- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سودای دانش بین المللی با پایگاههای «ایران اکسس»! خودتحریمی و قطع ارتباط بین المللی برخی دانشگاه ها و پایگاه های علمی کشور با توهم ایمن سازی سایتها!

محدودیتهای متنوعی که خصوصا در پی رخدادهای سه ماه اخیر در فضای مجازی و اینترنت کشور اعمال شده از ابتدا تاثیرات گسترده  و بارزی بر فضای کسب و کار داشت اما همچنان که هشدار داده می شد به تدریج اثرات منفی این محدودیتها در حوزه علم  و پژوهش کشور هم یکی پس از دیگری نمود می یابد.

به گزارش دیده بان علم ایران، نکته تاسف بار در این میان این است که مسائل و مشکلاتی که در حوزه های مختلف مشاهده می شود به محدودیتهای مستقیم اعمال شده در شبکه های اجتماعی و … منحصر  نمیشود و  در فضای ایجاد شده خصوصا پس از چند مورد هک سایتهای دولتی، برخی به خیال بالا بردن امنیت و پیشگیری از هک شدن سایتها، محدودیتهای مضاعف بی دلیلی را در پایگاه های اینترنتی مختلف اعمال کرده اند که تاثیرات آن به مرور زمان مشخص خواهد شد.

مثلا در بررسی ای که در برخی از وبسایتها و پایگاههای دانشگاهها و مجلات علمی داشتیم، متوجه شدیم که دسترسی به این پایگاهها کاملا «ایران اکسس» شده است!

اصطلاح «ایران اکسس» به سایتهایی گفته می شود که فقط از داخل ایران و با اینترنت داخل کشور قابل مشاهده هستند و اگر از سایر کشورها وارد این وب سایت ها بشوید، خطای دسترسی غیرمجاز خواهید گرفت.

احتمالا در وهله اول، توجیه این مراکز  این است که برای ارتقای امنیت و پیشگیری از دسترسی های غیرمجاز به این سایتها محدودیت بی منطقی را اعمال کرده اند  که البته توجیهی کاملا غلط و ناشی از دانش پایین دست اندرکاران این پایگاهها است. برای مثال در لحظه نگارش این یادداشت، اگر  با IP خارج از کشور وارد وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شوید چنین صفحه ای مشاهده میکنید:

و یا وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز:

متاسفانه نمونه این سایتها متعدد است و از حوصله این یادداشت خارج، ولی باید توجه کرد که تقریبا تمام مجلات و ژورنالهای علمی این مراکز علمی همگی در دل این وب سایتهای دانشگاهی قرار دارند. مثلا وقتی وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان خطای آی پی خارج از ایران میدهد:

در نتیجه پایگاه «مجله مدیریت و کاربرد آبهای نامتعارف» به نشانی https://maucw.gorgan.iau.ir/  هم از دسترس پژوهشگران خارج از کشور خارج است!

در شرایطی که جامعه علمی کشور با انواع تحریم ها و محدودیتها مواجه است به نظر می رسد، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید با نظارت جدی تر بر بخش های فنی سایتها از بروز این قبیل مسائل و خودتحریمی ها که موانع ارتباط با جامعه علمی بین المللی را تشدید می کند، پیشگیری کنند.

انتهای پیام