایسنا، موافقت نامه همکاری برای تاسیس این صندوق امروز به امضای دکتر دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی،‎ فناوری و‎ اقتصاد‎ دانش بنیان رئیس‌‎جمهور‎ و‎ علی‌عسگری مدیر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به امضا رسید.

موضوع این موافقت‌نامه همکاری در ‎زمینه سرمایه ‎گذاری، توسعه فناوری و کارآفرینی، با محوریت ارتقای بهره ‎وری، افزایش ظرفیت فناورانه و توسعه‌ای برای حل مسائل و چالش‌‎های تولید و خدمات در زمینه تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی و خلق ارزش سالانه تا ۲ میلیارد دلار و دانش‌بنیان در زنجیره صنعت پتروشیمی است.

این موافقت‌نامه اهدافی چون تاسیس صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) به منظور تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان صنعت پتروشیمی با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی و تعریف مگاپروژه‎‌های دانش ‎بنیان در داخل واحدهای تحقیق و توسعه هلدینگ و کمک به پیشبرد آن از طریق ایجاد همکاری با شرکت‎‌های دانش‎‌بنیان (شروع ۵ مگاپروژه) را دنبال می‌کند.

ایجاد ارتباط مؤثر و فعالانه میان هلدینگ و شرکت‌های دانش ‎بنیان با هدف رفع نیازهای صنعتی به تعداد ۱۰۰عدد،  شناسایی و ایجاد زنجیره ارزش و توسعه محصولات جدید فناورانه با استفاده از توسعه پارک‌های پتروشیمیایی، تامین خوراک، تجهیزات، دانش‎ فنی و غیره در هلدینگ به کمک شرکت‎های دانش‌‎بنیان و فناور با هدف توسعه ۵۰ محصول جدید فناورانه از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

تامین نیروی انسانی ماهر و نخبه با استفاده از ظرفیت‌های طرفین و جذب حداکثر ۲۰ درصد از نیاز منابع انسانی هلدینگ از طریق برگزاری آزمون‌های مشترک و همچنین برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان و بورس ۲۰ نفر جهت اشتغال در هلدینگ و شرکت‌های تابعه پس از تایید هیات مدیره هلدینگ و شرکت‌های تابعه از دیگر محورهای این همکاری دو جانبه به شمار می‌رود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در مراسم امضای این موافقت‌نامه که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با بیان اینکه مزین‌شدن امسال به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، حرکت جدی را در کشور در این حوزه ایجاد کرده است، افزود: اگر منصفانه نگاه کنیم جهش تولید دانش‌بنیان از امسال شتاب گرفت، به طوری که قانون جهش تولید دانش‌بنیان در خردادماه به تصویب رسید که قطعا تصویب این قانون نتیجه توجه به موضوع دانش‌بنیان‌ها بوده است.

وی، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یکی از قوانین مترقی کشور توصیف و خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت که کمتر از ۱۰ کشور پیشرفته دنیا دارای چنین قانونی مترقی هستند.

دهقانی فیروزآبادی، لازمه ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را ایجاد چنین صندوق‌هایی بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان دانست و گفت: گفتمان دانش بنیان شدن اقتصاد باید در همه دستگاه‌ها اجرایی شود؛ از این رو همه دستگاه‌ها یک آیین‌نامه فعالیت در حوزه دانش‌بنیان را با همکاری معاونت علمی تصویب کرده و به اجرا گذاشته‌اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور این یک اقدام را یک دستاورد بزرگ دانست که پیامدهای آن در ۱۰ سال آینده مشخص خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، گفت: این امر از جمله مواردی بوده که به واسطه قانون جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب رسیده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال جاری اقتصاد دانش‌بنیان در شعار سال محقق شود، اظهار کرد: معتقدیم فراز و نشیب‌هایی در حوزه دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، اما شرکت‌های موفقی هم بوده ‌اند که توانسته‌اند محصولات خوبی را به تولید برسانند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ۱۰ سال از اجرای قانون حمایت از دانش بنیان‌ها می گذرد، خاطرنشان کرد: از همان موقع حوزه علم و فناوری مسیر متفاوتی در پیش گرفته است و اکنون در موقعیتی هستیم که نظام نوآوری عرضه محور است اما باید این رویه را تغییر دهیم، به طوری که این نظام تقاضامحور باشد؛ زیرا توجه به تقاضا می‌تواند بازار بزرگی را برای دانش‌بنیان‌ها فراهم کند.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: با فرض اینکه GDP حدود ۵۰۰ میلیارد دلار باشد، اختصاص دو درصد از GDP به اقتصاد دانش بنیان که عددی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار می‌شود، دور از ذهن نخواهد بود.

وی افزود: کشور بازار بزرگی دارد و باید تقاضامحور شود؛ چرا که صنایع پتروشیمی، غذایی و دارویی پر از نیازهایی است که اگر پالایش شود، بهترین حمایت برای شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ضروری است دانش‌بنیان شدن را در همه صنایع و دستگاه‌های بزرگ نفوذ دهیم، افزود: قطعا صنایع نوآور یا فناوری‌بنیان می‌توانند تاثیری بر اقتصاد دانش بنیان داشته باشند. صنایع می‌توانند با فناوری‌های به‌روز، نوآوری تولید کنند و این افزایش کیفیت و بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت. لازم است در این زمینه جریان‌های جدی صورت گیرد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر فناور شدن صنایع بزرگ، گفت: صنایع می توانند به واسطه فناوری نیازهای خود را برطرف کنند و این مستقیما در اقتصاد دانش بنیان تاثیر می گذارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به حمایت معاونت علمی از راه اندازی یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در حوزه پتروشیمی گفت: امروز موافقتنامه ایجاد چنین صندوقی را با یک هلدینگ بزرگ منعقد می‌کنیم که این می تواند برای جامعه علمی اتفاقات خوبی را رقم بزند و به واسطه آن فناوری کارآمد با کیفیت بالا تولید شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه قرار است این صندوق با یک سرمایه دو هزار میلیارد تومانی کار خود را آغاز کند، ادامه داد: ۴۰ درصد این سرمایه را معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت می‌کند.

به گفته وی، این اعتبار می تواند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند، زیرا این یک سرمایه گذاری هوشمند و هدفمند است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها