- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اسلامشهر، رباط‌کریم و شهریار،کانون های فرونشست در استان تهران

مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با هشدار نسبت به افزایش فرونشست در مناطق جنوب و جنوب غرب استان تهران و همچنین اصفهان گفت: فرونشست موضوع تازه‌ای نیست و جنوب غرب پایتخت و تقریباً تمام پهنه‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته برداشت بی‌رویه آب و کشاورزی انجام شده به نوعی درگیر موضوع فرونشست شده‌اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر رضا شهبازی خاطرنشان کرد: در بخشی از جنوب غرب شهر تهران که رسوبات ریز و ضخامت لایه های آنها زیاد است، فرونشست دارای سابقه ۲۰ ساله است و اولین گزارش‌های مربوط به فرونشست در کشور از این منطقه ارائه و مستند شد و متاسفانه پس از آن در بسیاری از دشت‌های کشور و پیرامون شهرهای بزرگ فرونشست افزایش پیدا کرد.

مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، عامل اصلی بروز فرونشست‌ از نظر زمین‌شناسی را برداشت بی‌رویه و تخلیه منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و ادامه داد: در بروز فرونشست، تعادلی بین میزان تخلیه آب و تغذیه آبخوان وجود ندارد و پس از تخلیه آب فضای بین رسوبات آبخوان و سفره‌های آب زیرزمینی با آب جایگزین نمی‌شود که این امر منجر به فشردگی تدریجی زمین می‌شود و این فشردگی در سطح زمین به صورت فرونشست نمایان می‌شود و نشانه‌ها و آثار مخربی را از خود به جای می‌گذارد.

وی درباره مناطقی در جنوب غرب تهران که هشدار برای فرونشست در آن جدی‌تر هستند، اظهار کرد: شهرستان‌های “صباشهر”، “نسیم‌شهر”، “اسلامشهر”، “رباط‌کریم” و “شهریار” جزو مناطق کشاورزی و دشت‌هایی با رسوبات ریزدانه بوده‌اند و در حال حاضر علاوه بر کشاورزی مراکز جمعیتی بسیار فشرده و پرتراکم در آنها به وجود آمده است.

شهبازی ادامه داد: مناطق ذکر شده بیشتر در معرض خطر فرونشست هستند و بنا به دلایل زمین‌شناسی فرونشست از سمت اتوبان آزادگان کمتر به درون شهر تهران کشیده شده که امیدواریم این پدیده در همان منطقه کنترل شود و بیشتر از این وارد محدوده‌های شهر نشود.

وی درباره تدابیری که بایستی برای پیشگیری از تبعات ناشی از بروز فرونشست احتمالی زمین اندیشیده شود گفت: فرونشست به‌طور مستقیم با برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی ارتباط دارد و طبق آمار و اخبار میزان مصرف نسبت به میزان ذخیره آب بیشتر است که بر همین اساس بایستی بدانیم که این میزان برداشت آب اضافه از کجا تامین می‌شود.

مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: آبی که به‌طور اضافی مصرف می‌شود، به منابع آب زیرزمینی فشار می‌آورد و تا زمانی که نتوانیم تعادلی بین بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و میزان ذخیره ایجاد کنیم، این روند ادامه دارد.

وی با بیان این‌که ایجاد تعادل بین ذخیره و مصرف آب به عهده وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب است، تصریح کرد: البته بیشترین بهره‌برداری از آب در بخش کشاورزی است که البته در تهران علاوه بر مصرف کشاورزی، مصرف شهری و صنعتی نیز وجود دارد که در نهایت بایستی این تعادل ایجاد شود تا از ادامه پیشرفت پدیده فرونشست جلوگیری به‌عمل آید.

انتهای پیام