جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49843
دوشنبه، ۱۲ دی، ۱۴۰۱ | 12:03

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

محققان دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای و پژوهشگاه مواد و انرژی موفق شدند نخستین آسیاب هیبریدی را طراحی و به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمد محمدی مسعودی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی نانوبیوفوتونیک دانشگاه تهران در تشریح این دستاورد پژوهشی، گفت: این دستگاه در حوزه نانوفناوری پیشنهاد شده است و یک روش آسان، ساده و مقرون به صرفه برای تولید نانوپودرها و پوشش‌های سرد بر روی بسترهای فلزی است.

وی افزود: تهیه نانوپودر با توزیع اندازه مناسب و در عین حال با بازدهی بالا و حفظ خواص مورد نظر، همواره دغدغه پژوهشگران بوده است که این دستگاه با بهره‌گیری هم‌زمان از نیروی گلوله و التراسونیک، امکان تهیه نانوپودر با ترکیب‌های مختلف سرامیکی و همچنین فلزی با حفظ خواص را فراهم می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران، مزیت این دستگاه را بازدهی بالا و همچنین کنترل اندازه نانوذرات با استفاده از تغییر فرکانس و زمان آسیاب آن برشمرد و اظهار داشت: این دستگاه خرد کردن نانوذرات را در یک جهت انجام می‌دهد و با این دستگاه می‌توان آلیاژسازی مکانیکی انجام داد.

وی دیگر قابلیت‌های این دستگاه را امکان نفوذ نانوذرات به داخل زیرپایه‌های فلزی و تهیه پوشش‌ها و بهبود خواص سطح عنوان کرد و گفت: از این رو این دستگاه برای صنایع مختلف نظیر صنایع متالورژی، فوتونیک، قطعه‌سازی و صنایع خودرو قابل استفاده است.

محمدی مسعودی افزود: دیگر مزیت این دستگاه این است که می‌توان شدت و عمق نفوذ نانوذرات در داخل زیرپایه فلزی را با تغییر فرکانس تغییر داد و همچنین عایق‌بندی داخل دستگاه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که صدا را به حداقل می‌رساند.

به گفته محمدی مسعودی، آسیاب هیبریدی ساخته‌شده، مشابه داخلی و یا خارجی ندارد و دستگاه مذکور به کمک پژوهشگران داخلی طراحی و ساخته شده است و حاصل همکاری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای و پژوهشگاه مواد و انرژی است.

وی تصریح کرد: این دستگاه به مرحله تجاری‌سازی رسیده است و آماده فروش به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است و تا سه سال گارانتی می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها