- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

دستاورد محققان مرکز نانو دانشگاه صنعتی شریف در زمینه ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتورهای تریبوالکتریک در قالب مقاله ای در مجله معتبر NanoEnergy با ضریب تاثیر ۱۹ ارائه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، صفحات الکترونیکی لمسی می‌توانند به طور گسترده در ادوات الکترونیکی پوشیدنی و رابط‌های انسان- ماشین به کار روند. امروزه به دلیل افزایش استفاده از رایانه در سطوح مختلف، تعامل انسان با ماشین به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از جمله الزامات ادوات الکترونیکی به عنوان واسط‌های ماشین- انسان، سبکی، انعطاف، کشسان و شفاف بودن آنها است. اساس کار نانوژنراتورهای تریبوالکتریک برپایه تولید و القای بار در اثر ضربه یا مالش اصطکاکی است. بدین ترتیب این ادوات می‌توانند انرژی لازم برای ادوات الکترونیکی پوشیدنی را از حرکات بدن انسان تامین کنند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر راحله محمدپور، دانشیار این دانشگاه، حسگرهای لمسی و الکترونیکی پوشیدنی مبتنی بر نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک ساخته اند که انرژی مکانیکی محیط را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

ویژگی‌هایی مانند انعطاف پذیری، وزن کم، زیست سازگاری و شفافیت، مولدهای انرژی را برجسته‌تر و کاربردی‌تر می‌کند.

در این مطالعه، یک پلیمر بر پایه سیلیکون الاستیک و شفاف به عنوان یک لایه مولد بار از نانوژنراتورها استفاده شده است. به منظور بهبود خواص تریبوالکتریک و همچنین افزایش بار الکتریکی القایی نانوکامپوزیت‌های پلیمری ساخته شد. حداکثر چگالی توان خروجی نانوژنراتور انعطاف‌پذیر ۱۰٫۱۰ وات بر متر مربع، ولتاژ ۶۶۰ ولت و جریان ۷۲ میکروآمپر از لایه کامپوزیت پلیمر Si/BaTiO3 به دست آمد.

 به‌منظور ساخت یک صفحه لمسی شفاف، منعطف و خودمولد و فوق سبک کامپوزیت بر روی یک الکترود رسانا مبتنی بر پایه نانوسیم‌های نقره قرار گرفت. صفحه لمسی خودمولد دارای شفافیت ۷۹ درصد، چگالی توان الکتریکی خروجی ۲۷ کیلووات بر متر مربع و وزن ۸ میلی گرم بر سانتی متر مربع بود. این صفحه به عنوان یک کلید روشن/خاموش لمسی شفاف، الاستیک، انعطاف پذیر و فوق سبک استفاده شد.

صفحات لمسی منعطف و شفاف تولید شده پتانسیل زیادی برای استفاده در کاربردهایی نظیر خانه های هوشمند و ادوات الکترونیکی پوشیدنی دارند.

انتهای پیام