- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، سوم بهمن برگزار می شود

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به استقبال بالای دانشگاهیان از جشنواره علوم پزشکی رازی گفت: بیست و هشتمین دوره جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، سوم بهمن ماه با محوریت «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر یونس پناهی با اعلام این مطلب در نشست خبری جشنواره خاطرنشان کرد: در جشنواره علوم پزشکی رازی، دستاوردهای فناور و پژوهش محور تمام مراکز تحقیقاتی نمایش داده می شود. در جشنواره رازی امسال بخش محققان از دانشجویان جداگانه داوری می شود و شرط سنی برای دانشجویان حذف شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، گفت: امسال به دلیل نامگذاری سال ۱۴۰۱، محور این دوره از جشنواره رازی را «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» قرار دادیم و درصد قابل توجهی از برندگان و برگزیدگان، افراد فناور و شرکت‌های دانش بنیان و افرادی خواهند بود که در حوزه فناوری بیشترین فعالیت را داشته‌اند.

وی در خصوص‌ تغییرات جشنواره امسال، اظهار کرد: امسال برای اولین بار در طول تاریخ جشنواره، دانشجویان به صورت جداگانه ارزیابی می‌شوند و برای دانشجویان کمیته‌ای به صورت جداگانه راه‌اندازی شده است، در صورتی که در سنوات قبل دانشجویان و نخبگان را با هم در یک گروه می‌سنجیدند و شرط آن این بود که باید اچ ایندکس بالای ۱۲ ‌داشتند.

پناهی تاکید کرد: در جشنواره امسال شرط اچ ایندکس را برای دانشجویان حذف کردیم و دانشجویان در کمیته خاص سنجیده می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره کمیته‌های مختلف جشنواره رازی، توضیح داد: ما امسال چهار کمیته داشتیم که شامل کمیته دانشجویی، کمیته علوم بالینی و سلامت، کمیته علوم پایه پزشکی و کمیته فناوری سلامت بودند.

وی گفت: امسال با حمایت وزیر بهداشت، جوایز جشنواره رازی ارتقا پیدا کرده و امیدواریم امسال خاطره خوبی برای پژوهشگران و برگزیدگان در عرصه علم و دانش باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مورد تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره رازی امسال، گفت: امسال شرکت‌کنندگان جشنواره قابل توجه بودند. سال گذشته با ۸۰۰ شرکت‌کننده، رکورد شکسته شد و امسال در مجموع چهار کمیته جشنواره ۵۷۰ شرکت‌کننده، شرکت کردند.

پناهی تصریح کرد: امسال در بیست و هشتمین جشنواره رازی، پنج محقق، چهار مخترع، سه فناور، دو محقق جوان، دو محقق دانشجو، یک پژوهش کاربردی برتر، چهار دانشگاه علوم پزشکی (شامل یک دانشکده علوم پزشکی نوپا و سه دانشگاه علوم پزشکی برتر)، سه محصول فناور، سه مرکز رشد فناوری، ۱۰ مرکز تحقیقاتی، چهار کمیته تحقیقات دانشجویی، سه نشریه، یک شرکت دانش‌بنیان و یک سازمان غیردولتی حامی پژوهش مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: امسال با توجه به تاکیدات در حوزه واکسن، شرکت‌هایی که واکسن‌های برتر را ارائه دادند و تاییدیه سلامت را گرفتند و امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. مبنای انتخاب این برگزیدگان بر اساس مستندات است و کاربردی بودن، اولویت موضوع، تولید دانش و گسترش مرزهای دانش مورد توجه قرار گرفته است و انتخاب بر اساس اجماع داوران بوده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به موضوع اچ‌ایندکس، گفت: ما باید حداقل اچ‌ایندکس را در نظر می‌گرفتیم، ولی در فناوری سلامت و دانشجویی، موضوع اچ‌ایندکس را مستثنی کردیم. چون برای کسی که به دنبال فناوری است، اچ‌ایندکس معنا و مفهومی ندارد.

وی درباره احتمال حضور رئیس‌جمهوری در این جشنواره گفت: یکی از خصلت‌های بارز رئیس‌جمهور، حضور در مراکز دانشگاهی و محافل آموزشی و پژوهشی است و اگر شرکت کنند یک افتخار بزرگ برای ما است و ما بر حسب وظیفه از ایشان دعوت کرده‌ایم. ما با شناختی که از رییس جمهور داریم، می‌دانیم که ایشان به مراکز دانشگاهی، پژوهش و حوزه سلامت، علاقه دارند و همچنین به جوانان و نخبگان جوان توجه دارند، امیدواریم شرایطی پیش بیاید که بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.

پناهی درباره ماموریت گرایی دانشگاه ها افزود: یکی از سیاست های دولت سیزدهم این است که مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده و دانشگاه ها ماموریت گرا، مسئله محور باشند و به طور کلی تهدید های حوزه سلامت عبارتند از بار بیماری ها مانند قلبی، عروقی، سرطان ها، تصادفات، پرفشاری، دیابت و چاقی است که باید در این زمینه ها به دانشکاه ها ماموریت هایی مناسب داده شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: برخی از دانشگاه ها امکانات آزمایشگاهی و نیروی انسانی بیشتری دارند و ماموریت هایی به این مراکز داده شده است. تحقیق در مورد بیماری های تنفسی و ریزگرد ها، به دانشگاه علوم پزشکی اهواز، موضوع دیابت به دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرطان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داده شده است.

انتهای پیام