شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

در رونمایی از یادمان دانش آموختگان جان باخته دانشگاه شریف در فاجعه ۱۸ دی مطرح شد: دانشگاه در اصرار بر عدالت و کشف حقیقت کنار خانواده ها باشد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49864
یکشنبه، ۱۸ دی، ۱۴۰۱ | 11:21

در رونمایی از یادمان دانش آموختگان جان باخته دانشگاه شریف در فاجعه ۱۸ دی مطرح شد: دانشگاه در اصرار بر عدالت و کشف حقیقت کنار خانواده ها باشد

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد عروج ۱۶ دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف در فاجعه شلیک به هواپیمای اوکراینی با حضور خانواده‌های آنها، استادان و مسئولین این دانشگاه برگزار شد.

به‌ گزارش دیده بان علم ایران در خبر دانشگاه صنعتی شریف از این مراسم که ۱۴ دی ماه بدون حضور دانشجویان برگزار شده و امروز در خصوص آن اطلاع رسانی شده، آمده است: «شامگاه چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱، مراسم سومین سالگرد جان باختن شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی با حضور خانواده این عزیزان، دکتر جلیلی رئیس دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه، جمعی از استادان و تشکل‌های دانشجویی، در سالن پردیسان ساختمان تغذیه برگزار شد.

در ابتدای مراسم، مهندس کمالیان مدیر سازمان  مردم نهاد (سمن) «نیک‌اندیشان شریف» ضمن تشکر از حضور خانواده‌های جان‌باختگان گزارشی در خصوص فعالیت‌های این سازمان مردم نهاد ارائه داد.

وی در ادامه گفت: گروهی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف با هدف انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و نیکوکارانه به ویژه در زمینه آموزش با محوریت دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تشکلی تحت عنوان سازمان مردم نهاد “نیک اندیشان شریف”  تاسیس کردند که فعالیت خود را از سال۱۳۹۹ با برنامه‌ریزی و مشارکت در ساخت دبیرستان دخترانه ۱۲ کلاسه شهدای دانشگاه صنعتی شریف در کهریزک آغاز کرد و در حال حاضر طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی مسجد دانشگاه و مشارکت مالی در آن و همچنین حمایت از برنامه‌های مرکز مشاوره دانشگاه از اقدامات این سازمان است.

وی همچنین افزود: علی‌رغم اینکه در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا  آنطور که شایسته است، مراسم یادبود و بزرگداشتی در شان این عزیزان برگزار  نشد به چند اقدام ارزشمند انجام شده در این راستا اشاره می‌کنم؛ اعطای بورسیه تحصیلی به ۱۶ تن از دانشجویان به همت بنیاد حامیان شریف و همچنین ساخت مدرسه شریف در روستای  بلنگی در ۷۵ کیلومتری چابهار استان سیستان و بلوچستان به همت دکتر دورعلی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه که سال ۹۸ وعده ساخت مدرسه در یکی از نقاط محروم کشور را داده بود. پروژه ساخت این مدرسه ۹ اتاقه در مدت یک‌ونیم سال با استفاده از بهترین مصالح  و با هزینه یک‌ونیم میلیارد تومان ساخته شد. این مدرسه با حدود ۲۰۰ دانش‌آموز و ۲۵ کودک پیش‌دبستانی در دو شیفت صبح و بعدازظهر به پنج روستای اطراف خود سرویس می‌دهد.

در ادامه مهندس کمالیان، نصب یادمان شهدای پرواز اوکراینی در دانشگاه، چاپ کتاب یادنامه، راه‌اندازی گروه مجازی نخبگان آسمانی، معرفی جنبه‌های علمی، نخبگی، مدل فکری و مدل زندگی این عزیزان به دانشجویان، برگزاری تورهای صنعتی مانند بازدید از پتروشیمی‌ها در عسلویه، طرح کارآفرینی، برنامه‌ریزی جهت طراحی و بازسازی آمفی تئاتر مرکزی و خوابگاه‌های خودگران را از برنامه‌های آتی سازمان نیک‌اندیشان شریف عنوان کرد.

در ادامه برنامه، برخی از خانواده‌های شهدای پرواز ضمن صحبت کردن در مورد خصوصیات  نخبگان شریف، مطالبات خود از دانشگاه را بیان کردند.

خسرو ملک، پدر شهید مریم ملک، دانشگاه را مظهر بالندگی یک جامعه خواند و گفت: در تمام دنیا، دانشگاه‌ها هنگام وقوع حوادث اجتماعی جزو اولین نهادهای مدنی هستند که ندای اعتراض سر می‌دهند. انتظار داریم دانشگاه صنعتی شریف نیز در راه استقرار عدالت برای تحقیقی منصفانه در پی چگونگی وقوع حادثه و اصرار بر کشف حقیقت با تمام توان پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

سپس پدر شهید امیر اشرفی افزود: دامنه سخن برای معرفی ویژگی‌های شخصیتی علمی فرهنگی عزیزان و همچنین تشریح چرایی ابعاد این فاجعه‌ دردناک بسیار گسترده است. در این فاجعه غمبار بی‌نظیر تاریخ، سرمایه‌های عظیم انسانی و علمی را از دست دادیم.

وی در ادامه، تمام ارزش نظام اسلامی را بر محور عدالت دانست و گفت: عدالت، اساس کار و نیاز اصلی حیات طیبه انسانی است. عدالت از ارکان اصلی و ذاتی اسلام به شمار می‌رود و انتظار ظهور فرج منجی عالم بشریت نیز در راستای برقراری عدل خواهد بود. امید داریم مسئولین مربوطه در مقابل حق و عدالت سر تعظیم فرود آوردند و برای شفاف‌سازی حقایق و اجرای عدالت اقدام فوری و اثربخشی انجام دهند.

پس از آن مادر شهید محمد صالحه ضمن صحبت درباره فضایل اخلاقی، همت بلند و تلاش چشمگیر فرزندش و تمامی ۱۶ نخبه شهید خاطرنشان کرد: این جوانان اهل علم و تقوا بودند خواستار آن هستم که با پرداختن به شیوه زندگی و اخلاقیات آنها الگویی برای جوانان این مرز و بوم بسازیم.

در ادامه مراسم یادبود، دکتر فرهمند، استاد راهنمای شهید حمیدرضا ستاره‌کوکب، دکتر موسوی استاد شهید امیر اشرفی از دانشکده مهندسی مکانیک و دکتر جاهد از دانشکده مهندسی برق استاد راهنمای ایمان ‌آقا اقبالی و دکتر شریف‌خانی استاد شهید میلاد قاسمی استادانی بودند که از خاطرات خود با دانش‌آموختگان فقید گفتند.

دکتر شریف‌خانی، ضمن تشکر از حضور خانواده‌ها و برگزاری مراسم یادبود، وجه تمایز جلسه را همدلی، همسویی و کنار هم بودن خانواده شریف در سختی‌ها و مشکلات دانست و گفت: نام و یاد این عزیزان تا همیشه در دانشگاه صنعتی شریف باقی خواهد ماند.

در ادامه دکتر جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف ضمن خیر مقدم به خانواده‌های جانباختگان و تشکر از مسئولین سمن نیک‌اندیشان شریف که برگزار کننده این مراسم بودند از دیگر حاضرین و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم نیز تشکر کرد و  گفت: اجرای این مراسم و شنیدن سخنان خانواده‌های عزیزان و استادان آنها بعد از دو سال کرونا بسیار مغتنم است.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف بیشترین فارغ‌التحصیل حاضر در هواپیمای  اوکراینی را داشت بر همین اساس در چهارچوب اقداماتی که می‌توانستیم انجام دهیم غم ما از دیگر دانشگاهها بزرگتر بود. در  دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا مراسم بزرگداشت این عزیزان با حضور روسای دانشگاه‌های برتر کشور به صورت مجازی برگزار شده است.

امسال، اولین سالی است که امکان برگزاری حضوری مراسم یادبود را داشتیم. هفته آینده نیز تشکل ها، برنامه‌هایی برای بزرگداشت عزیزان از دست رفته تدارک دیده‌اند، ما مشوق آنها هستیم تا شاهد برنامه‌هایی در سطح دانشجویی نیز باشیم.

سال گذشته با هدف ابراز همدردی با برخی از خانواده‌های حاضر در تهران ملاقات کرده و با دیگر بازماندگان نیز به صورت تلفنی صحبت شد. جلسه‌ای نیز با حضور چند خانواده که از اصفهان به دعوت دانشگاه صنعتی شریف به تهران آمده بودند برگزار شد.

دکتر جلیلی در ادامه گفت: تصویر ۱۶ شهید هواپیمای اوکراینی در  ورودی ساختمان ریاست در کنار دیگر شهدای دانشگاه نصب شده ‌است که مورد توجه مهمانان داخلی و بین‌المللی دانشگاه قرار می‌گیرد‌

دکتر جلیلی در ادامه گفت: سنگ‌نوشته شهدای هواپیمای اوکراینی که در سومین سال عروج عزیزانمان رونمایی می‌شود به عنوان یادمان موقت در دانشگاه نصب شده تا طی فراخوانی یادمانی غنی‌تر طراحی و در موقعیتی مناسب در دانشگاه صنعتی شریف نصب شود.

وی افزود: من به‌عنوان معلمی داغدار همراه شما هستم اما انتظار برخی  از خانواده ها در خصوص پیگیری قضایی  موضوع،  خارج از وظایف دانشگاه و مدیران دانشگاه  است.

دکتر جلیلی  افزود:  آگاهی و پیگیری  مسائل دانشجویان با دانش‌آموختگان تفاوت دارد و  در رابطه با سانحه هواپیما، دانشگاه کوتاهی نکرده است. اگر باز هم کاری از دانشگاه  ساخته باشد حتما انجام می‌گیرد. تلاش ما در دانشگاه به عنوان خانه دوم دانشجویان این است که حداکثر حس خانواده بودن را به آنان بدهیم. “دانشگاه خانه دوم دانشجو است” شعار مسئولین دانشگاه و هیئت رئیسه این بوده و برای تحقق این انتظار همیشه در حد توان تلاش کرده‌ایم.

جلیلی در پایان از درگاه ایزد منان طلب علو درجات را برای دانش‌آموختگان فقید دانشگاه صنعتی شریف کرد و اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم تا یاد و خاطره این عزیزان همواره زنده و جاوید بماند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها