پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

واردات؛ سهم ایران صاحب فناوری از ۱۹۱ میلیون هکتار کشت تراریخته/رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار شد: اعمال تغییرات در قانون ایمنی زیستی طی دوره ای فشرده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49390
دوشنبه، ۲۸ شهریور، ۱۴۰۱ | 14:11

واردات؛ سهم ایران صاحب فناوری از ۱۹۱ میلیون هکتار کشت تراریخته/رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار شد: اعمال تغییرات در قانون ایمنی زیستی طی دوره ای فشرده

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اصلاح و به‌روزرسانی قانون ایمنی زیستی مصوب سال ۱۳۸۸ خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، علی سلاجقه در اولین جلسه کمیسیون هماهنگی شورای ملی ایمنی زیستی که روز گذشته با حضور نمایندگان ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای ملی ایمنی زیستی و جمعی از نمایندگان دستگاه های ذیربط برگزار شد با تاکید بر این که اصلاح و به‌روز رسانی قانون ایمنی زیستی مصوب سال ۱۳۸۸  می‌بایست در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: به‌روز رسانی قانون موجود ایمنی زیستی در یک بازه زمانی فشرده انجام شود تا در اسرع وقت در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی  با بیان این که پژوهشگاه دفاع ملی در زمینه ایمنی زیستی فعالیت‌هایی انجام داده است، گفت: در به‌روزرسانی قانون ایمنی زیستی از تمامی ظرفیت انجمن‌های علمی، نمایندگان مجلس و اساتید مرتبط استفاده و مباحث مربوط به خسارت‌های احتمالی ناشی از محصولات تراریخته در قانون مزبور لحاظ می شود.

سلاجقه همچنین به نقش پدافند غیر عامل در ایمنی زیست محیطی اشاره کرد و حضور آن را ضروری دانست.

در بخش دیگری از این جلسه، محمد حسین بازگیر – رییس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی – گفت: در سال ۱۹۹۲ پس از اجلاس زمین و تصویب کنوانسیون تنوع زیستی، تکالیفی برای دولت‌ها تعیین شد که یکی از آن‌ها تدوین قوانین داخلی در حوزه ایمنی زیستی توسط اعضا و کشورها است.

وی افزود: به دنبال آن بحث پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و قوانین داخلی در کشور شکل گرفت. دبیرخانه ایمنی زیستی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و قوانین الحاق به کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا پذیرفته شد.

بازگیر تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، حدود ۱۹۱ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا محصولات تراریخته کشت می‌شود که سویا، پنبه، ذرت و کلزا از عمده‌ترین محصولات تراریخته است.

رییس دبیرخانه شورای ایمنی زیستی در ادامه گفت: ایران صرفاً وارد کننده عمده محصولات و فرآورده‌های تراریخته در دو بخش غذای انسان و خوراک دام محسوب می‌شود و تا امروز هیچ مجوزی برای کشت و رهاسازی محصولات تراریخته در کشور صادر نشده است.

بازگیر خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۱ جلسه شورای ملی به ریاست معاونان اول روسای جمهوری برگزار شده و در مجموع ۶۰ مصوبه داشته است، که یکی از آن‌ها تجمیع و ترکیب مقررات و دستورالعمل‌های حوزه ایمنی زیستی و تدوین آیین‌نامه اجرایی جامع و کاملی برای قانون ایمنی زیستی است که در اولویت فعالیت‌های دبیرخانه ایمنی زیستی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه درخصوص به‌روز شدن و اصلاح قانون ایمنی زیستی مصوب سال ۱۳۸۸ بحث و تبادل نظر صورت گرفت و بررسی و تصویب شیوه‌نامه اجرایی کمیسیون سه نفره داوری تبصره ماده ۵ قانون ایمنی زیستی، بررسی موضوع الحاق یا عدم الحاق به پروتکل ناگویا- کوالالامپور (مسئولیت و جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از رها سازی موجودات زنده تغییر یافته ژنتیکی) و بررسی و تعیین تکلیف دستورالعمل اجرایی ایمنی زیستی مد نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی انجام شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها