پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

جوجه اردک‌ها، تفاوت اشیاء را «تشخیص» می‌دهند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4991
یکشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:16

جوجه اردک‌ها، تفاوت اشیاء را «تشخیص» می‌دهند


جوجه اردک‌ها می‌توانند تفاوت بین اشیا، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف را یاد بگیرند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دانشمندان می‌گویند قبلا این گمان وجود داشت که از میان حیوانات فقط میمون‌ها، کلاغ‌ها و طوطی‌ها چنین توانایی را دارند.

این طور که دانشمندان در ژورنال علوم آمریکا نوشته‌اند این توانایی جوجه‌ اردک‌ها با موضوع نقش پذیری در ارتباط است، جریان قدرتمند یادگیری که به وسیله آن یک جوجه اردک رفتار نخستین بزرگ‌تری را که می‌بیند دنبال می‌کند. این بزرگ‌تر معمولا مادرش است.

در برخی از موارد جوجه اردک رفتار کسی را که از او مراقبت کرده دنبال می‌کند.

الکس کاسلینک از بخش جانورشناسی دانشگاه آکسفورد می‌گوید ممکن است «نقش‌پذیری»‌ خیلی ابتدایی و ساده به نظر برسد اما در واقع مهارت پیچیده‌ای است که طی آن پرنده بعد از این که از تخم درآمد و به راه افتاد پیشرفت می‌کند.

او می‌گوید: «جوجه اردک باید توانایی تشخیص مادرش را داشته باشد و به واسطه این توانایی وارد جریان یادگیری می‌شود چون هر کدام از اردک‌های ماده با هم اندک تفاوت‌های دارند.»

کاسلینگ می‌افزاید: «وقتی به موضوع فکر کنید خیلی پیچیده است، ممکن است اردک مادر جای دیگر یا در حال پرواز باشد.»

آزمایشگاه کاسلینگ تصمیم گرفت روی این موضوع مطالعه کند که چطور این توانایی را پالایش کند. برای این کار به اردک‌ها اشیایی را نشان داد که مفهوم برابری و تفاوت را نشان می‌دادند.

به محض این‌که جوجه‌ اردک‌ها از تخم بیرون می‌آمدند یا دو شیء متفاوت را کنار خودشان می‌دیدند یا دو شی کاملا شبیه همدیگر را.

مثلا به یک جوجه اردک دو شیء کروی را نشان می‌دادند و بعد از مدتی مجموعه‌ای از اشیا از جمله یک شیء کروی به او نشان داده می‌شد و جوجه اردک، شی‌ای را دنبال می‌کرد که قبلا با آن آشنا شده بود.

الکس کاسلینگ می‌گوید این نشان می‌دهد که این تنها جاندار غیر انسان است که می‌تواند بدون هیچ آموزش اجباری، یاد بگیرد و بین اشیا فرق بگذارد.

آنتون مارتینو، دانشجوی دکتری جانورشناسی آکسفورد می‌گوید وقتی اردک‌ها جوجه هستند لازم است کنار مادرشان باشند تا از آنها مراقبت کند و هر نوع اشتباهی در تشخیص درست کسی که مادرشان است می‌تواند مرگ‌بار باشد.

به گفته او این موضوع برای اردک‌ها توانایی غیرقابل انتظاری است و یادمان می‌اندازد که عبارت «مغز پرنده» برای کسی که یاد نمی‌گیرد اصلا منصفانه نیست.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص برخی از سرطان ها با آزمایش خون

عضویت دو فیزیک پیشه ایرانی در کمیسیون بیوفیزیک انجمن بین المللی فیزیک محض و کاربردی

۱۰ درصد کودکان مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت، قربانی ایدز نمی‌شوند

۱۰ دانشگاه برتر جهان معرفی شدند/غیبت ایران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها