جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:49368
سه شنبه، ۲۲ شهریور، ۱۴۰۱ | 17:39

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

مراسم ششمین دوره معرفی و تقدیر از چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران روز سه شنبه با تقدیر از زنده یاد استاد بهزاد قره‌یاضی، پایه گذار فقید پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و پدر بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک گیاهی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، در این مراسم که در ابتدای نشست تخصصی «نقش آموزش عالی در بخش کشاورزی» در سالن همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، استاد بهمن یزدی صمدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و چهره ماندگار عرصه علوم کشاورزی، مهندس عباس کشاورز، سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی و دکتر مسعود اصفهانی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در سخنانی، یاد و خاطره مرحوم دکتر قره‌یاضی را گرامی داشتند و در پایان، لوح تقدیر چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران به همسر استاد تقدیم شد.

در این مراسم همچنین از نسخه اولیه کتاب تاریخ شفاهی دکتر قره‌یاضی که مشتمل بر مصاحبه هایی با خانواده و جمعی از دوستان و همکاران مرحوم دکتر قره‌یاضی است رونمایی شد.

استاد یزدی صمدی در سخنرانی خود با اشاره به این که با زنده یاد دکتر قره‌یاضی، پس از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد وی و با معرفی دکتر کلانتری آشنا شده است، گفت: قره‌یاضی از همان زمان، بسیار تلاشگر بود و برای خدمت به کشور آزام و قرار نداشت. در ادامه که شورای عالی تحقیقات توسط دکتر حبیبی تشکیل شد ایشان در کمیسیون بیوتکنولوژی  عضویت داشت و در آنجا بود که با تحقیقاتی که در فیلیپین (موسسه بین المللی تحقیقات برنج) انجام داده بود بهتر آشنا شدیم.

وی خاطرنشان کرد: از مهمترین کارهای ایشان، تاسیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بود که در مجاورت همین ساختمان واقع است و مدتی هم ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی را برعهده داشت. در ادامه با مخالفتهایی که در برابر تولید محصولات تراریخته در کشور شد و تلاش ها و مقاومتی که دکتر قره‌یاضی در برابر مخالفان داشت، دشمنی ها با او تا آنجا کشیده شد که می خواستند او را از کار بیکار کنند ولی {با پایان دولت احمدی نژاد} او  به کار خود برگشت و مثل کوه در برابر دشمنان ایستاد و سرانجام بعد از سالها تلاش بی وقفه در اثر کرونا دارفانی را وداع گفت.

مهندس کشاورز هم سخنرانی خود را با گرامیداشت یاد استادان و پژوهشگران فقیدی که در ایام پاندمی کرونا جان خود را از
دست دادند، آغاز کرد و با اشاره به این که از مدیرانی بوده که بیشترین توفیق همکاری با استاد قره یاضی را داشته خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین محاسن مرحوم قره‌یاضی، ثبات قدم او بود. ممکن است انسان عقیده ای داشته باشد و مورد نقد باشد ولی مهم این است که به عقیده اش پایبند باشد.  قره یاضی، این گونه بود و تمام فرصتها و امتیازاتی را که می توانست داشته باشد به دلیل این ثابت قدمی از دست داد و انواع تهمتها را به ایشان زدند.

وی با اشاره به این که مرحوم قره‌یاضی تنها به واسطه تحصیل در موسسه بین المللی تحقیقات برنج در فیلیپین به ارتباط و کمک گرفتن از بنیاد راکفلر متهم شده بود گفت: همه ما که در حوزه کشاورزی کار می کنیم می دانیم که موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) از مراکز تحقیقاتی عضو شبکه جهانی مراکز تحقیقات کشاورزی(CGIAR) است که از قبل از انقلاب ایران در آن عضویت داشته و کاری نداریم که به دلیل کوتاهی هایی که شد، دو مرکز این شبکه که می توانست در ایران راه اندازی شود به کشورهای دیگر منتقل شد. بعد از انقلاب اسلامی هم طبق مصوبات قانونی ایران همواره در این شبکه عضویت داشته و حق عضویت پرداخته ایم. با این حال به صرف این که دکتر قره یاضی یکی از محققانی بوده که در این موسسه تحصیل کرده اند در حق ایشان جفا کردند. البته دوستانی هم بودند که پایمردی کردند و برای رفع ابهام در کنار او ایستادند.

کشاورز خاطرنشان کرد: دکتر قره یاضی فناوری تولید محصولات تراریخته (دستورزی شده ژنتیکی) را در ایران پایه گذاری کرد. شاید با این فناوری موافق باشیم یا فناوری های دیگری را ترجیح بدهیم ولی به هر حال ایشان کسی بود که به قیمت حذف علمی و سیاسی و اتوریته اش این علم را به ایران آورد.

وی افزود: نباید با فناوری ها برخورد سیاسی کرد. باید تکنولوژی را اخذ کرد و آن را مورد آسیب شناسی و استفاده قرار داد. مرحوم قره یاضی به صرف پایمردی علمی که داشت، از این بابت هزینه بسیاری داد.

کشاورز خاطرنشان کرد: در کشور ما رایج است که پس از مرگ افراد بزرگ به یاد تقدیر از آنها می افتیم  و سنت تقدیر از افراد میهن پرست و زحمتکش در زمان حیات آنها فراموش شده است. جای این سنت در جامعه علمی ما هم بسیار خالی است و خوب است با برگزاری مراسم هایی شایسته و آبرومند در زمان زنده بودن افراد از آنها تجلیل شود.

وی در ادامه پس از بیان تاریخچه ای از تاسیس انجمن زراعت و اصلاح نباتات ایران در دهه ۱۳۶۰ اظهار داشت:
کشاورزی کشور با چالش های جدی مواجه است که لازمه رفع آنها، ایجاد مفاهمه مشترک است. شفاف کردن این چالش ها کار نهادهای علمی است. در عرصه تصمیم سازی و سیاستگذاری برای کشاورزی کشور هم با مشکلات عدیده ای مواجهیم. کشاورزی کشور شرایط بسیار سختی را میگذراند و امکان دارد حتی نتوانیم آن را حفظ کنیم.

کشاورز افزود: جمهوری اسلامی دو ابرچالش دارد که تنها اهل علم می توانند آن ها را حل کنند. من ۱۶ سال است اینها را نوشته ام و الان همه آن را به عنوان تهدیدی ملی احساس می کنیم. چه کسی می خواهد  در بحث ناپایداری سرزمین کمک کند؟ ما انجمن ها باید راه حل بدهیم و کمک کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: مرحوم قره‌یاضی به گردن همه ما حتی کسانی که او را نمی شناسند، حق دارد. او ضمن این که پایه گذار فناوری محصولات تراریخته در کشور بود پایه گذار فرهنگ پایمردی بر عقیده بود. ما خیلی اهل چالش در دفاع از نظریاتمان نیستیم ولی او به نحو بارزی این ویژگی را داشت.

پایان بخش سخنرانی کشاورز، قرائت شعری با عنوان «فریاد حسرت» از پروین اعتصامی بود که به بیان یک بیت از آن اکتفا کرد: «حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد/ زمانه را سند و دفتری و دیوانی است»

سخنران بعدی این نشست، دکتر مسعود اصفهانی بود. دوستی که سابقه آشنایی او با قره یاضی به سال ۶۲ برمی گردد.  همکلاسی بوده اند و با وجود رقابت علمی، اشتراکات عقیدتی و فکری زیادی هم داشته اند که دوستی آنها را مستحکم تر کرده است.

اصفهانی گفت: مرحوم قره یاضی در مقطعی که در دانشگاه گیلان دچار مشکلاتی شده بود گفت « در دفاع از آنچه که به آن اعتقاد داشتم، شغلم را ازدست دادم و خانواده‌ام را در مضیقه گذاشتم، ولی هیچ تاسفی بر آن ندارم و همین رویه را ادامه خواهم داد».

وی خاطرنشان کرد: دکتر قره‌یاضی خوب آموخت و مشتاقانه، چند برابر آنچه را آموخته بود را به دیگران آموزش داد؛ زمانی که برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرسوم نبود از ما دعوت می‌کرد که برای دانشجویان دوره بگذاریم و تازه‌های علمی را به آن‌ها آموزش دهیم و اعتقاد داشت خوب یاد گرفتن و خوب یاد دادن باعث پایداری علمی است.

اصفهانی تصریح کرد: فراوان می‌شود گفت که چه جور و جفایی در حق ایشان رفت. درباره زندگی ایشان  وظیفه داریم عقاید و باورهای دکتر قره‌یاضی را تبیین کنیم و آن‌ را به یک گفتمان تبدیل کنیم. به همین منظور با خانواده و جمعی از دوستان دکتر بهزاد قره‌یاضی طرح تاریخ شفاهی دکتر قره‌یاضی را انجام دادیم و مصاحبه کردیم که در قالب کتابی آماده انتشار است و امیدواریم که به سندی درباره زندگی دکتر قره‌یاضی تبدیل شود. در این کتاب که در دسترس دوستدارانشان قرار خواهد گرفت با جزئیات بیشتری از زندگی ایشان آشنا خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: حضور پررنگ قره‌یاضی در عرصه های علمی، او را فردی اثر گذار ساخته بود که نه تنها این نسل قره یاضی را به یاد خواهد داشت که نام او در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد. دکتر قره یاضی به شیخ محمود شبستری، بسیار علاقه مند بود؛ لذا می خواهم سخنم را با این شعر به پایان ببرم که «کسی مرد تمام است کز تمامی/کند با خواجگی کار غلامی» و البته ضمن ادای احترام به شاعر تازه درگذشته گیلانی (سایه) این شعر او را به یاد دکتر قره یاضی بخوانم که «عاشقان چون زندگی زاينده اند/ عاشقان در عاشقان پاینده اند/عشق از جانی به جانی می رود/داستان از جاودانی می رود/جاودان است آن نو ديرينه سال/رفته از جامی به جامی اين زلال/مردن عاشق نمی ميراندش/در چراغی تازه می گيراندش»

در پایان این مراسم، پس از رونمایی از نسخه اولیه کتاب تاریخ شفاهی دکتر قره یاضی توسط همسر دکتر قره یاضی، لوح تقدیر چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران توسط دکتر امیدی، رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات به وی اعطا شد.

خانم گسکری گفت: نه به عنوان همسر ایشان که به عنوان یک ایرانی از برگزارکنندگان این مراسم تشکر می کنم. هرچند حق مطلب آنقدرها ادا نشده باشد ولی باز هم در گرامیداشت یاد ایشان و صحبت از ایشان با توجه به جوی که وجود دارد، شجاعت به خرج داده شده است.

همسر مرحوم دکتر قره‌یاضی در پایان به تاسیس بنیاد دکتر قره‌یاضی اشاره کرد که هدف آن حمایت و رفع محدودیتهای مالی دانشجویان و محققانی است که در زمینه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کار می کنند.

پس از برگزاری مراسم معرفی چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران،نشست تخصصی «نقش آموزش عالی در بخش کشاورزی» برگزار شد که طی آن دکتر مقصود فراستخواه، استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با عنوان «آینده دانشگاه ایرانی با تاکید بر تحول در اقالیم علم و زیست‌بوم آموزش عالی»، دکتر غلامعلی منتظر، استاد فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس با عنوان «رصد تحولات جهانی آموزش عالی»، دکتر اسکندر زند، استاد موسسه تحقیقات گیاهپزشکی با عنوان «اثربخشی آموزش عالی در تولیدات کشاورزی»، دکتر منصور امیدی، استاد پردیس کشاورزی دانشگاه تهران با عنوان «ضرورت بازنگری برنامه های درسی براساس نیازهای فعلی و نگرشی به آینده» و دکتر محمد حسینی مقدم، عضو هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با عنوان «پیشرفت‌های هوش مصنوعی و تحول در آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی: امکان‌ها و امتناع‌ها» سخنرانی کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها