جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49681
یکشنبه، ۱۳ آذر، ۱۴۰۱ | 14:39

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

فرهنگستان علوم جهان (تواس) در نشست عمومی اخیر خود ۵۰ عضو جدید خود را معرفی کرد که در بین آنها نام دو استاد ایرانی دیده می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد، استاد مهندسی برق و رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در شاخه علوم مهندسی و دکتر محمد صال مصلحیان، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و رییس انجمن ریاضی ایران در شاخه علوم ریاضی، تازه ترین اعضای ایرانی فرهنگستان علوم جهان (TWAS) وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) هستند.

تا پیش از این فقط ۱۹ نفر از ایران به عضویت این نهاد علمی جهانی انتخاب شده بودند  که شامل چهار نفر در شاخه علوم پزشکی، یک نفر در علوم مهندسی، دو نفر در علوم کشاورزی، پنج نفر در شیمی، دو نفر در زیست شناسی، چهار نفر در فیزیک و یک نفر دیگر در علوم ریاضی بوده است.

۲۰ نفر (۴۰ درصد) از اعضای انتخاب شده جدید را زنان تشکیل می دهند. شش عضو از کشورهای کمتر توسعه یافته بنگلادش، اتیوپی، کنیا، مالی و نپال هستند که دو کشور آخری تاکنون کمترین عضویت را در فرهنگستان داشته اند.

علاوه بر این دو کشور از الجزایر، پرو، قطر و ترینیداد و توباگو هم که حضور چندان پررنگی در جمع اعضای فرهنگستان نداشته اند، اعضای جدیدی انتخاب شده اند.
از سوی دیگر، چین، برزیل، هند و آمریکا به ترتیب با ۹، ۸، ۷ و ۳ عضو بیشترین سهم را از اعضای جدید فرهنگستان علوم جهان دارند.

استاد فتوحی فیروزآباد، علاوه بر ریاست دانشگاه صنعتی شریف، عضویت برجسته (فلو) انجمن مهندسین برق و الکترونیک آمریکا (IEEE Fellow)، کسب جایزه پژوهشگر برجسته در علوم مهندسی کشور در سال ۹۱، کسب جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۲، ارائه بهترین پایان‌نامه دکتری از بین تمام پایان‌نامه‌های نوشته شده در رشته‌های علوم و مهندسی و پزشکی طی سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ در دانشگاه ساسکاچوان کانادا، کسب مدال طلای سازمان جهانی حمایت از نخبگان و جایزهٔ شانزدهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و ارائه بیش از ۳۵۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی و کنفرانس های علمی را در کارنامه افتخارات علمی خود دارد.

به گزارش دیده بان علم،دکتر محمد صال مصلحیان، رییس انجمن ریاضی ایران و عضو شاخه ریاضی فرهنگستان علوم کشورمان، همچنین به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در سال ۱۳۹۷ و برنده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در پنجمین دوره اعطای این جایزه انتخاب شده است.

عضویت در سه دوره شورای اجرایی انجمن ریاضی ایران و سردبیری دو نشریه آن، محقق ارشد وابسته به مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تریسته ایتالیا، محقق غیر مقیم IPM، عضویت در هیات تحریریه چهار مجله خارجی با نمایه JCR، سردبیری سه مجله دیگر با نمایه WOS-JCR از انتشارات اسپرینگر، مدیریت پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد، ریاست قطب علمی آنالیز روی ساختارهای جمعی، مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه و معاونت پژوهشی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد بخشی از فعالیت‌های اجرایی دکتر مصلحیان است. وی تاکنون بیش از ۲۰۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی و داخلی منتشر کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها