- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اعلام اسامی روزها و برنامه های هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۱

معاون پژوهشی وزیر علوم، اسامی روزهای هفته پژوهش و فناوری را اعلام کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، اسامی روزهای هفته پژوهش و فناوری به شرح زیر است:۱۹ آذر: جهاد تبیین و دستاوردهای علمی و فناوری

۲۰ آذر: مدرسه و آینده سازان خلاق

۲۱ آذر: علوم انسانی و علوم پایه – ارکان اقتصاد دانش‌بنیان

۲۲ آذر: دانشگاه مبدا تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین

۲۳ آذر: پژوهش و فناوری، بنیان مرجعیت و دیپلماسی علمی

۲۴ آذر: دانشمندان و سرآمدان علمی؛ پیشران پژوهش و فناوری

صالحی خاطر نشان کرد: با اعلام ستاد پژوهش و فناوری برنامه های پژوهشی در سطح استانی از ۱۲ تا ۱۷ آذر و از ۱۹ تا ۲۵ آذر هفته پژوهش فناوری ملی برگزار می‌کنیم که بیشتر برنامه های ما معطوف به حضور در نمایشگاه و برنامه های جانبی است.

وی افزود: امسال سعی کرده ایم که ماه آذر، طعم پژوهش و فناوری داشته باشد و بیشتر دانشگاه های کشور زودتر از ۱۲ آدر آذر فعالیت های پژوهشی را آغاز کرده اند. از آنجایی که جشنواره حرکت و انجمن های علمی دانشجویی پیش‌نیاز برخی از جشنواره های ماست در حال اجرایت؛ بنابراین وزارت علوم توانسته با همکاری معاونت های ذی ربط برخی فعالیت های پژوهشی را از ابتدای آذر آغاز کند.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری تاکید کرد: طبق شیوه نامه ای که داریم هر ساله بر اساس مقتضیات موجود، به‌روز می‌شود و برنامه‌های پژوهشی در استان‌ها به استانداران ابلاغ می‌شود. در استان‌ها استانداران محور ریاست هفته پژوهش و فناوری هستند و این مسئولیت را بر عهده دارند.

صالحی با بیان اینکه به منظور همکاری و هم افزایی بیشتر روز ۱۵ آبان در جلسه شورای معاونان وزارت کشور با حضور وزیر علوم هماهنگی های لازم برای چگونگی استفاده از ظرفیت استانداری ها برگزار شد و وزارت علوم و وزارت کشور مکاتباتی انجام دادند تا هماهنگی‌ها در سطح استان ها انجام شود.

وی افزود: طبق توافق نامه موجود، ابلاغ دستورالعمل برگزاری هفته پژوهش و فناوری در استان های کشور بخش های متنوعی دارد. در استان ها رئیس ستاد استاندارد است در دبیر ستاد در هر استانی رئیس دانشگاه معین استان است که این برنامه ریزی قبلا انجام شده است به تمام رؤسای دانشگاه ها شیوه نامه ها را ارسال کرده ایم.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری تاکید کرد: هماهنگ کرده ایم تا جشنواره های ویژه ای در استان‌ها به مناسبت هفته پژوهش برگزار شود. بسیاری از موضوعات در استان‌ها برگزار می شود و برخی فعالیت های ملی نتیجه فعالیت های استانی است یعنی برگزیدگان استانی در استان‌ها حضور پیدا می کنند. در هر استان پژوهشگران برگزیده شناسایی می شوند و از آنها تقدیر می کنیم.

صالحی افزود: امسال سعی کرده ایم طعم جشنواره های پژوهشی دانش آموزی و دانشجویی افزایش یابد و تنها مختص دانشگاه ها و آموزش عالی نباشد. همچنین نمایشگاه های دستاورد پژوهش و فناوری در استان‌ها برگزار می شود که رئیس پارک علم و فناوری استان در آن حضور دارند.

وی تاکید کرد: هفته پژوهش از ۱۹ تا ۲۵ آذر است. خیلی مهم است در سطح کشور بتوانیم افراد متخصص و افراد عامه درباره دستاوردهای فناوری، اطلاعات لازم را کسب کنند و در این زمینه همکاری های خوبی با صدا و سیما انجام شده که در هفته پژوهش در اختیار عموم جامعه قرار خواهند گرفت.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری تاکید کرد: حوزه آموزش و پرورش از نظر آموزش های علمی، دستاوردها و تعلیم و تربیت برای وزارت علوم بسیار مهم است؛ بنابراین باید ارتباط آموزش و پرورش و آموزش عالی را تقویت کنیم تا تعاملی باشد که این ارتباط در برخی نقاط آغاز شده و گسترش یافته است. بنابراین یک روز ویژه با عنوان مدرسه آینده سازان خلاق برای آموزش و پرورش در نظر گرفته ایم که با حضور وزیر علوم و آموزش و پرورش زنگ پژوهش در مدارس کشور به صدا درخواهد آمد.

صالحی افزود: اگر توجه ویژه به رشته های علوم انسانی و علوم پایه به عنوان ارکان دانشجویی و اقتصاد دانش بنیان نداشته باشیم در آینده متضرر خواهیم شد. در سال های گذشته مشکلاتی در زمینه کم اقبالی دانشجویان به این رشته‌ها داشته‌ایم و خیلی مهم است که سیاستگذاری کشور به سمتی پیش رود تا نخبگان اقبال ویژه به حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم پایه داشته باشند.

رییس ستاد هفته پژوهش با اشاره به برگزاری جشنواره حرکت توسط انجمن های علمی دانشجویی ادامه داد: برخی دانشگاه ها فعالیت های خود را از ابتدای آذر آغاز کرده اند. شیوه نامه برنامه هفته پژوهش و فناوری به استانداران ابلاغ شده و آنها محور برنامه های این هفته هستند. همچنین جلسه ای با وزیر کشور ۱۵ آبان برای استفاده بهتر از ظرفیت استانداری ها برگزار شد.

دبیر کل شورای عالی عتف با اشاره به دستورالعمل هفته پژوهش تاکید کرد: رئیس ستاد استاندار و دبیر ستاد، رئیس دانشگاه معین استان است.

وی از برگزاری جشنواره های مختلفی مانند جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری در استان ها خبر داد و افزود: سعی کردیم حضور دانش آموزان امسال در جشنواره ها پژوهش و فناوری پررنگ تر باشد. نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در استان ها توسط پارک علم و فناوری استان برگزاز می شود و رئیس پارک دبیر نمایشگاه است.

صالحی از برگزاری همزمان نمایشگاه ایران ساخت و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و نمایشگاه تستا همزمان خبر داد و گفت غیر از وزارت علوم و معاونت علمی وزارتخانه های دیگر هم در نمایشگاه حضور خواهند داشت. وی گفت تجلیل از اندیشمندان و پژوهشگران جوان روز ۲۱ اذر توسط بنیان جمیلی با نگاه ویژه به علوم پایه برگزار می شود و از دستاوردهایی حمایت می کند که قابلیت تجاری سازی دارند.

وی با اشاره به موضوعات جدید مطرح شده در سطح جهان گفت: ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و در نمایشگاه موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، کوانتوم و متاورس، در نمایشگاه غرفه جدید در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی در نظر گرفته شده است و همه فعالیت‌ها در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

وی در خصوص همکاری با آموزش و پرورش درهفته پژوهش گفت: هماهنگی انجام شده است که دانش آموزان مدارس منتخب در روزهای مختلف هفته پژوهش و فناوری به همراه والدین به دانشگاه‌ها دیدار کنند تا خانواده‌ها دید شفافی از دانشگاه‌ها به دست آورند.

رییس ستاد هفته پژوهش و فناوری گفت: علاوه بر بازدیدهای دانش‌آموزی تلاش کردیم بازدیدهای دانشجوها نیز در این هفته از مراکز افزایش پیدا کند.

صالحی به آمار قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ رکورد خوبی در قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه داشتیم و از مرز ۱۰ هزار قرارداد عبور کردیم و ارزش این قراردادها ۴ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی به برگزاری نشست ویژه انجمن‌های علمی در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: ما در ایران ۴۱۸ هزار انجمن علمی داریم که این بخش نیازمند بازآفرینی است. چرا که تعداد انجمن‌های علمی از نُرم جهانی بیشتر است. بنابراین ما برای این بخش برنامه ویژه داریم و از ظرفیت انجمن‌های علمی برای استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: منتخبین انجمن‌های علمی، در فضای چند صد متری که در نمایشگاه به انجمن‌های علمی اختصاص داده شده، می‌توانند دستاوردهای خود را ارائه کنند و این بی‌سابقه است.

صالحی به مسأله‌محور شدن پایان‌نامه‌های و رساله‌های اشاره کرد و گفت: امسال به طور ویژه در بخش ارتباط با صنعت و جامعه برنامه جدی در بخش ملی و استانی خواهیم داشت.

وی در خصوص بخش‌های مختلفی که برای اولین بار در سطح ملی و استانی تقدیر خواهند شد، گفت: پایان‌نامه‌های و رساله‌های تقاضا محور برگزیده در صنعت، همکاران علمی و صنعتی دانشگاه‌ها، مجریان طرح‌های صنعتی برتر، کارفرمایان برتر که در بخش‌های دولتی وخصوصی ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها داشتند، همچنین سه استاندار برتر در این حوزه، تقدیر از دانشگاههای برتر که در حوزه مهارت افزایی برای اشتغال فعال بودند، تقدیر از دانشمندان برتر در ارتباط با صنعت و طرح‌های برگزیده شهید احمدی روشن و طرح‌های برتر در اثربخشی اجتماعی مورد تقدیر خواهند گرفت.

معاون پژوهشی وزیر علوم درباره موانع استمرار بازدید دانش‌آموزان از دانشگاه‌ها توضیح داد: روسای دانشگاه‌ها دید منفی ندارند اما باید با تدابیری پیوستگی این اقدام را تضمین کنیم. وزارت آموزش و پرورش از این اقدام استقبال کرده است و بخش آموزش عالی نیز از آن استقبال می کند. باید تلاش کنیم این اقدام به مناسبت های مختلف مانند روز دانش آموز و دانشجو و غیره در طول سال تداوم یابد.

صالحی در خصوص توجه به پژوهش های دانش آموزی، توضیح داد: دانش‌سراهای آموزش و پرورش در سراسر کشور بسیار فعال هستند و در حوزه های علمی مانند نانو، زیست فناوری، گیاهان دارویی و غیره خوب عمل کرده اند. ممکن است پژوهش های دانش آموزی در مدارس کم رنگ تر باشد ولی در دانش‌سراها دستاوردهای خوبی داریم.

وی ادامه داد: باید با اعمال سیاست های تشویقی این پژوهش ها را تقویت کنیم. بر اساس توافق ها با وزارت آموزش و پرورش ۱۰۰ نفر از پژوهشگران برتر دانش آموزی در هفته پژوهش تقدیر می شوند.

انتهای پیام