جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49645
چهارشنبه، ۲ آذر، ۱۴۰۱ | 16:39

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

این باور قدیمی که تعداد فولیکول ها در تخمدان پستانداران ثابت است با مشاهده ایجاد تخمک های جدید در تخمدان موش به چالش کشیده شد و در ادامه، استخراج و کشت سلول های بنیادی زایای مؤنث(female germline stem cells) از تخمدان موش و انسان این ادعا را تأیید کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، با این حال مشکلات در تکرار استخراج این سلول ها باعث تردیدهایی در پذیرش وجود آنان شده است. با توجه به این که برای استخراج سلول های بنیادی اسپرمانوگونیال از تفاوت در توان چسبندگی به سطح آنان نسبت به سلول های سوماتیک (سلول های غیر جنسی) استفاده می شود، احتمال استفاده از این قابلیت برای استخراج سلول های بنیادی زایای مؤنث نیز وجود دارد.

با هدف بررسی این احتمال، دکتر فرشته اسفندیاری، مریم صابر، پویا توکل و همکارانشان در پژوهشگاه رویان طی پژوهشی به استخراج و کشت سلول های بنیادی زایای مؤنث از تخمدان انسان و موش پرداختند.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی International Journal of Cell Biology به چاپ رسیده است نشان داد با استفاده از روش مذکور امکان استخراج، کشت و تقسیم سلول های بنیادی زایای مؤنث در شرایط آزمایشگاهی وجود دارد و سلول های استخراج شده نشانگرهای اختصاصی سلول های جنسی مانند Fragilis و   Stellaرا در سطح پروتئین بیان می کنند.
همچنین نشان داده شد سلول های استخراج شده از موش بیش از چهار ماه و سلول های استخراج شده از انسان بیش از یک ماه با حفظ خصوصیات در شرایط آزمایشگاهی قابل کشت هستند. علاوه بر این، نتایج این پژوهش نشان داد سلول های بنیادی زایایی مؤنث در شرایط کشت به شکل خود به خودی به سلول های مشابه اووسیت (تخمک) تمایز می یابند که نشانگرهای سلول های اووسیت را بیان می کنند.
نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از روش جداسازی بر اساس قابلیت چسبندگی امکان استخراج و کشت سلول های بنیادی زایایی مؤنث در شرایط آزماشگاهی را فراهم می کند. این سلول ها می توانند ماده اولیه مناسبی برای مطالعه تکوین و تمایز سلول های زایای مؤنث باشند.
 انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها