- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سه دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»

بر پایۀ ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» که در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده است، دانشگاه‌های «تهران»، «صنعتی امیرکبیر» و «شیراز» در فهرست ۷۰۰ مؤسسه‌ برتر جهان جای گرفته‌اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمد حسن زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این زمینه اعلام کرد: رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» در تازه‌ترین ویرایش خود نام ۷۰۰  مؤسسه برتر را منتشر کرده است تا تأثیر زیست‌محیطی و اجتماعی آنها را نشان دهد. هدف این نظام رتبه‌بندی نشان دادن توجه مؤسسه‌ها به توسعۀ پایدار، به ویژه در زمینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است.

رتبۀ مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»  
نام مؤسسه رتبۀ ملی رتبۀ جهانی
دانشگاه تهران ۱ ۴۵۰۴۰۱
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲ ۵۵۰۵۰۱
دانشگاه شیراز ۲ ۵۵۰۵۰۱

 

رئیس ایرانداک تاکید کرد: در این نظام رتبه‌بندی، مؤسسه‌های جهان بر پایۀ هشت سنجۀ کلیدی ارزیابی می‌شوند، که این این هشت سنجه در دو بُعد فراگیر دسته‌بندی شده‌اند. بُعد «پایداری زیست‌محیطی» دربردارندۀ سنجه‌های «مؤسسه‌های پایدار»، «آموزش پایدار»، و «پژوهش پایدار» است. بُعد «تأثیر اجتماعی» نیز دربردارندۀ سنجه‌های «برابری»، «تبادل دانش»، «تأثیر آموزش»، «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها»، و «کیفیت زندگی» است. در جدول یک، رتبه ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی و در جدول دو، امتیاز آنها در سنجه‌های گوناگون آمده است.

امتیاز مؤسسه‌های ایرانی در سنجه‌های گوناگون نظام نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»
نام مؤسسه امتیاز در شاخص‌های گوناگون
مؤسسه‌های پایدار آموزش پایدار پژوهش

پایدار

برابری تبادل

دانش

تأثیر

آموزش

اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها کیفیت

زندگی

دانشگاه تهران ۱۱.۸ ۳۱ ۷۶.۹ ۱۳.۲ ۶۸.۹ ۲۰.۸ ۵۳.۲ ۵۹.۱
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۹.۷ ۴۶.۸ ۱۳.۶ ۹.۱ ۶۷ ۱.۸ ۳۷.۱ ۹
دانشگاه شیراز ۳۷ ۴۶.۵ ۱۸ ۲۴.۶ ۱۸.۴ ۱۰.۵ ۲۱.۸ ۲۹

 

طبق اعلام این استاد دانشگاه تربیت مدرس بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۲ «کیو.اس.»، دانشگاه «University of California, Berkeley: UCB» پیشگام است و «University of Toronto»، «University of British Columbia»، «University of Edinburgh»، «University of New South Wales»، «University of Sydney.»، «University of Tokyo»، «University of Pennsylvania»، «Yale University»، و «University of Auckland» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

حسن زاده در پایان خاطرنشان کرد که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانة جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

انتهای پیام