شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ابتکار دانشمند ایرانی در تولید دیوارهای چاپ سه بعدی با قابلیت رویش گیاهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49524
چهارشنبه، ۲۷ مهر، ۱۴۰۱ | 10:23

ابتکار دانشمند ایرانی در تولید دیوارهای چاپ سه بعدی با قابلیت رویش گیاهان

دانشمند ایرانی دانشگاه ویرجینیا و همکارانش موفق به ابداع روش جدید چاپ سه بعدی شدند که در آن از خاک آغشته به بذر استفاده می شود که می تواند برای ساخت دیوارها و بام هایی با قابلیت رشد گیاه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، احسان بهارلو، استادیار معماری دانشگاه ویرجینیا و همکارانش بر این باورند که با ترکیب خاک و دانه‌ها در «جوهرهای خاک» قابل چاپ سه‌بعدی، می توان فضای سبز را نه فقط در بالای بنا که در بافتار اصلی معماری آن جای داد.

تیم بهارلو برای ساختن این دیوارهای سبز، سرعت تولید افزودنی، کارایی هزینه و تقاضای کم انرژی را با مواد زیستی مبتنی بر منابع محلی تلفیق کرده اند.

این ماده ساختمانی این پتانسیل را دارد که نیاز به مصالح ساختمانی با آلایندگی بیشتر را کاهش دهد و جای آنها را به یک جایگزین دایره ای دهد که به گفته محققان می تواند بارها و بارها قابل استفاده مجدد باشد.
استادیار ایرانی دانشکده معماری دانشگاه ویرجینیا می گوید: «این سیستم به چیزی جز مخلوط کردن خاک ها و گیاهان محلی با آب نیاز ندارد و البته مقداری برق برای جابه جایی مواد و راه اندازی پمپ حین چاپ. اگر به یک قطعه چاپی نیاز نداریم یا کیفیت مناسبی ندارد، می توانیم مواد را بازیافت کرده و مجدداً در بچ بعدی جوهر استفاده کنیم.»

این راه حل می تواند راه را برای ساختمان های بدون کربن هموار کند زیرا پوشش گیاهی آنها دی اکسید کربن را از جو خارج می کند. علاوه بر این، عناصر ساختمانی مانند دیوارها و سقف‌های سبز را می‌توان با استفاده از این روش ساخت که مزایایی مانند عایق‌سازی طبیعی، جلوگیری از سیل و فراهم کردن فضای سبز برای مردم، گرده‌افشان و سایر حیوانات به ارمغان می‌آورد.

آزمایش‌های انجام‌شده توسط تیم تحقیقاتی بهارلو نشان داد که ساختارهای خاک با چاپ سه‌بعدی می‌توانند از رشد گیاهان حمایت کنند، اما احتمالاً محدود به گیاهانی هستند که می‌توانند با آب کمی زنده بمانند.

محققان با بررسی پارامترهای مختلف، گیاه سدوم (stonecrop) را به عنوان یک کاندیدای مناسب برای استفاده در این سیستم انتخاب کرده اند.

این گیاه که معمولا در پشت بام ها استفاده می شود، فیزیولوژی مشابه کاکتوس دارد و می تواند با آب بسیار کمی زنده بماند، تا حدی خشک شود و سپس بهبود یابد.

سازه های ساخته شده با این روش در ابتدا شبیه سازه‌های معمولی هستند.با این حال، آنها جوانه زده و پس از چند روز پوشیده از سبزه می شوند.

نتایج این تحقیق در قالب مقاله ای در مجله Additive Manufacturing قابل دسترسی است.

گفتنی است، دکتر بهارلو، دوره فوق لیسانس معماری را در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و دوره دکتری مهندسی را در دانشگاه اشتوتگارت آلمان گذرانده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

مقاله محققان ایرانی، اثر برگزیده سمینار جهانی پرینت سه بعدی در آمریکا

مهندسی معکوس پرینتر سه بعدی SLS در کشور

چاپ سه‌بعدی دندان با باکتری‌ها!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها