- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پژوهشگران جوان برجسته رشته های علوم پایه کشور معرفی و تقدیر شدند

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که جمعی از مسئولان و اعضای پیوسته و وابسته و همکاران مدعو فرهنگستان به صورت حضوری و برخط شرکت داشتند، ابتدا پیام دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم به دکتر فرید مر، رئیس گروه علوم پایه قرائت شد.

رئیس فرهنگستان در این پیام با اظهار تأسف عمیق از اینکه به علت کسالت نتوانسته است در جلسه حاضر شود، مرقوم کرده بود: «یکی از مایه­ های شادی و خوشدلی امثال شما و من این است که شاهد ظهور و تحقق استعدادهای درخشان در علم و فرهنگ باشیم. به نظر من، در جهان کنونی پیشرفت در علوم پایه نشانه پیشرفت کلی علم است و هیچ کشوری بدون اینکه در این علوم پیشرو باشد، نمی­ تواند در تکنولوژی و اقتصاد و سیاست هم مقامی داشته باشد. در پایان استدعا دارم مراتب احترام مرا به دانشمندان جوان برگزیده اعلام فرمایید و عذر غیبتم را بپذیرید.»

در ادامه جلسه، دکتر رضا فرجی دانا، دبیر فرهنگستان علوم ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از گروه علوم پایه فرهنگستان برای برگزاری این آیین ارزشمند، در سخنان کوتاهی به ارزش علوم پایه در جهان کنونی برای پیشرفت و توسعه پایدار در جوامع اشاره کرد و با اظهار خوشوقتی از اینکه در دهه های اخیر توجه به علوم پایه و علوم انسانی به عنوان علومی که باید زیربنای رشد و توسعه کشور و ارتقای علوم کاربردی باشند، بیشتر شده و شاهد ظهور استعدادهای درخشان در این رشته ها هستیم به پژوهشگران جوان برگزیده تبریک تبریک گفت و برایشان توفیق روزافزون در راه علم و دانش و خدمت به کشور مسئلت کرد.

دکتر فرید مر، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه انتخاب پژوهشگران جوان برحسته رشته های علوم پایه در فرهنگستان علوم، ملاکها و شاخصهای انتخاب برگزیدگان را برشمرد و در ادامه به معرفی چهار برگزیده امسال فرهنگستان علوم پرداخت.

در هشتمین دوره برگزاری آیین گرامیداشت ابوریحان بیرونی و معرفی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته رشته های علوم پایه کشور، دکتر سکینه مشجور به عنوان پژوهشگر جوان برجسته کشور در رشته زیست شناسی، دکتر علی اسفندیار به عنوان پژوهشگر جوان برجسته کشور در رشته فیزیک، دکتر داود میرزایی به عنوان پژوهشگر جوان برجسته کشور در رشته ریاضی و دکتر امیرحسن امیری به عنوان پژوهشگر جوان برجسته کشور در رشته شیمی معرفی و تجلیل شدند.

در بخش دیگری از مراسم، چهار پژوهشگر جوان برجسته سال ۱۴۰۱ ضمن تشکر از فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به معرفی خود و بیان فعالیت های برجسته و دستاوردهای علمی و تخصصی شان پرداختند.

در پایان مراسم با اهداء لوح تقدیر و جایزه از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام