- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی در کشور به بهره برداری رسید

نخستین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور، صبح امروز همزمان با پنجمین روز از هفته جهانی فضا در مرکز فضایی ماهدشت راه‌اندازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این ساختمان که امروز شنبه ۱۶ مهرماه با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران افتتاح شد، مرکز اصلی ارتباط با ماهواره خیام است که در مدت ۲۴ ساعت دو بار در صبح و دو بار در شب با آن ارتباط برقرار می‌شود. مراحل مختلف کنترل ماهواره خیام تا پردازش تصاویر دریافتی در این مرکز انجام خواهد شد.

ماهواره «خیام» که ۱۸ مردادماه امسال توسط ماهواره بر سایوز در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است که به مدت پنج سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده خواهد شد.

دکتر حسن سالاریه در مراسم راه اندازی رسمی این مرکز که از چند ماه پیش فعالیت آزمایشی آن آغاز شده بود با اعلام این که تا پایان امسال، سه مرکز مشابه کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی در سایر نقاط کشور راه‌اندازی می‌شوند، گفت: مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌ سنجشی خیام متشکل از سه سالن اصلی کنترل ماهواره و طراحی ماموریت، تله‌متری و ارسال و دریافت تصاویر ماهواره است و تاسیسات دیگر این ساختمان به دلیل نکات امنیتی به صورت زیرزمینی است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این قبیل مراکز بر اساس استانداردهایی سختگیرانه صورت می گیرد و برای راه‌اندازی مرکز خیام، ۲۰ آیین‌نامه بین‌المللی و استاندارد در حوزه‌های پدافند غیر عامل، الکترونیک و ایمنی لحاظ کرده‌ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این که این مرکز قابلیت ارتباط همزمان با سه تا ۱۰ ماهواره سنجشی و ارسال و دریافت پیام را دارد از برنامه‌های بلندمدت این سازمان برای افزایش و توسعه ماهواره‌های سنجشی خبر داد و یادآور شد: برای توسعه این ماهواره‌ها نیاز است تا تعداد ایستگاه‌های زمینی افزایش یابد؛ از این‌رو مراکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی دیگری در طی سال‌های آتی در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

سالاریه، کنترل عملیات و تله‌متری، رهگیری، ارائه فرمان و هدایت ماهواره، سفارش‌گذاری و انجام ماموریت های تصویربرداری به سفارش نهادهای دولتی یا شرکت‌های دانش‌بنیان و  دریافت و پردازش تصاویر را از وظایف مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی عنوان و تصریح کرد: علاوه بر راه‌اندازی این مرکز کنترل و عملیات، ایستگاه بک‌آپ‌گیری موبایل سیار این مرکز نیز امروز آغاز به کار می‌کند.

رئیس سازمان فضایی ایران در پایان در خصوص نحوه بهره‌برداری شرکت‌های دانش‌بنیان از تصاویر ماهواره خیام گفت: بنابر دلایل امنیتی تصاویر دریافت شده از ماهواره خیام، تنها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیانی که احراز صلاحیت شده‌اند، قرار خواهد گرفت که برای احراز صلاحیت این شرکت‌ها کارگروهی تشکیل شده است.

انتهای پیام